Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 26-Ιαν-2022 00:03

    Εκπαίδευση και καινοτομία στα πανεπιστήμια

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Χρυσολούρη 

    Δύο είναι οι βασικοί πυλώνες μέσα από τους οποίους μπορούν ν’ αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του μέλλοντος: αυτοί της εκπαίδευσης και της καινοτομίας. Σε ένα συνεχώς ανανεούμενο τεχνολογικό περιβάλλον, το ανθρώπινο δυναμικό θα πρέπει συνεχώς να εκπαιδεύεται και να επανεκπαιδεύεται και αυτό αποτελεί πρόκληση και ταυτόχρονα ευκαιρία για όλους. 

    Νέα μοντέλα εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, είναι αναγκαία και επιθυμητά προκειμένου να χρησιμοποιούν τις τεχνολογικές εξελίξεις κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η εμπειρία της τηλεκπαίδευσης στην πανδημία αποτελεί προοίμιο για τα νέα μοντέλα της εκπαίδευσης που μειώνουν τις αποστάσεις και προσθέτουν νέες διαστάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, τις οποίες η εκπαίδευση αποκλειστικά με φυσική παρουσία δεν είχε στο παρελθόν. 

    Αντίστοιχα, η καινοτομία σε όλες τις βαθμίδες της οικονομικής δραστηριότητας δίνει νέες δυνατότητες για τη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που θα μπορούν να καλύπτουν ανάγκες σε ένα σύγχρονο, συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, με περιβαλλοντολογική και κοινωνική ευαισθησία. 

    Οι δύο αυτοί πυλώνες, η εκπαίδευση και η καινοτομία, συναντώνται με ένα μοναδικό τρόπο στα πανεπιστήμια, τα οποία είναι ο χώρος παραγωγής και μετάδοσης γνώσης. 

    Στα πανεπιστήμια λοιπόν, η έρευνα, η καινοτομία και η εκπαίδευση συνυπάρχουν σε ενιαίο περιβάλλον, με ένα συνεχώς ανανεούμενο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για νέα εκπαιδευτικά μοντέλα, αλλά και για τη συναρμογή της έρευνας με την καινοτομία. Τα πανεπιστήμια θα αποτελέσουν τον βασικό φορέα ανάπτυξης τις επόμενες δεκαετίες και θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν και να αναπροσαρμόσουν τα μοντέλα διοίκησης και λειτουργίας με έναν τρόπο που θα ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του μέλλοντος. Θα ανταποκρίνεται όμως, την ίδια στιγμή, και στη σύνδεση με την οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και βέβαια θα λαμβάνει υπ’ όψη το διεθνές περιβάλλον. 

    Κατά συνέπεια, το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια στις επόμενες δεκαετίες πρέπει κάποιος να το δει ακριβώς από αυτή την σκοπιά: αυτή της εκπαίδευσης και της καινοτομίας. Αλλά και από αυτή της σύνδεσης με την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο διεθνές περιβάλλον.

    * Ο κ. Γιώργος Χρυσολούρης είναι Ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών    

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ