Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 03-Δεκ-2022 08:00

    Όταν "η αγορά" είναι οι πλατφόρμες

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Duarte Libano Monteiro

    Η ψηφιοποίηση έφερε πολλές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων γενικά, και ιδιαίτερα των Μικρών και Μεσαίων. Μια από τις πιο σημαντικές, είναι η "διεθνοποίηση", το σπάσιμο, δηλαδή, των φραγμών που στέκονταν παραδοσιακά εμπόδιο, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιο εύκολο για τις εταιρείες να λανσάρονται και να πουλούν τα προϊόντα τους σε νέες αγορές στο εξωτερικό. Η νέα αυτή πραγματικότητα άλλαξε τα πάντα. Για παράδειγμα, άλλαξε την ανάγκη επιτόπου μελέτης της αγοράς, της ανάγκης φυσικής παρουσίας σε εκθέσεις και διοργανώσεις, ακόμη και την ανάγκη επίλυσης περίπλοκων οικονομικών και φορολογικών ζητημάτων. 

    Οι νέες αυτές συνθήκες διαμόρφωσαν έναν νέο τομέα ανάπτυξης: τις πλατφόρμες. Αντί για τη γεωγραφική ανάπτυξη των εταιρειών, πλέον οι πλατφόρμες είναι εκείνες που δίνουν παγκόσμια εμβέλεια. Μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, μειώνεται η χρονική περίοδος ανάπτυξης μιας εταιρείας, βελτιώνεται η διαχείριση των λειτουργιών, μειώνεται το κόστος και αυξάνεται η εμβέλεια διεθνώς. Έρευνα της Amazon, του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου, έδειξε την άνοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με παραδείγματα από χώρες όπως η Ισπανία, στην οποία το 2021 περισσότερες από 9.000 Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις που είχαν έδρα εκεί, πραγματοποιούσαν πωλήσεις μέσω της πλατφόρμας της, με το 50% από αυτές να πραγματοποιούν εξαγωγές σε ολόκληρο τον κόσμο. 

    Και φαίνεται πως αυτό είναι μόνο η αρχή. Μια ακόμη έρευνα, αυτή τη φορά της Alibaba, έδειξε ότι σχεδόν 4 στις 10 ισπανικές ΜΜΕ αναμενόταν να ξεκινήσουν να πωλούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους μέσω αυτών των καναλιών για πρώτη φορά το 2022, στο πλαίσιο προσαρμογής στους αυστηρούς περιορισμούς της πανδημίας και στη δυσκολία στις μετακινήσεις των εταιρικών στελεχών για επιχειρηματική δραστηριότητα επί τόπου. Στην Ελλάδα, σε πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφέρεται ότι ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου ανέρχεται για το 2021 σε ποσοστό 8,07% του ΑΕΠ,  που αντιστοιχεί σε 14,4 δισεκατομμύρια ευρώ. 

    Ωστόσο, η φαινομενική ευκολία που προσφέρουν οι πλατφόρμες για την προώθηση και την πώληση των προϊόντων μιας εταιρείας σε μια παγκόσμια αγορά, πρέπει να εμπλουτιστεί με νέες στρατηγικές και λειτουργικές προσεγγίσεις που προέρχονται από έναν σύγχρονο τρόπο κατανόησης της σχέσης μεταξύ προμηθευτών και πελατών. Δηλαδή, ενώ οι πλατφόρμες γίνονται χώροι όπου υπάρχει άμεση σύνδεση προσφοράς και ζήτησης, οι εταιρείες είναι απαραίτητο να κατανοούν και να προβλέπουν την εμπορική συμπεριφορά των πελατών, έτσι ώστε να σχεδιάζουν μια εμπειρία αγοράς που να ικανοποιεί τον πελάτη και να τον προκαλεί να την επαναλαμβάνει. Αυτό περιλαμβάνει αλλαγή στις οργανωτικές τους δομές, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, με την αξιοποίηση επαγγελματιών με δεξιότητες και ικανότητες που δεν θεωρούνται δεδομένες στις εταιρείες, όπως η διαχείριση εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων. Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε ότι κάτω από τις ελκυστικές πλατφόρμες υφίσταται ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό οικοσύστημα, όπου δεν υπάρχουν εδαφικά όρια, αλλά υπάρχουν απεριόριστοι πειρασμοί για click. 

    Η ανάπτυξη πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου ως καναλιών διεθνοποίησης των εταιρειών φέρνει σοβαρές συνέπειες στη διαμόρφωση των δομών της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, οι έμποροι και οι διανομείς, αλλά και συνεταιριστικές συμφωνίες (ό,τι αποτελεί δηλαδή τη ραχοκοκαλιά στις εξαγωγές παραδοσιακά) φαίνεται να χάνουν έδαφος ή να δυσκολεύονται να προσαρμοστούν. Αντιθέτως, τα  logistics ολοένα κερδίζουν έδαφος. Στην πραγματικότητα, αυτή η αύξηση της δραστηριότητας στο ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως την περίοδο της πανδημίας αλλά και μετά από αυτήν, προκαλεί ήδη εντάσεις και μεταβολές στις αλυσίδες μεταφορών και διανομής.

    Έτσι, μοιραία, ο τρόπος παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών δεν θα μείνει ανεπηρέαστος από αυτό το νέο ψηφιακό παράδειγμα διεθνοποίησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που ο κίνδυνος συναλλαγματικής ισοτιμίας δεν περιορίζεται κατά την πραγματοποίηση πληρωμών ή τη λήψη τους (γεγονός που αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο για το διεθνές εμπόριο), οι ίδιες πλατφόρμες ενσωματώνουν δυνατότητες για χαμηλότερο κόστος στις διεθνείς συναλλαγές, παρέχοντας τη δυνατότητα πληρωμής στο νόμισμα της κάθε χώρας. Για να γίνει αυτό, οι εταιρείες μπορούν να διατηρούν λογαριασμούς στο νόμισμα της χώρας στην οποία δραστηριοποιούνται χωρίς να χρειάζεται να έχουν φορολογική κατοικία στην επικράτεια προέλευσης ή προορισμού των πωλήσεων. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγονται οι πολλαπλές μετατροπές και μαζί με αυτές οι προμήθειες, κάτι που αποτελεί ένα πολύ σημαντικό διαπραγματευτικό στοιχείο που μπορεί να οδηγήσει σε πιο ικανοποιητικές συνθήκες συναλλαγής για τα διαπραγματευόμενα μέρη. 

    Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο από την Ισπανία που προαναφέραμε, είναι ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, περίπου το 60% των εξαγωγικών εταιρειών επανεκκινεί τη δραστηριότητά του κάθε χρόνο, ενώ το ένα τρίτο περίπου τη διακόπτει. Η ψηφιοποίηση, ωστόσο, μπορεί να είναι ένας παράγοντας που επιταχύνει τη διεθνοποίηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων, καθώς μειώνει το ρίσκο και αυξάνει τον τζίρο τους. Για να επιτύχουν εδραίωση σε αυτό το νέο διεθνές περιβάλλον και να ανταποκριθούν στην πρόκληση, οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν σε νέους κανόνες και να εξοπλιστούν με το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό. Η διαδικασία μετασχηματισμού των επιχειρήσεων μπορεί να ενθαρρυνθεί σε μεγάλο βαθμό με τη συνεισφορά των κεφαλαίων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Προγράμματα για Μικρές και Μεγάλες Επιχειρήσεις, σωστά προσανατολισμένα ως προς την κατανομή των πόρων έτσι ώστε να φτάσουν στην πλειονότητα του παραγωγικού ιστού, μπορούν να αποτελέσουν τη μεγάλη ευκαιρία που χρειάζεται η ελληνική οικονομία ώστε να κάνει ένα μεγάλο άλμα στην ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη.

    * Ο Duarte Libano Monteiro είναι γενικός διευθυντής Νότιας Ευρώπης της εταιρείας διεθνών πληρωμών Ebury η οποία στηρίζει τις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις για την ανάπτυξή τους διεθνώς

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ