Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 12-Ιαν-2022 00:03

    Διαχείριση ρευστότητας... απλή στην θεωρία, δύσκολη στην πράξη

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Καραγκιόζη 

    Στον κλάδο της εστίασης, παρατηρούμε συχνά το φαινόμενο, πολύ επιτυχημένες επιχειρήσεις να βάζουν λουκέτο λίαν συντόμως, λόγω της κακής οικονομικής διαχείρισης. 

    Πόσες φορές δεν έχουμε δει μια ταβέρνα να προσφέρει εξαιρετικό φαγητό σε συνδυασμό με υψηλού επίπεδου εξυπηρέτηση σε ένα όμορφο περιβάλλον και ξαφνικά να κλείνει; Και αναρωτιόμαστε σαν καταναλωτές "μα είναι δυνατόν αυτό το εστιατόριο να έπεσε έξω;"

    Πόσες φορές δεν είδαμε γνωστά cafe-bar τα οποία ήταν ασφυκτικά γεμάτα σχεδόν όλη την μέρα και ξαφνικά να βάζουν λουκέτο;

    Μια επιτυχημένη επιχείρηση της εστίασης μπορεί να κλείσει για πολλούς λόγους που μπορεί να έχουν σχέση με τον ισχυρό ανταγωνισμό, τα υψηλά κόστη λειτουργίας, την υψηλή φορολόγηση και τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές ή συνδυασμό όλων αυτών. 

    Υπάρχει όμως και μια άλλη πολύ συνηθισμένη αιτία που αφορά την εσφαλμένη οικονομική διαχείριση εκ μέρους του ιδιοκτήτη ή κάποιου στελέχους στο οποίο ανατέθηκε η λειτουργία αυτή.

    Οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα στη διαχείριση του χρηματικού τους, που είναι φυσικά η άμεση είσπραξη των λογαριασμών από τους πελάτες. Σπάνια θα δούμε πελάτη εστιατορίου ή café bar να πληρώνει με μεταχρονολογημένη επιταγή!

    Αυτό το πλεονέκτημα όμως συνιστά ταυτόχρονα και παγίδα, καθώς υπάρχει σημαντικό έλλειμα εκπαίδευσης μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου σε θέματα οικονομικής διαχείρισης.

    Για παράδειγμα παρατηρείται συχνά το φαινόμενο ένας εστιάτορας μετά το τέλος μιας επιτυχημένης αλλά συγχρόνως και κουραστικής τουριστικής σεζόν να προβαίνει σε υψηλές καταναλωτικές δαπάνες είτε για ακριβά ταξίδια αναψυχής είτε για αγορά αυτοκινήτου είτε για άλλες προσωπικές δαπάνες όπως ένδυση και υπόδηση. 

    Η κούραση από τη σκληρή καθημερινή και ολοήμερη εργασία του καλοκαιριού σε συνδυασμό με το υψηλό υπόλοιπο του τραπεζικού λογαριασμού όψεως, οδηγεί τον επιχειρηματία στην ψευδαίσθηση ότι τα χρήματα αυτά αποτελούν το κέρδος του με αποτέλεσμα να καταναλώνει σημαντικό μέρος αυτού.

    Οι συνέπειες των αναλήψεων αυτών από τον λογαριασμό όψεως είναι άμεσες, καθώς έρχονται οι επόμενοι σχεδόν οκτώ μήνες (αν υποθέσουμε ότι η επιχείρηση εδρεύει σε μέρος το οποίο έχει τουρισμό για τέσσερις μήνες) κατά τους οποίους η επιχείρηση δεν έχει έσοδα. Παράλληλα θα πρέπει να διακρατήσει κεφάλαιο για αγορά εμπορευμάτων κατά το άνοιγμα της επόμενης τουριστικής σεζόν. 

    Προκειμένου να μην πέσει σε αυτήν την παγίδα, ο επιχειρηματίας ενός εποχιακού εστιατορίου, beach bar, καφέ-μπαρ ή night club θα πρέπει να ακολουθεί κάποιους συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι συνοψίζονται στους κάτωθι.

    1. Εξοφλούμε τους προμηθευτές μας, οι οποίοι είναι στην ουσία συνεργάτες μας. Όταν υπάρχει σωστή συνεργασία τότε μπορούμε να προμηθευόμαστε ποιοτικά προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές. Επίσης οι μακροχρόνιες συνεργασίες με προμηθευτές μπορούν να μας προσδώσουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

    2. Εξοφλούμε το προσωπικό της επιχείρησης. Το προσωπικό είναι εποχιακό και η εκπλήρωση των υποχρεώσεων μας έναντι αυτού συμβάλλει στο να ξαναέρθουν να δουλέψουν για εμάς και να μην ψάχνουμε από την αρχή νέο προσωπικό την επόμενη σαιζόν. Επίσης όταν υπάρχει ένα σταθερό (εποχιακό) προσωπικό αυτό συμβάλει στο να διαμορφωθεί μια επιχειρησιακή κουλτούρα στην οποία θα μπορούν να μυηθούν ευκολότερα οι νεότεροι εργαζόμενοι.

    3. Εξοφλούμε τις υποχρεώσεις μας σε ΦΠΑ και ασφαλιστικές εισφορές.

    4. Εξοφλούμε τυχόν δόσεις τραπεζικών δανείων και τόκους εξαμήνου σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει λάβει κεφάλαιο κίνησης από την Τράπεζα.

    Αφού τακτοποιήσουμε τις ανωτέρω υποχρεώσεις μας θα πρέπει εν συνεχεία να βάλουμε ένα ποσό στην άκρη προκειμένου να καλύψουμε τις πάγιες δαπάνες του καταστήματος κατά το χρονικό διάστημα που θα είναι κλειστό και αφορούν κυρίως τα ενοίκια και τις δόσεις των τραπεζικών δανείων (αν η επιχείρηση είναι χρηματοδοτούμενη). 

    Εν συνεχεία πρέπει να δημιουργήσουμε ένα αποθεματικό για τις δαπάνες έναρξης της επόμενης τουριστικής σεζόν που αφορούν κυρίως αγορές εμπορευμάτων αλλά και δαπάνες που μπορεί να προκύψουν για επισκευές, ανακαίνιση ή αγορά καινούργιου εξοπλισμού.

    Οπότε αφού τακτοποιηθούν οι ανωτέρω υποχρεώσεις και αφού δημιουργηθεί το κατάλληλο αποθεματικό για τα πάγια έξοδα του χειμώνα και τα έξοδα έναρξης της επόμενης σεζόν, τότε μπορούμε να πούμε ότι το υπόλοιπο ποσό αφορά τον οικογενειακό προϋπολογισμό και την αποταμίευση του νοικοκυριού του επιχειρηματία.

    Είναι τα χρήματα με τα οποία θα πρέπει ο επιχειρηματίας να καλύψει τις δαπάνες του ιδίου και της οικογενείας του για το μεγαλύτερο μέρος του Φθινοπώρου και της Άνοιξης καθώς και ολόκληρου του Χειμώνα. 

    Η σωστή οικονομική διαχείριση έχει τόσο απλούς κανόνες που μοιάζουν σχεδόν "παιδικοί", αλλά κάτω από τις πιεστικές συνθήκες της καθημερινής λειτουργίας μπαίνει συνήθως σε δεύτερη μοίρα. 

    Η σωματική και πνευματική κούραση των επαγγελματιών του κλάδου είναι τόσο έντονη που δεν αφήνει περιθώριο σκέψης στην σωστή διαχείριση των εισπράξεων. Και σε εκείνο το σημείο είναι που χρειάζεται να έχει δίπλα του έναν επαγγελματία οικονομικό σύμβουλο, λογιστή και τραπεζικό ο οποίος θα του δώσει τις σωστές κατευθύνσεις στην διαχείριση της ρευστότητας του. 

    Ο κ. Δημήτρης Ν. Καραγκιόζης είναι Οικονομολόγος, ΜΒΑ

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ