Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 16-Σεπ-2022 00:03

    Metaverse: Πώς οι τηλεπικοινωνίες μπορούν να βρεθούν στο επίκεντρο της ανάπτυξης του νέου εικονικού κόσμου

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Αποστολάκη

    Είναι απολύτως βέβαιο ότι το metaverse –η μετεξέλιξη του διαδικτύου σε έναν κόσμο εικονικής (VR) και επαυξημένης (AR) πραγματικότητας– έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει δραματικά τις ζωές όλων μας, μέσα σε λιγότερο από μια γενιά. Θα δούμε τις κοινωνίες να λειτουργούν διαφορετικά και τις επιχειρήσεις να αναπτύσσονται με ριζικά διαφορετικό τρόπο, ενώ, παράλληλα, θα δούμε την εμφάνιση νέων τεχνολογιών και εφευρέσεων που θα αξιοποιήσουν τις αλλαγές συμπεριφοράς που θα θέσει σε κίνηση ο νέος αυτός κόσμος.

    Οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν τον κλάδο που θα επωφεληθεί κατ’ εξοχήν από την εξάπλωση του metaverse. Μέσω αυτού του εικονικού περιβάλλοντος, οι πάροχοι μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών, να δημιουργήσουν έσοδα από επενδύσεις σε συναφείς υπηρεσίες και να αυξήσουν τη λειτουργική τους αποτελεσματικότητα. Επιπλέον, όμως, το metaverse τούς παρέχει μια μοναδική ευκαιρία να διεκδικήσουν έναν πολύ πιο ενεργό ρόλο στην αλυσίδα αξίας του κλάδου, και να μετατραπούν από ένα απλό κανάλι διακίνησης των υπηρεσιών, σε βασικούς πρωταγωνιστές και συν-δημιουργούς του νέου αυτού ψηφιακού δικτύου εικονικών κόσμων.   

    Αυτό, θα το πετύχουν αξιοποιώντας τεχνολογίες αιχμής, όπως το cloud, το 5G και η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά, κυρίως, αναλαμβάνοντας επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, οι οποίες θα πρέπει να κινηθούν στις ακόλουθες κατευθύνσεις:

    1. Να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του απαραίτητου hardware

    Την πύλη εισόδου στον ψηφιακό κόσμο του metaverse θα αποτελέσουν συσκευές, όπως τα AR και VR headsets, οι κονσόλες παιχνιδιών, αλλά και τα smartphones. Η τεχνολογία VR δεν είναι κάτι το νέο, ωστόσο, μέχρι σήμερα, παραμένει λιγότερο δημοφιλής στους καταναλωτές. Για να αλλάξει αυτό, θα πρέπει να βελτιωθεί η τεχνολογία ως προς τη φορητότητα, την ποιότητα της ανάλυσης και το οπτικό πεδίο. Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι θα πρέπει να συνεργαστούν με προμηθευτές συσκευών και να προωθήσουν την υιοθέτησή τους, για παράδειγμα, μέσω της πώλησης συνδυασμένων συσκευών VR/AR και υπηρεσιών συνδεσιμότητας στους καταναλωτές, υιοθετώντας μια end-to-end προσέγγιση "διαχείρισης κύκλου ζωής" της συσκευής.

    2. Να εξελιχθούν σε κυρίαρχο πάροχο συνδεσιμότητας

    Η ανάπτυξη του metaverse προϋποθέτει την περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση της συνδεσιμότητας. Οι υπηρεσίες 5G προσφέρουν υψηλότερες ταχύτητες δεδομένων αιχμής πολλαπλών Gbps, εξαιρετικά χαμηλή καθυστέρηση, μεγαλύτερη αξιοπιστία και ομοιόμορφη εμπειρία. Η εμπορική ανάπτυξη των δικτύων 5G θα προσελκύσει τους καταναλωτές, αλλά και τις επιχειρήσεις, στο metaverse.

    Καθώς πλησιάζουμε στο 2030, θα παρακολουθήσουμε τη μετάβαση στην επόμενη γενιά ασύρματης τεχνολογίας, με ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων (6G) και πολύ μικρότερους χρόνους καθυστέρησης. Η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας μέσω οπτικών ινών, θα προσδώσει περαιτέρω δυναμική στο metaverse, ενώ η τελευταία γενιά Wi-Fi – το Wi-Fi 6 – θα μας επιτρέψει να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις που σχετίζονται με τη χωρητικότητα και την αποδοτικότητα δικτύου. 

    3. Να αναπτύξουν δυνατότητες παροχής υπολογιστικών υπηρεσιών αιχμής

    Η υπολογιστική ισχύς, οι χρόνοι ανταπόκρισης και οι υπολογιστικές δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης που θα απαιτήσει το metaverse, είναι εκατοντάδες φορές υψηλότερες από αυτές που διαθέτουμε σήμερα. Όταν στο μέλλον, εκατομμύρια άνθρωποι θα βιώνουν εικονικές εμπειρίες σε πραγματικό χρόνο, είναι αμφίβολο αν το cloud θα μπορεί να συγκεντρώνει και να αποθηκεύει όλους τους εμπλεκόμενους πόρους. Λόγω της απαίτησης του ελάχιστου χρόνου καθυστέρησης, είναι σκόπιμο τα δεδομένα να διατίθενται όσο το δυνατόν πλησιέστερα στον καταναλωτή, γεγονός που δίνει στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Θα πρέπει, όμως, να εξασφαλίσουν πιο αποτελεσματική μεταφορά δεδομένων, να βελτιώνουν την περιμετρική ασφάλεια και να ανακουφίσουν τη συμφόρηση του δικτύου, διαφοροποιώντας, παράλληλα, τις ροές εσόδων τους. Για να το πετύχουν, θα πρέπει να αναπτύξουν τις απαραίτητες συνέργειες με εξειδικευμένους παρόχους cloud.

    4. Να βελτιώσουν τις δυνατότητές τους στα προηγμένα data analytics και την τεχνητή νοημοσύνη

    Το metaverse βασίζεται στη συλλογή μεγάλων ποσοτήτων δεδομένων και στον επανακαθορισμό του τρόπου συλλογής, αποθήκευσης και χρήσης τους. Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών, έχοντας εμπειρία στη διαχείριση big data, διαθέτει και εδώ ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους κλάδους. Ο πλούτος των πληροφοριών και στοιχείων που έχουν στη διάθεσή τους οι πάροχοι, θα τους επιτρέψει να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις και να επεξεργάζονται πιο αποτελεσματικά σενάρια ζήτησης.   

    5. Να τοποθετήσουν τα ζητήματα της κυβερνοασφάλειας και της εμπιστοσύνης στο επίκεντρο των υπηρεσιών τους

    Καθώς ωριμάζει το metaverse, τεράστιες ποσότητες κρίσιμων δεδομένων θα διατίθενται προς επεξεργασία. Αυτό καθιστά τα ζητήματα απορρήτου και ασφάλειας, κορυφαίες προτεραιότητες. 

    Σήμερα, τόσο οι καταναλωτές, όσο και οι επιχειρήσεις, ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για το ψηφιακό τους αποτύπωμα και την ακεραιότητα των προσωπικών τους δεδομένων. Είναι, δε, ενδιαφέρον ότι οι καταναλωτές τείνουν να εμπιστεύονται περισσότερο τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών ως θεματοφύλακες των προσωπικών τους δεδομένων, σε σύγκριση με άλλους παρόχους.

    Η επιβεβαίωση, η προστασία και η διαχείριση της ψηφιακής ταυτότητας, θα γίνουν πιο σημαντικές, καθώς οι εικονικοί κόσμοι θα γίνονται πιο σύνθετοι. Οι πάροχοι οφείλουν να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες σχέσεις με τους πελάτες τους, για να αναδυθούν ως ειδικοί στη διαχείριση ταυτοτήτων, καθώς διαμορφώνεται το metaverse. 

    6. Να αναπτύξουν πλατφόρμες στο metaverse

    Πολλές εταιρείες παρουσιάζουν τις δικές τους πλατφόρμες metaverse και η επιτυχία τους θα κριθεί, σε μεγάλο βαθμό, από τον αριθμό των χρηστών που θα προσελκύσουν. Πολλά θα εξαρτηθούν από τη δυνατότητα των εταιρειών να δημιουργήσουν ενδιαφέρουσες, θεματικές εμπειρίες, που θα καθηλώνουν τους χρήστες για περισσότερο χρόνο καθημερινά, καθώς και από την προσφορά προσαρμοσμένων υπηρεσιών για επιχειρήσεις και καταναλωτές.

    Σήμερα, εκτιμούμε ότι το metaverse θα αναπτυχθεί αρχικά συνδυάζοντας μια σειρά από μεγάλους και μικρούς εικονικούς κόσμους βασισμένους στον πραγματικό κόσμο, οδηγώντας, μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα, στη δημιουργία ενός υπέρ-εικονικού κόσμου. Για να μπορέσουν να επωφεληθούν από αυτή τη σταδιακή εξέλιξη, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να επενδύσουν σε αναδυόμενες πλατφόρμες metaverse, ούτως ώστε να οικοδομήσουν σταδιακά μια βαθύτερη κατανόηση των σεναρίων ζήτησης και των τεχνικών λεπτομερειών που θα διαμορφώσουν, τελικά, τις επιχειρηματικές ευκαιρίες σε βάθος χρόνου. 

    7. Να αποτελέσουν τον βασικό ενορχηστρωτή του οικοσυστήματος 

    Η ανάπτυξη του metaverse, θα εξαρτηθεί καθοριστικά από τη δημιουργία νέων πλαισίων συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων. Για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να αναπτύξουν ένα οικοσύστημα συνεργασιών. Την ίδια ώρα, θα πρέπει να διερευνήσουν τρόπους ενίσχυσης των σχέσεων και διεύρυνσης της συνεργασίας με τους υφιστάμενους κάθετους πελάτες του κλάδου, αλλά και να ανοίξουν διάλογο με τους διαμορφωτές πολιτικής, ούτως ώστε να τοποθετηθούν ως ενορχηστρωτές του οικοσυστήματος του metaverse.

    Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών έχουν ήδη παίξει καθοριστικό ρόλο στην πιλοτική ανάπτυξη του metaverse. Για να παραμείνουν πρωταγωνιστές στην επόμενη φάση της εμπορικής του αξιοποίησης, θα πρέπει να επανεξετάσουν ολόκληρο το φάσμα της επιχειρηματικής τους λειτουργίας, αλλά και να επενδύσουν συστηματικά στις νέες τεχνολογίες και στις εμπειρίες πελάτη.   

    * Ο κ. Γιώργος Αποστολάκης είναι Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Τεχνολογίας, Media και Τηλεπικοινωνιών (TMT) στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ