Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 13-Απρ-2021 00:04

    O CFO σε ρόλο δημιουργού μακροπρόθεσμης αξίας

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χρήστου Βάρσου

    Το νέο οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε την περασμένη δεκαετία, έχει μεταμορφώσει δραστικά τον ρόλο των οικονομικών διευθύνσεων και των CFOs. Ο μετασχηματισμός αυτός λαμβάνει νέα ώθηση σήμερα, υπό την πίεση των αλλαγών που έθεσε σε κίνηση η πανδημία και οι οικονομικές της επιπτώσεις, καθώς οι επιχειρήσεις καλούνται, όχι μόνο να συνεχίσουν να είναι κερδοφόρες και να προστατέψουν τους ανθρώπους τους, αλλά να δημιουργήσουν, παράλληλα, και θετικές αλλαγές για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

    Η πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της ΕΥ, DNA of the CFO 2020, εντοπίζει τις μεγάλες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι οικονομικοί διευθυντές για να ανταποκριθούν στο νέο, διευρυμένο ρόλο τους. Προτεραιότητα αποτελεί ο επανασχεδιασμός των χρηματοοικονομικών λειτουργιών, με έμφαση στην αξιόπιστη τεχνολογία, τις νέες δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού και ένα διευρυμένο οικοσύστημα εξωτερικών συνεργασιών. Η αξιοποίηση, όμως, των έξυπνων τεχνολογιών θα πρέπει να εξισορροπηθεί με μεγαλύτερη έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα, την αναβάθμιση των ανθρώπινων δεξιοτήτων και την ικανότητα των οικονομικών διευθυντών να εμπνέουν και να κινητοποιούν τους συνεργάτες τους.

    Το κύριο ζητούμενο, όμως, από τους CFOs στα χρόνια που έρχονται, θα είναι η μετατόπιση του κέντρου βάρους, από τη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας, με βάση τoν σκοπό της επιχείρησης, την αποτελεσματική μέτρηση της αξίας και την αξιόπιστη επικοινωνία της στα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των εργαζόμενων, των πελατών και της ευρύτερης κοινωνίας.

    Τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα της ΕΥ φαίνεται να αντιλαμβάνονται αυτήν την ανάγκη, καθώς και τις νέες ευθύνες και αρμοδιότητες που συνεπάγεται για τους ίδιους: τέσσερις στους πέντε συμμετέχοντες (81%) συμφωνούν ότι υπάρχουν σημαντικά στοιχεία της αξίας της επιχείρησης, όπως τα άυλα περιουσιακά στοιχεία, η καινοτομία και η αξία του brand, που δε μετρώνται ή επικοινωνούνται επαρκώς από τους παραδοσιακούς δείκτες μέτρησης απόδοσης (KPIs). Ανάλογο ποσοστό – ένα 79% – αναφέρουν ότι οι επενδυτές απαιτούν ολοένα και περισσότερη αναλυτική πληροφόρηση σχετικά με το πώς η επιχείρηση δημιουργεί αξία, όχι μόνο για τους μετόχους, αλλά για όλα τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη. Την ίδια ώρα, όμως, οι επιχειρήσεις βρίσκονται υπό σημαντική πίεση για την επίτευξη βραχυπρόθεσμων χρηματοοικονομικών στόχων.

    Οι CFOs, συνεπώς, καλούνται να μετασχηματίσουν τη λειτουργία των οικονομικών διευθύνσεων, για να μπορέσουν να εξισορροπήσουν τις δυο αυτές αντικρουόμενες απαιτήσεις. 

    Με αυτά τα δεδομένα, οι οικονομικοί διευθυντές εντοπίζουν τέσσερις βασικές προτεραιότητες για τα επόμενα τρία χρόνια: να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των διοικητικών συμβουλίων και των επενδυτών γύρω από την ακρίβεια των μη χρηματοοικονομικών στοιχείων, να προσδιορίσουν τους βασικούς δείκτες απόδοσης που αντικατοπτρίζουν τη μακροπρόθεσμη αξία που δημιουργεί η επιχείρηση, να μετρούν και να αναφέρουν τις επιδράσεις της επιχείρησης στην κοινωνία και τη συμβολή της στην αντιστροφή των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και, τέλος, να δημοσιοποιούν αναλυτικές αναφορές για μη χρηματοοικονομικούς συντελεστές αξίας, όπως το ανθρώπινο κεφάλαιο και η εταιρική κουλτούρα. 

    Ωστόσο, ενώ οι CFOs αποδέχονται – στη θεωρία – αυτή τη νέα πραγματικότητα, η έννοια της μακροπρόθεσμης αξίας εξακολουθεί να παραμένει ασαφής για πολλούς – ακόμη και παρεξηγημένη. Πολλές επιχειρήσεις, ενώ ισχυρίζονται ότι επικεντρώνονται στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας, καταφεύγουν τελικά, και υπό την πίεση των οικονομικών περιστάσεων, στους παραδοσιακούς χρηματοοικονομικούς δείκτες για να μετρήσουν και να επικοινωνήσουν τις επιδόσεις τους. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, Corporate Reporting Survey 2019, μόλις το 37% των μεγάλων επιχειρήσεων (με ετήσια έσοδα άνω των $10 δισ.) παρέχουν αναφορές σχετικά με την εταιρική κουλτούρα, παρά το γεγονός ότι αυτή θεωρείται ως ένας σημαντικός δείκτης μακροπρόθεσμης αξίας.

    Χαρακτηριστικές ως προς αυτό, είναι και οι απόψεις των οικονομικών στελεχών για τους σημαντικότερους κινδύνους που απειλούν τη μακροπρόθεσμη αξία της επιχείρησης. Τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα της ΕΥ, ανέφεραν ως μεγαλύτερη απειλή τα ζητήματα κυβερνοασφάλειας (23%), τους γεωπολιτικούς κινδύνους (16%) και τις μετασχηματιστικές τεχνολογίες (14%), ενώ, αισθητά χαμηλότερα ποσοστά ανέφεραν τα ζητήματα που σχετίζονται με τη φήμη της επιχείρησης (9%), το ανθρώπινο κεφάλαιο (8%) και την εταιρική κουλτούρα (6%) –κίνδυνοι που συνδέονται κατ’ εξοχήν με τη μακροπρόθεσμη αξία. 

    Η πίεση για τη δημιουργία, τη μέτρηση και την αξιόπιστη επικοινωνία της μακροπρόθεσμης αξίας από τις επιχειρήσεις, θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια. Για να περάσουν από την έκφραση μιας ευγενούς φιλοδοξίας, στην ευρεία υλοποίησή της στην πράξη, οι CFOs θα πρέπει να πρωτοστατήσουν στην ενσωμάτωση αυτού του στόχου στις εταιρικές αναφορές, την εταιρική κουλτούρα, αλλά και τις διαδικασίες λήψης στρατηγικών αποφάσεων. Με λίγα λόγια, θα πρέπει να ενσωματώσουν τη μακροπρόθεσμη αξία στο DNA τους και στο DNA της επιχείρησης.

    Τα παραπάνω, καθώς και διάφορα άλλα ζητήματα που αφορούν τον ρόλο του CFO, σήμερα, αύριο και μετέπειτα, θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε στην εκδήλωση της EY, DNA of the CFO, στις 21 Απριλίου 2021, 16:00-18:30, με χορηγό επικοινωνίας το Capital.gr

    *Ο Χρήστος Βάρσος είναι AssociatePartner στο Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών προς CFOs
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ