Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 27-Αυγ-2020 00:03

    Για να κερδίσουμε το στοίχημα της τεχνητής νοημοσύνης

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χρήστου Λαδά 

    Σύντομα, η ευρεία ανάπτυξη συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) θα δημιουργήσει ριζικές αλλαγές στην τεχνολογία και την οικονομία. Οι παραδοσιακοί τρόποι παραγωγής - προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών θα μετασχηματιστούν ριζικά. Μαζί τους και ο τρόπος που ζούμε ως άτομα και ως κοινωνίες. 

    Υπολογίζεται ότι μια χώρα μπορεί να διπλασιάσει τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης μέσω της αύξησης της αποδοτικότητας της εργασίας αν στηριχτεί στην ΑΙ. 

    Η Ελλάδα έχει πλούσιο δυναμικό υψηλής εξειδίκευσης που ήδη εργάζεται σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Τις περισσότερες φορές οι εργοδότες είναι ξένες εταιρείες που αγοράζουν στην Ελλάδα φτηνό επιστημονικό δυναμικό. 

    Η ρύθμιση του νομικού πλαισίου, η παροχή οικονομικών κινήτρων, και ο σχεδιασμός εργαλείων για την ανάπτυξη εφαρμογών AI θα δημιουργήσουν άμεσα προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας. 

    Νομικό πλαίσιο: Oι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης μέχρι σήμερα δεν αναγνωρίζονται με αυτοτέλεια στο Νόμο. Κατοχυρώνονται όμως τα πρωτότυπα λογισμικά (η ΑΙ στην θεμελιώδη της μορφή είναι ένας κώδικας για Η/Υ) και οι ευρεσιτεχνίες στην πνευματική ιδιοκτησία. 

    Τα νομικά κενά θα συμπληρωθούν από διεθνείς πρακτικές που σήμερα είναι στα πρώτα τους βήματα. 

    Αν και η Ευρώπη με την Αμερική έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στην προστασία δεδομένων και στο ποιος θεωρείται δημιουργός σε μηχανικές εφευρέσεις, το πλαίσιο θα ρυθμιστεί. Η Κομισιόν ήδη έχει δεσμευτεί ότι θα νομοθετήσει για συντονισμένη ευρωπαϊκή προσέγγιση εντός του 2020. 

    Οι τομείς θα έχουν 5 βασικούς πυλώνες. 

    - Προσωπικά δεδομένα - Προστασία των χρηστών
    - Ασφάλεια των προϊόντων - Αστική ευθύνη κατασκευαστή
    - Φορολογικά ζητήματα – Ενιαία αγορά
    - Πνευματική ιδιοκτησία – Προστασία της καινοτομίας 
    - Ζητήματα ηθικής (ethics) 

    Δεδομένου ότι τα νομικοτεχνικά ζητήματα θα λυθούν εκτός Ελλάδος, η χώρα μας έχει την ευκαιρία να επικεντρωθεί στα ουσιαστικά. 

    Κίνητρα: Σε επίπεδο παροχής κινήτρων η Ελλάδα έχει ιδιαίτερο συμφέρον να προσελκύσειτους ενδιαφερόμενους να  καινοτομήσουν εδώ αφού διαθέτει το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. 

    Τα κίνητρα μπορούν να είναι φορολογικά και επιδότησης της απασχόλησης ώστε όσο το δυνατόν νέοι επιστήμονες να απασχολούνται με προοπτική στη χώρα μας. 

    Παράδειγμα: Η Κύπρος προσφέρει το νομοθέτημα IP BOX 2020 σύμφωνα με το οποίο τα έσοδα από καινοτομίες πνευματικής ιδιοκτησίας φορολογούνται με 2,5%. Οι αρχές εξετάζουν και τα συστήματα AI σε αυτό το πλαίσιο. 

    Παρόμοια νομοθεσία έχουν υιοθετήσει η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο -με διαφορετικούς φορολογικούς συντελεστές.

    Η Ελλάδα οφείλει να θεσπίσει όμοια κίνητρα. Τα φορολογικά έσοδα θα αυξηθούν αφού περισσότερες εταιρείες θα αναπτύξουν κύκλο εργασιών ενώ η ανεργία θα μειωθεί στο υψηλής έντασης επιστημονικό δυναμικό. 

    Το κράτος εξάλλου μπορεί να καλύψει μέρος της εργοδοτικής εισφοράς σε σχετικές θέσεις εργασίας. Το χαμηλότερο εργοδοτικό κόστος θα προσθέσει θέσεις εργασίας για όσους είναι αποφασισμένοι να δημιουργήσουν. 

    Η νομοθεσία γενικά πρέπει να είναι ευέλικτη στην απόδοση ωφελειών γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη. 

    Παράδειγμα: Η Google χρησιμοποιεί εφαρμογές AI χωρίς να αποκαλύπτει τον κώδικα αλλά δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να παραμετροποιούνται δεδομένα σε σχέση με τις ανάγκες τους. Πληρώνεται με ένα fee όσο χρησιμοποιούν το πρόγραμμα. 

    Πρακτικά δίνει τη δυνατότητα σε προγραμματιστές να δημιουργήσουν κώδικα για να αναπτύξουν πρωτότυπο λογισμικό σε ένα ειδικό αντικείμενο το οποίο μπορούν μετά να εκμεταλλευτούν. 

    Αν θεσπιστεί φορολογικό εργαλείο με ευνοϊκό φορολογικό συντελεστή γύρω από την AIκαι τα έσοδα του παράγωγου έργου - λογισμικού θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτή την κατηγορία -αν και νομικοτεχνικά είναι αμφίσημο αν συνιστούν πρωτότυπο έργο. Με άλλα λόγια πρέπει να εκπέμψουμε ένα ξεκάθαρο σήμα ότι προσφέρουμε κίνητρα για την ανάπτυξη συστημάτων AI. 

    Αν κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση φορείς όπως το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας ή το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών που ήδη δραστηριοποιούνται στην τεχνητή νοημοσύνη θα πολλαπλασιάσουν το έργο, το ανθρώπινο δυναμικό και την αξία τους. 

    Το ίδιο και Ελληνικές εταιρείες που θα καινοτομήσουν αφού έχουν τους ανθρώπους που θα παράξουν την προστιθέμενη αξία δίπλα τους. 

    Πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης: Παράλληλα το κράτος πρέπει να διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους γύρω από την τεχνητή νοημοσύνηγιανα γνωριστούν και να συνεργαστούν. 

    Το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω της Γ.Γ.Ε.Τ.μπορεί να δημιουργήσει μια ανοιχτή πλατφόρμα όπου όλοι οι ενδιαφερόμενοι-ερευνητές AI, εταιρείες που αναπτύσσουν εφαρμογές AI και επενδυτές-  θα έρθουν σε επαφή. 

    Το Υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνησης έχει την τεχνογνωσία να αναπτύσσει πλέον εξειδικευμένες πλατφόρμες. Η ψηφιακή συνάντηση των ενδιαφερομένων γύρω από την AIθα γεννήσει συνέργειες που θα μεταφραστούν σε οικονομικά αποτελέσματα και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. 

    Η Ελλάδα πρέπει να ενεργοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση για να εκμεταλλευτεί το υψηλό επιστημονικό δυναμικό της στην τεχνητή νοημοσύνη. Χρειάζονται οικονομικά κίνητρα και πρακτικές διευκολύνσεις στα επενδυτικά κεφάλαια για να εργαστούν με τους ανθρώπους μας εδώ. 

    Η ευκαιρία μας προσφέρεται επειδή τα πανεπιστήμια και οι επιστήμονες μας μπορούν να την στηρίξουν. Δεν πρέπει να χαθεί. 

    * O κ. Xρήστος Λαδάς είναι δικηγόρος, PhD, LLM.
    info@ladaslaw.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ