Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 01-Οκτ-2020 00:03

    Αρκούν για την κοινωνία οι πράξεις ανθρωπισμού από τις επιχειρήσεις;

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ρεβέκκας Πιτσίκα 

    Τους τελευταίους μήνες, η πανδημία του Covid-19 ανέτρεψε ό,τι γνωρίζαμε, αλλάζοντας τον τρόπο που λειτουργούμε όλοι μας -εργαζόμενοι, επιχειρήσεις, πολίτες κοινωνία. Σίγουρα η μετάβαση αυτή δεν ήταν εύκολη για κανέναν. Ωστόσο, ένα από τα θετικά που προέκυψαν από την πανδημία, είναι ο τρόπος αντίδρασης πολλών επιχειρήσεων, οι οποίες κατάφεραν να επανακαθορίσουν τον ρόλο τους απέναντι στην κοινωνία και να βγάλουν μπροστά ένα πιο ανθρώπινο "πρόσωπο".

    Στην πραγματικότητα, η συζήτηση που επικεντρώνεται σε έναν εταιρικό σκοπό πέρα από τα κέρδη, έχει ξεκινήσει από την πλευρά των επιχειρήσεων ένα χρόνο νωρίτερα -πολύ πριν από την εμφάνιση του Covid-19. Αφορμή είχαν σταθεί τα προβλήματα του 21ου αιώνα -η υψηλή ανεργία, οι κοινωνικές ανισότητες κλπ.-, προβλήματα που καλούσαν τις επιχειρήσεις να πάρουν θέση, να συμβάλουν με τον δικό τους τρόπο στην επίλυσή τους και να έρθουν πιο κοντά στην κοινωνία. Η ανάγκη για τις εταιρείες να μην ενδιαφέρονται μόνο για την προώθηση των συμφερόντων των μετόχων τους, αλλά να είναι έτοιμες να επενδύσουν στην ανάπτυξη των εργαζομένων τους, στην προστασία του περιβάλλοντος και στη δίκαιη και ηθική αντιμετώπιση των προμηθευτών τους, ήταν πλέον επιτακτική. Γινόταν λόγος για μία νέα προσέγγιση, βάσει της οποίας η εταιρική ευθύνη και το κέρδος θα κινούνταν προς την ίδια κατεύθυνση. 

    Ίσως όλα αυτά ένα χρόνο νωρίτερα να έμοιαζαν περισσότερο με διαπιστώσεις και θεωρητικές συζητήσεις σε μια μακροπρόθεσμη βάση -και λιγότερο με δράσεις που θα υλοποιούνταν άμεσα. Η απάντηση όμως της επιχειρηματικής κοινότητας στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώθηκε λόγω της πανδημίας από τον Μάρτιο και μετά -μία κρίσιμη στιγμή για την παγκόσμια κοινότητα- ήταν πράγματι εντυπωσιακή και εξέπληξε θετικά τους πάντες.

    Πολλές εταιρείες με γνώμονα αυτόν τον σκοπό, προχώρησαν στην παροχή άμεσων επιχορηγήσεων για ανθρωπιστικές προσπάθειες. Άλλες πάλι επανατοποθέτησαν τις γραμμές παραγωγής τους, προμηθεύοντας την αγορά με απαραίτητα προϊόντα υγιεινής και νοσοκομειακό υλικό, όπως απολυμαντικά χεριών, μάσκες, αναπνευστήρες, κ.α., στα οποία η έλλειψη ήταν τεράστια. Αυτά τα μέτρα είναι αξιέπαινα και αναμφίβολα ωφελούν την κοινωνία, τους πελάτες και όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη, ενισχύοντας την ίδια στιγμή τη φήμη της εταιρείας και βοηθώντας την να αποκτήσει πιστούς πελάτες και δεσμευμένους εργαζόμενους. 

    Αρκούν όμως όλα τα παραπάνω για να αντιμετωπιστεί το χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των επιχειρήσεων και της κοινωνίας τα τελευταία χρόνια; Η απάντηση είναι μάλλον όχι, καθώς όσο περνάει ο καιρός, οι άνθρωποι ζητούν από τις εταιρείες κάτι περισσότερο από απλές ή μεμονωμένες πράξεις ανθρωπισμού. Θέλουν μία συνεχή και αυθεντική απάντηση από την πλευρά των επιχειρήσεων, με μακροπρόθεσμο αντίκτυπο.

    Προκειμένου όμως να συνδεθεί ουσιαστικά η αποστολή της εταιρείας με την ευημερία της κοινωνίας απαιτείται στρατηγική, διαμόρφωση συγκεκριμένης εταιρικής κουλτούρας και χρόνος για την υλοποίηση. Μέσα από τον προσδιορισμό της αποστολής της, μια εταιρεία καθορίζει στην πραγματικότητα γιατί επιλέγει να υπάρχει -προσδιορίζει τον σκοπό της. Δεν είναι παρά ένας αποτελεσματικός τρόπος σύνδεσης εργαζομένων, πελατών, προμηθευτών, μετόχων και κοινότητας -αλληλεπίδρασης με τον εξωτερικό κόσμο. Σε αυτό το πλαίσιο ένας ηγέτης μπορεί να βρει το θάρρος και την πεποίθηση να ξεπεράσει την αβεβαιότητα και τον φόβο -ακόμη και σε περιόδους που μια εταιρεία μπορεί να βιώσει μία κρίση, ο ηγέτης μπορεί να αντλήσει έμπνευση και καθοδήγηση από τον σκοπό της ύπαρξής της. 

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Microsoft, η οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας κατάφερε να πετύχει τον σκοπό της, που είναι "να ενδυναμώσει κάθε άτομο και κάθε οργανισμό στον πλανήτη για να πετύχει περισσότερα".  Ειδικότερα, συνεργάστηκε με τη UNICEF για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας εξ αποστάσεως μάθησης βοηθώντας περισσότερους από 1,5 δισεκατομμύρια μαθητές, παγκοσμίως, που επηρεάστηκαν από το κλείσιμο των σχολείων. Παράλληλα, μαζί με την Adaptive Biotechnologies κατάφεραν να βοηθήσουν στην ανάλυση των επιπτώσεων του ιού στο ανοσοποιητικό σύστημα, δημιουργώντας έναν κώδικα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ερευνητές της πανδημίας. Στην ουσία, το επιχειρηματικό μοντέλο της Microsoft ευθυγραμμίστηκε με τον κόσμο γύρω της και μάλιστα κατά τη διάρκεια μιας κρίσης -κάτι που αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία.

    Αντίστοιχα, ο σκοπός πολλές φορές  μπορεί να συνδέεται και με τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες. Η συνεργασία των επιχειρήσεων μαζί τους, μπορεί να δώσει λύσεις σε τοπικό επίπεδο, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προβλημάτων. 

    Ο ινδικός όμιλος Mahindra, για παράδειγμα, έχει από καιρό καθορίσει τον σκοπό του με μία λέξη: "Rise". Η ιδέα είναι να αγωνιστεί για μία αλλαγή που βελτιώνει τις ζωές. Ένας βασικός τρόπος με τον οποίο η συγκεκριμένη εταιρεία έχει επιτύχει τον σκοπό της είναι η παροχή χρηματοδότησης στους βασικούς πελάτες της -κατοίκους αγροτικών περιοχών της Ινδίας που έχουν πληγεί από τη φτώχεια. Κατά τη διάρκεια του Covid-19, η Mahindra επινόησε πολλούς διαφορετικούς τρόπους παροχής βοήθειας, από το να προσφέρει τα θέρετρα της για να χρησιμοποιηθούν ως εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, έως τη χρήση των τεχνολογικών υποδομών της για την παρακολούθηση της εξέλιξης της πανδημίας σε διάφορες πόλεις της Ινδίας. Παράλληλα, παρέμεινε πιστή στο βασικό της σκοπό, την χρηματοδότηση επενδύσεων στον αγροτικό τομέα της Ινδίας, δημιουργώντας ένα ταμείο για τη διατήρηση της οικονομικής και κοινωνικής ραχοκοκαλιάς αυτών των περιοχών, στηρίζοντας τις μικρές επιχειρήσεις προκειμένου να επιβιώσουν.

    Το συμπέρασμα που προκύπτει από όλα τα παραπάνω, είναι ότι οι επιχειρήσεις πέρα από το να κάνουν καλά έργα στο όνομα του σκοπού, θα πρέπει να αφήνουν τον σκοπό να καθοδηγεί τον τρόπο που δρουν. Κάθε ηγέτης μαζί με την ομάδα του οφείλει να σκεφτεί σε βάθος τι αντιπροσωπεύει η εταιρεία του και πώς μπορεί να το χρησιμοποιήσει καλύτερα για να αντιμετωπίσει τις παρούσες συνθήκες. Υπάρχουν νέες ευκαιρίες που κάθε ηγέτης μπορεί να αξιοποιήσει για να αποδώσει αξία στην κοινωνία, ακόμα κι αν αρχικά δεν έχουν εμπορική λογική.

    Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει πολύ ταχύτερα από όσο περιμέναμε. Η πανδημία ανέδειξε το ανθρώπινο πρόσωπο σε κάθε πτυχή της ζωής μας -μεταξύ των οποίων και στην επιχειρηματικότητα. Διαχωρίζοντας την φιλανθρωπία ή τις μεμονωμένες κινήσεις από τον δομημένο εταιρικό σκοπό –"το κέρδος" σε συνδυασμό με το "γνήσιο ανθρωποκεντρικό" πρόσωπο- φαίνεται πλέον ξεκάθαρα ότι οι εταιρείες που δρουν για το κοινό καλό κάνουν ένα άλμα, επιδιώκοντας κοινωνικά οφέλη κι έχοντας, παράλληλα, την πίστη ότι θα χτίσουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο. 

    Οι περίοδοι κρίσης, όταν οι ανάγκες των πελατών εξελίσσονται γρήγορα, μπορούν να αποτελέσουν γόνιμο έδαφος για τέτοιου είδους "πειράματα" και να κάνουν τις εταιρείες που δρουν και σκέφτονται με ανθρώπινο πρόσωπο, ισχυρότερες, με μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινωνία και τους εν δυνάμει πελάτες τους. 

    Και κάτι τελευταίο: Ο Bill Gates ιδρυτής της Microsoft, που έχει σαν σκοπό "να ενδυναμώσει κάθε άτομο και κάθε οργανισμό στον πλανήτη για να πετύχει περισσότερα" αύξησε στην διάρκεια της πανδημίας την περιουσία του κατά 16%. Τα συμπεράσματα είναι προφανή!

    * Η κα Ρεβέκκα Πιτσίκα είναι  CEO της People for Business

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Kυκλοφορεί μαζί με το
    FORBES ΟΚΤ 2020