E.I.X. με οδηγό και το πόδι στο κενό
Τρίτη, 26-Νοε-2024 00:06
Ο πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης έλαβε εντολή της διακυβέρνησης της χώρας για μια δεύτερη τετραετία το 2023. Στους πανηγυρικούς του λόγους και με όπλο του το 41% των ψηφοφόρων προανήγγειλε μετά τη νίκη της ΝΔ ότι πλέον θα πατούσε γκάζι στις μεταρρυθμίσεις.
Αυτή τη γκαζιά δεν την βλέπουμε να πραγματοποιείται στον κλάδο των τουριστικών μεταφορών ΕΙΧ με οδηγό, τουλάχιστον μέχρι σήμερα (τέλη Νοεμβρίου 2024) όπου και γράφεται το παρόν άρθρο. Αντί αυτού, το πόδι των αρμόδιων Υπουργείων (Μεταφορών & Τουρισμού) βρίσκεται παρατεταμένα στο κενό…μεταξύ φρένου και συμπλέκτη. Αποτέλεσμα αυτού, το όχημα που εξυπηρετεί μια δυναμική αγορά στις ιδιωτικές τουριστικές μεταφορές με οδηγό στη χώρα μας να πηγαίνει με σταθερή χαμηλή σχέση ταχυτήτων με αμφισβητούμενη πορεία και τα χέρια σηκωμένα στον αέρα κι όχι τοποθετημένα στο τιμόνι.
Πιο συγκεκριμένα, η παροχή υπηρεσίας εκμίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό που αδειοδοτείται από τις κατά τόπους ΠΥΤ του Υπουργείου Τουρισμού θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2012. Όπως αναφέρεται και στις αιτιολογικές εκθέσεις των νόμων 4093/2012 και 4512/2018, οι υπηρεσίες που παρέχουν οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και συγκεκριμένα, την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και την κάλυψη των νέων αναγκών που έχουν δημιουργηθεί στην τουριστική αγορά. Ενώ ειδικά για τα νησιά, τα οποία κατά την τουριστική περίοδο υποδέχονται το μεγαλύτερο μέρος των τουριστών, οι υπηρεσίες των επιχειρήσεων αυτών καλύπτουν, επιπλέον, την έλλειψη μέσων μαζικής μεταφοράς και τις ανάγκες των νησιών για εσωτερικές μετακινήσεις, έτσι ώστε να εξυπηρετείται ο μεγάλος αριθμός τουριστών.
Στην πραγματικότητα η χώρα μας αναγκάστηκε να υιοθετήσει το 2012 την υπηρεσία που διεθνώς αναγνωρίζεται ως car hire with a driver υπό την πίεση της τότε Τρόικα στα πλαίσια του μνημονίου. Κατόπιν της αρχικής νομοθέτησης όμως οι όποιες νομοθετικές πράξεις και υπουργικές αποφάσεις από τις κυβερνήσεις αποδείχθηκε ότι ο σκοπός τους απείχε κατά πολύ από τις πραγματικές ανάγκες της τουριστικής αγοράς. Αγνοώντας επιδεικτικά σε ρεαλιστικό επίπεδο τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων που επιθυμούν να παρέχουν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα και τον τρόπο που επιθυμεί να κλείσει μια τέτοια υπηρεσία ο υποψήφιος πελάτης.
Για όσους έχουν αναγνώσει επαρκώς την ισχύουσα νομοθεσία και προσπαθούν να την ερμηνεύσουν, το βέβαιο είναι ότι στο τέλος σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Νόμοι και υπουργικές αποφάσεις που έχουν συνταχθεί με τέτοιο τρόπο όπου έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργούν σύγχυση ακόμα και στις νομικές υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων. Από τη μία δεκάδες εμπόδια στο επιχειρησιακό έργο παροχής των υπηρεσιών και από την άλλη παραθυράκια ώστε να νομίζει ο καθένας ότι μπορεί να κάνει με το όχημα του ότι θέλει και όπως θέλει. Αποτέλεσμα αυτού είναι έως σήμερα να επικρατεί ένα χάος και μια κατάσταση δίχως ξεκάθαρες ερμηνείες που θέτει εμπόδια στο όποιο επιχειρηματικό πλάνο, επιβραδύνει την ανταγωνιστικότητα στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, προκαλεί αχρείαστες προστριβές με συγγενείς κλάδους, υποδαυλίζει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και αφοπλίζει-αιχμαλωτίζει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Φυσικά, αρμόδιος συνταγματικά υπερασπιστής για την ανάπτυξη, την ευημερία και το δημόσιο συμφέρον των πολιτών αυτής της χώρας είναι μόνο ένας. Το ελληνικό κράτος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δια των αρμόδιων υπουργείων Μεταφορών και Τουρισμού. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα είτε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είτε επί ΝΔ (όπου έχουν αλλαχθεί ήδη και 3 φορές οι Υπουργοί και οι Υφυπουργοί), με πρόσχημα την τήρηση των ισορροπιών ανάμεσα σε συγγενείς κλάδους (ΕΔΧ, ΤΛΔΧ, ΕΙΧ με οδηγό) έχουν γίνει εκφραστές μια φοβικής συμπεριφοράς, αναβάλλοντας συνεχώς τις όποιες πρωτοβουλίες διευθέτησης των ζητημάτων. Ζητήματα που προκαλούν άνευ λόγου την έντονη δυσαρέσκεια ΟΛΩΝ των κλάδων που ασκούν επιβατικό μεταφορικό έργο.
Έτσι, την ώρα που η χώρα πλέον υποδέχεται ετησίως πάνω από 30 εκ. επισκεπτών ετησίως, που τα ΕΔΧ-ταξί δεν επαρκούν σε καμία περίπτωση (ειδικά στα νησιά) να καλύψουν τις ανάγκες, την ώρα που ο τουρίστας σερφάρει στο διαδίκτυο και κλείνει μέσω μεγάλων παγκόσμιων ιστότοπων τη μεταφορά του από το αεροδρόμιο προς το κατάλυμα, την ώρα που υποτίθεται προσπαθούμε να περιορίσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την ώρα που υποτίθεται ότι το κράτος υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον,
την ίδια ώρα η ισχύουσα νομοθεσία αγνοεί επιδεικτικά την πραγματικότητα θέτοντας σε κίνδυνο και υπό τη δαμόκλειο σπάθη υπέρογκων προστίμων τη λειτουργία τουριστικών γραφείων.
Όλα αυτά για ποιο λόγο; Διότι τα αρμόδια υπουργεία δεν έχουν αποφασίσει τόσα χρόνια
να ασχοληθούν ουσιαστικά με το ζήτημα της τουριστικής μεταφοράς αγνοώντας ακόμα και ανακοινώσεις της ΕΕ.
Θα έπρεπε κάποια στιγμή ο πρωθυπουργός ή οι υπουργοί να μας απαντήσουν σε ορισμένα ερωτήματα.
Με ποιον τρόπο πραγματοποιούν οι ίδιοι την κράτηση π.χ. μιας υπηρεσίας μεταφοράς από ένα ευρωπαϊκό αεροδρόμιο προς το ξενοδοχείο τους; Παρέχουν τα στοιχεία του διαβατηρίου τους; Αποδέχονται ελάχιστη χρέωση 82 ευρώ; Υπογράφουν συμβόλαιο όταν επιβιβάζονται στο όχημα; Ανακρίνονται από ελεγκτικούς μηχανισμούς κατά τη διαδρομή; Ζητούν για τη μεταφορά τους όχημα να τους πάει από το Χ αεροδρόμιο προς Ψ κατάλυμα ή ζητούν να ενοικιάσουν το όχημα για τουλάχιστον 3 ώρες;
Με ποια λογική όταν ένας τουρίστας επισκέπτεται για παράδειγμα το νησί της Ρόδου πληρώνει για μια υπηρεσία Ε.Ι.Χ. με οδηγό 36 ευρώ και αν επιλέξει για τις επόμενες διακοπές του το νησί της Κρήτης ή την Αθήνα υποχρεούται να πληρώσει για την ίδια ακριβώς υπηρεσία 82 ευρώ;
Για ποια επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν ομιλούν οι πεφωτισμένοι της τουριστικής μας ανάπτυξης όταν επιβάλλεται δια νόμου υποχρεωτικά υψηλότερο ελάχιστο τίμημα στις υπηρεσίες εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. με οδηγό για την περίοδο από 01/11 μέχρι και 31/03; Ποια είναι τελικά η προβλεπόμενη διαδικασία που ένα τουριστικό γραφείο μπορεί να διαμεσολαβήσει για την παροχή μιας υπηρεσίας εκμίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό σε έναν πελάτη. Αν δεν μπορεί να διαμεσολαβήσει ένα τουριστικό γραφείο για την πώληση μιας τουριστικής υπηρεσίας σε έναν επισκέπτη, τότε ποιος μπορεί;
Για ποιο λόγο υποχρεούνται τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό να επιστρέψουν στην έδρα τους μετά από κάθε εκμίσθωση και πριν την έναρξη μιας νέας εκμίσθωσης, την ώρα που δήθεν κοπτόμαστε για το κυκλοφοριακό πρόβλημα και τη ρύπανση του περιβάλλοντος;
Μέχρι λοιπόν η κυβέρνηση αποφασίσει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα των Ε.Ι.Χ. με οδηγό, οι αδειοδοτημένες τουριστικές επιχειρήσεις των Ε.Ι.Χ. με οδηγό θα συνεχίσουν να βρίσκονται σε απόγνωση, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να προσπαθούν να ελέγξουν το ανεξέλεγκτο και ο Πρωθυπουργός να ψάχνει το πόδι στο κενό…
*Πρόεδρος ΣΕΕΜΟ Κέρκυρας, Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της υπό σύσταση Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. με Οδηγό