Συναισθηματική νοημοσύνη και επιδόσεις των εγχώριων επιχειρήσεων
Σάββατο, 20-Ιαν-2024 08:30
Στο σύγχρονο management συζητείται ευρέως ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην επίδοση των επιχειρήσεων. Διεθνή ευρήματα διερευνούν, αξιοποιώντας ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα του κλάδου των φαρμάκων, αν και στην περίπτωση των εγχώριων επιχειρήσεων η συναισθηματική νοημοσύνη του manager, δηλαδή η ικανότητά του να εντοπίζει, να κατανοεί και να ελέγχει τα συναισθήματα, τα δικά του και της ομάδας του, συμβάλλει στις επιδόσεις των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα για τον εγχώριο κλάδο, η έρευνα διεξάγεται με βάση στοιχεία για την απασχόληση, τις εξαγωγές και τη συμμετοχή στο ΑΕΠ.
Η φαρμακευτική βιομηχανία έχει σημαντικό ρόλο και επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία. Η ηγετική θέση σε αυτόν τον τομέα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις οικονομικές επιδόσεις. Με την πάροδο του χρόνου έχουν πραγματοποιηθεί εκτεταμένες έρευνες αποσκοπώντας στη βελτίωση της οικονομικής απόδοσης των επιχειρήσεων. Κρίνεται λοιπόν χρήσιμο για τους managers να καλλιεργήσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο για να αντεπεξέλθουν σε αυτό το απαιτητικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς αν η συναισθηματική νοημοσύνη των managers επηρεάζει την επίδοση των εργαζομένων και κατά συνέπεια την οικονομική απόδοση των εγχώριων φαρμακευτικών επιχειρήσεων. Το ερώτημα απαντήθηκε με στατιστική ανάλυση πρωτογενών δεδομένων ερωτηματολογίου που συμπληρώθηκε από διευθυντές και εργαζόμενους φαρμακευτικών εταιρειών. Η ανάλυση των πληροφοριών, έδειξε ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών στην αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των εργαζομένων των εγχώριων φαρμακευτικών εταιρειών και στην οικονομική τους απόδοση.
Οι managers που έχουν υψηλά επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης είναι σε θέση να προσαρμόζονται, να είναι ευέλικτοι και να μπαίνουν στα "παπούτσια" των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να καθοδηγούν την ομάδα τους με επαγγελματισμό και ευγενή συναισθήματα.
Η μελέτη δείχνει ότι οι διευθυντές επιχειρήσεων θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη μιας όσο το δυνατόν ουδέτερης αξιολόγησης των συναισθημάτων των μελών της ομάδας τους για να πετύχουν την αποτελεσματική συνεργασία των μελών. Αυτή η προσέγγιση προάγει ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον, αυξάνει την επίδοση των εργαζομένων και ενισχύει το συνολικό ηθικό υπογραμμίζοντας την αξία της ύπαρξης ενός συστήματος συναισθηματικής διαχείρισης. Οι managers έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις ικανότητες λήψης αποφάσεων, να δημιουργούν στενότερους δεσμούς με την ομάδα τους και να προωθήσουν ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον μαθαίνοντας να ελέγχουν τα συναισθήματά τους.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αξίζει οι ελληνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στη συναισθηματική νοημοσύνη μέσω προγραμμάτων καθώς έχει προστιθέμενη αξία και μπορεί να οδηγήσει σε πολυάριθμα θετικά αποτελέσματα συμβάλλοντας τόσο στη συνολική απόδοση των εργαζομένων όσο και στη μακροπρόθεσμη αύξηση της οικονομικής απόδοσης των φαρμακευτικών επιχειρήσεων.
* Η μελέτη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο μεταπτυχιακού προγράμματος
* Η Ελένη Τυροδήμου είναι Brand Manager στην Karabinis Medical SA