Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 30-Ιουν-2020 00:04

    Ο πληροφορικός γραμματισμός των Ελλήνων μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να ενισχυθεί

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Λούμπα 

    Το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ στα πιο πρόσφατα προγράμματα σπουδών για τη διδασκαλία των Τ.Π.Ε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τονίζουν ότι το σημερινό σχολείο οφείλει να προετοιμάσει αποτελεσματικά τον αυριανό πολίτη της Κοινωνίας της Γνώσης, προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις αλλά και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες της νέας εποχής. Λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι οι ΤΠΕ θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να διεισδύουν στο κοινωνικό πεδίο με ταχύτατους ρυθμούς.

    Δυστυχώς, όμως, κάτι τέτοιο δεν αποτυπώνεται και στην πράξη. Ούτε σε επίπεδο μοντέρνων και εξειδικευμένων γνώσεων σε σύγχρονα αντικείμενα, όπως π.χ. η Ρομποτική, αλλά ούτε και σε επίπεδο αντιστοιχίας ωρών που αφιερώνονται το μάθημα της Πληροφορικής ή αλλιώς Τ.Π.Ε., σε σχέση με το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών.

    Πάγια, λοιπόν, αιτήματα των Καθηγητών Πληροφορικής (ΠΕ86), οι οποίοι εργάζονται στην πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τα οποία θα οδηγήσουν στην περαιτέρω αναβάθμιση αλλά και στην κατάκτηση των πραγματικών διαστάσεων του πληροφορικού γραμματισμού, δηλαδή τις ικανότητες (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες για τις ΤΠΕ) που θα πρέπει να αναπτύξουν όλοι οι μαθητές και είναι απαραίτητες για τη συνέχιση των σπουδών τους στο Γυμνάσιο και την παραπέρα ζωή τους, είναι τα εξής:

    -    Να σταματήσει το μάθημα να είναι μονόωρο σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Πρόταση μας, είναι να γίνει δίωρο.

    -    Να συγγραφεί σχολικό εγχειρίδιο Πληροφορικής σε ψηφιακή αλλά και έντυπη μορφή για όσους μαθητές δεν διαθέτουν στο σπίτι πρόσβαση σε Υπολογιστή ή στο Διαδίκτυο.

    -    Η πιλοτική εφαρμογή των "Εργαστηρίων Δεξιοτήτων" του θεματικού Κύκλου "Δημιουργώ και Καινοτομώ" που ξεκινά από Σεπτέμβρη, να τροποποιηθεί ώστε να γίνει σαφές ότι οι θεματικές Ρομποτικής-STEM-Νέες Τεχνολογίες, θα ανατίθενται και θα διδάσκονται αν όχι αποκλειστικά, τότε σίγουρα κατά προτεραιότητα, από πτυχιούχους Εκπαιδευτικούς Πληροφορικής ΠΕ86 και όχι από δασκάλους ΠΕ70.

    -    Να θεσμοθετηθεί ο Υπεύθυνος Εργαστηρίου Πληροφορικής και φυσικά να διαθέτουν όλα τα Δημοτικά Σχολεία το αυτονόητο, ένα σύγχρονο Εργαστήριο Πληροφορικής. Και μάλιστα αυτό να είναι επαρκώς εξοπλισμένο με κατάλληλο υλικό και λογισμικό, αντικαθιστώντας σε όλα τα σχολεία της χώρας τα απαρχαιωμένα μηχανήματα και τους υπολογιστές. 

    Τα ανωτέρω αναφέρονται διότι η διδασκαλία του Πληροφορικού Γραμματισμού στο Δημοτικό έχει σαφή εργαστηριακό προσανατολισμό. Βασικός παράγοντας είναι η ενεργός συμμετοχή κάθε μαθητή και η αλληλεπίδραση τόσο με τον διδάσκοντα όσο και με τους άλλους μαθητές. 

    Το Εργαστήριο, λοιπόν, της Πληροφορικής, το οποίο έχει σημασία να είναι σύγχρονο, αποτελεί για τους μαθητές σημαντικότατο χώρο μελέτης, έρευνας, ενεργητικής συμμετοχής και συνεργασίας. Έτσι ενθαρρύνεται και ευνοείται η διερευνητική προσέγγιση των νέων γνώσεων, η αλληλεπιδραστική και συνεργατική μάθηση, η αυτενέργεια και η δημιουργικότητα των μαθητών. 

    Και κλείνοντας, η πολυσυζητημένη πρόταση για την διδασκαλία Πληροφορικής στα Νηπιαγωγεία, είναι εξίσου ασαφής και προβληματική. Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να δηλώνει την ένταξη της Πληροφορικής, με ποιο τρόπο και ποιο εξοπλισμό θα γίνει αυτή και κυρίως ποιοι θα την διδάσκουν και πώς. Απαξιώνοντας κατά συνέπεια, για ακόμα μια φορά, τον ρόλο και την συμμετοχή των Ελλήνων Επιστημόνων - Εκπαιδευτικών Πληροφορικής.

    Φυσικά, τίποτα από τα παραπάνω δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς την σύσταση οργανικών θέσεων αλλά και τον μαζικό μόνιμο διορισμό Εκπαιδευτικών Πληροφορικής ΠΕ86 στα Δημοτικά Σχολεία της χώρας.

    * Ο Κος. Λούμπας Δημήτριος είναι Αν. Καθηγητής Πληροφορικής, Διδάσκων Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και συγκριμένα στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης- ΑΣΠΑΙΤΕ και αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΠΣΑΠ (Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Πληροφορικής)

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ