Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 22-Μαρ-2022 00:03

    Γιατί οι επιχειρήσεις να ασχοληθούν με την αγορά των Non-Fungible Tokens (NFTs);

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Αχιλλέα Μπούκη 

    Είναι δυνατόν ο ράπερ Snoop Dogg και ο Lebron James να ανταγωνίζονται τα εστιατόρια Taco Bell, την Gucci και την ποδοσφαιρική ομάδα AC Milan; Κ όμως είναι, καθώς όλοι έχουν λανσάρει και διαθέτουν τα δικά τους NFTs (non-fungible tokens).

    Τα NFTs είναι η νέα νέα μόδα στον κόσμο των ψηφιακών αγαθών με τις επενδύσεις στην αγορά αυτή να φτάνουν τα 14 δισ. δολ. για το 2021. Παρά την παντελή έλλειψη νομοθετικού πλαισίου στην αγορά αυτή και τις πολυάριθμες απάτες, χιλιάδες NFTs είναι διαθέσιμα σε πλατφόρμες όπως η OpenSea και σταδιακά αρχίζουν να αποτελούν κομμάτι της δημόσιας συζήτησης. Τι είναι λοιπόν τα NFTs; 

    Εν συντομία, κάθε υλικό ή ψηφιακό αγαθό (π.χ. έργα τέχνης, φωτογραφίες, βίντεο, προϊόντα, συλλεκτικά αντικείμενα, αυτόγραφα) μπορεί να μετατραπεί σε ένα μοναδικό ψηφιακό νόμισμα το οποίο αναπαριστά το αγαθό και διασφαλίζει την αξία του στο διαδίκτυο. Χωρίς να χάνουν την πνευματική ιδιοκτησία των έργων τους, καλλιτέχνες και δημιουργοί διαθέτουν προς πώληση ψηφιακά αντίτυπα της δουλειάς τους. Για παράδειγμα, οι Kings of Leon πούλησαν ένα NFT του τελευταίου άλμπουμ τους για $2 εκατομμύρια και αθλητές διαθέτουν μέσω NFTs αυτόγραφα και βίντεο από τους αγώνες τους. Ο Lebron James διέθεσε μια φωτογραφία που μετατράπηκε σε NFT και πωλήθηκε έναντι 21,6 εκατ. δολ. ενώ ο ιδρυτής του Twitter Jack Dorsey πούλησε ένα NFT από το πρώτο tweet στην πλατφόρμα για 2,5 εκατ. δολ. Τα NFTs κάνουν επίσης θραύση στις πλατφόρμες εικονικής πραγματικότητας και παιχνιδιών με παίκτες τους να πληρώνουν χιλιάδες δολάρια για αξεσουάρ όπως μια ψηφιακή τσάντα Gucci ή ένα ψηφιακό σπαθί. Οι ιδιοκτήτες των NFTs έχουν την αποκλειστική χρήση των διαδικτυακών αντίτυπων, όπως και το δικαίωμα να τα αναπαράγουν ή να τα μεταπωλούν σε τρίτους (παρότι δεν υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο που να εξαιρεί άλλους χρήστες ακόμη). Παρόλα αυτά μόνο λίγες εταιρείες δείχνουν να αντιλαμβάνονται τη σημασία τους και τις αλλαγές που θα φέρουν τα NFTs στο μέλλον στη στρατηγική τους, όπως η Disney που πρόσφατα δημιούργησε θέση διευθυντή για να επιβλέπει τα NFTs και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της στο metaverse. Γιατί μια εμπορική επιχείρηση σαν την Zeus+Dione, τον Ολυμπιακό ή την ION να ασχοληθεί με την αγορά των NFTs;

    Τα NFTs δημιουργούν σταδιακά μια νέα δευτερογενή ψηφιακή αγορά που μπορεί να προσφέρει σημαντικά έσοδα στις επιχειρήσεις που διαθέτουν πολύτιμα (υλικά και άυλα) περιουσιακά στοιχεία, καθώς τους επιτρέπει να διαθέσουν το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης τους σε τρίτους (και όχι τα ίδια τα στοιχεία αυτά). Το NBA έχει ήδη λανσάρει τα δικά του NFTs που επιτρέπει στους οπαδούς να αγοράσουν πιστοποιημένα ψηφιακά αυτόγραφα σε μπλούζες ομάδων από διάφορους σταρ. Αντίστοιχα, ο Ολυμπιακός θα μπορούσε να διαθέσει στους φιλάθλους του μέσω NFTs, φωτογραφίες και βίντεο από ιστορικές στιγμές του. Εταιρείες με μεγάλη ιστορία στους κλάδους τους όπως η ΙΟΝ στις σοκολάτες θα μπορούσαν να εξαργυρώσουν τη φήμη τους αυτή και να αυξήσουν τα έσοδα τους διαθέτοντας, μέσω NFTs, τα δικαιώματα ψηφιακής αναπαραγωγής των διαφημίσεων τους σε όσους επιθυμούν.  

    Ένας σημαντικός λόγος ώστε οι εταιρείες να επενδύσουν στα NFTs, είναι η στροφή, ειδικότερα του νεανικού κοινού, σε αγορές ψηφιακών αξεσουάρ που τους επιτρέπει να "φορούν" ρούχα και σχέδια γνωστών οίκων μόδας ή να χρησιμοποιούν μοναδικά προϊόντα (π.χ. τσάντα Gucci) στις "εξορμήσεις" τους σε πλατφόρμες εικονικής πραγματικότητας, όπως το Decentraland, στις οποίες περνούν τον χρόνο τους για διάφορες αγορές. Παραδείγματος χάριν, ο οίκος Balenciaga ήδη πουλάει ψηφιακά ρούχα και αξεσουάρ για το Fortnite μέσω NFTs ενώ η PwC επενδύει μέσω NFTs σε χώρο στις πλατφόρμες αυτές ώστε να τον διαθέσει στις αλυσίδες που θα ανοίξουν τα ψηφιακά καταστήματα τους εκεί. Αναλόγως, η Zeus+Dione θα μπορούσε για παράδειγμα να λανσάρει μέσω NFTs τα πρωτότυπα σχέδια της από κολεξιόν ή μια πρίμιουμ σειρά προϊόντων διάθεσιμη μόνο σε όσους αγοράσουν τα NFT της. Καθώς οι καταναλωτές περνούν όλο και περισσότερο χρόνο σε ψηφιακές δραστηριότητες, δεν είναι απίθανο οι εταιρείες που θα θέλουν να χτίσουν τη φήμη τους γρήγορα στο κοινό μιας νέας αγοράς να ανοίγουν ψηφιακά και όχι φυσικά καταστήματα στο μέλλον. 

    Όσο η αγορά των NFTs μεγαλώνει και ωριμάζει, όλο και περισσότερες εταιρείες θα μπαίνουν στον πειρασμό να παραχωρήσουν την ψηφιακή χρήση των περιουσιακών τους στοιχείων στο ευρύτερο κοινό τους ή σε τρίτους. Οι εταιρείες που θα θελήσουν να μπουν νωρίς στην αγορά θα πρέπει να σκεφτούν προσεκτικά ποια από τα (υλικά και άυλα) περιουσιακά τους στοιχεία θα διαθέσουν μέσω NFTs, την τιμή τους αλλά και το πώς θα διαχειριστούν όσους αγοράσουν NFTs, σαν πελάτες ή σαν επενδυτές; Αν το δεύτερο, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποπροσανατολιστούν από τη βασική τους λειτουργία, δηλαδή να δημιουργήσουν αξία για τον πελάτη τους και να αποκτήσουν μια φιλοσοφία προσανατολισμένη στην αύξηση των τιμών των NFTs τους.

    Ένα ακόμη ρίσκο από τα NFTs είναι ότι μπορούν να διακινδυνέψουν τη φήμη της επιχείρησης και την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού. Καθώς οι τιμές των NFTs εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη ζήτηση διαφόρων μικρο-επενδυτών, τι θα πρέπει να κάνει μια εμπορική εταιρεία όπως η Aegean, της οποίας τα NFTs πουληθηκαν σε πελάτες της και κατέληξαν να έχουν μηδενική αξία, να τους αποζημιώσει ή όχι; Kαθώς δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο στην αγορά ακόμη και η παραπληροφόρηση στα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις απόψεις των επενδυτών, πόσο αντίκτυπο θα έχει στη φήμη μιας επιχείρηση αν τα NFTs της δεν τραβήξουν το ενδιαφέρον του κοινού ή θα καταλήξουν να έχουν πολύ χαμηλή αξία;

    Σε κάθε περίπτωση, τα στελέχη που θα πάρουν τις σχετικές αποφάσεις δεν θα πρέπει να δουν τα NFTs σαν ένα βραχυχρόνιο μέσο για να αυξήσουν τα έσοδα τους αλλά σαν το επόμενο βήμα στο ψηφιακό μετασχηματισμό τους στο οποίο θα πρέπει να προχωρήσουν σταδιακά, αν θέλουν να διατηρήσουν τη φήμη τους στο ψηφιακό κόσμο που έρχεται. 

    * Ο κ. Αχιλλέας Μπούκης, Ph.D., είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Birmingham, Ηνωμένο Βασίλειο

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ