Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 04-Ιουν-2020 00:04

    Μάρκετινγκ, κατανάλωση, οικονομική ανάπτυξη

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νικόλαου Παπαβασιλείου

    Στην καθημερινότητα για τους περισσότερους ανθρώπους το μάρκετινγκ είναι μια μοντέρνα λέξη για τη διαφήμιση και τις πωλήσεις που πράγματι αποτελούν τα πιο ορατά εργαλεία του μάρκετινγκ λόγω των κάθε μορφής διαφημίσεων και πωλήσεων.

    Το μάρκετινγκ είναι, όμως, κάτι πολύ περισσότερο. Το μάρκετινγκ είναι στην ευρεία και αποκλειστική του έννοια μια στρατηγική που δείχνει τον δρόμο για την επίτευξη των στόχων ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας που συμβάλλει στην ανάπτυξη της συνολικής εθνικής οικονομίας, εφαρμοζόμενη με τις ίδιες αρχές σε κερδοσκοπικούς και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις η στρατηγική μάρκετινγκ περιγράφει τον δρόμο για την επίτευξη των στόχων και είναι εξυφασμένη στη συνολική στρατηγική της επιχείρησης και της επιχειρηματικότητας.

    Η στρατηγική μάρκετινγκ ξεκαθαρίζει ποια τοποθέτηση πρέπει να έχει η επιχείρηση στις επιλεγμένες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού βασισμένη σε μια έρευνα με ενδελεχή ανάλυση των αναγκών και των επιθυμιών των καταναλωτών και ποια εργαλεία πρέπει να χρησιμοποιηθούν. Τα εργαλεία του μάρκετινγκ είναι πολιτική προϊόντος, πολιτική τιμολόγησης, πολιτική διάθεσης του προϊόντος και πολιτική προβολής και προώθησης που περιλαμβάνει όλες τις μορφές διαφήμισης και πωλήσεων. 

    Από μια πανευρωπαϊκή σύγκριση μεταξύ διαφόρων χωρών που διεξήγαγε η εταιρεία BBDO Consulting προκύπτει ότι σε χώρες όπου οι δαπάνες μάρκετινγκ έχουν μειωθεί δραστικά, έχει μειωθεί και η κατανάλωση. Ενώ σε άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης όπου οι δαπάνες μάρκετινγκ παρέμειναν σταθερές, το αποτέλεσμα ήταν οι καταναλωτικές δαπάνες να αυξηθούν. Προφανώς υπάρχει μια στενή σχέση μεταξύ δαπανών μάρκετινγκ και ετοιμότητας κατανάλωσης του πληθυσμού, και έτσι έμμεσα της οικονομικής ανάπτυξης των εκάστοτε χωρών.

    Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει να εξετάσουμε την ανάπτυξη της κατανάλωσης σε μια χώρα με την ύπαρξη του μάρκετινγκ, γιατί η αποφυγή της κατανάλωσης και της διάθεσης του πληθυσμού για αγορές τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό επηρεάζει την εσωτερική και εξωτερική ζήτηση και επομένως αρνητικά την οικονομική ανάπτυξη.

    Άμα συσχετίσει κάποιος τη μέση ετήσια ανάπτυξη των δαπανών μάρκετινγκ με τη μέση ετήσια ανάπτυξη της κατανάλωσης φαίνεται ότι στις χώρες όπου οι επενδύσεις μάρκετινγκ δεν έχουν μειωθεί κυριαρχεί μια μεγαλύτερη ευφορία κατανάλωσης απ’ ό,τι σε χώρες όπου οι επενδύσεις μάρκετινγκ έχουν μειωθεί.

    Λέγεται ότι μια μέση ετήσια αύξηση των δαπανών μάρκετινγκ περίπου 5% έχει ως αποτέλεσμα μια μέση ετήσια αύξηση των δαπανών κατανάλωσης περίπου 2%. Το ακαθάριστο εθνικό προϊόν παρουσιάζει καλύτερους δείκτες ανάπτυξης λόγω της αύξησης των δεικτών ανάπτυξης των δαπανών μάρκετινγκ. Πού οφείλεται, όμως, αυτή η μείωση των δαπανών μάρκετινγκ στις επιχειρήσεις; Η απάντηση είναι ότι κυριαρχεί και ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης η χρηματοοικονομική σκέψη στις επιχειρήσεις όπου το μάρκετινγκ θεωρείται δαπάνη και όχι επένδυση με αποτέλεσμα τον περιορισμό της έρευνας και ανάπτυξης, της καινοτομίας και της επένδυσης στις μάρκες των προϊόντων. 

    Το μάρκετινγκ με ένα από τα εργαλεία του, την επικοινωνία δημιουργεί εμπιστοσύνη στον πελάτη, εξυπηρετεί τον προσανατολισμό, κάνει γνωστές τις καινοτομίες και μας καθιστά ενήμερους σε ό,τι αφορά τις προσφορές στην αγορά. Αν λείπει ο προσανατολισμός και η επικοινωνιακή εμπιστοσύνη προς την επιχείρηση, τότε το αποτέλεσμα είναι να μειώνεται η κατανάλωση. Το παλαιό ρητό "όποιος δεν έχει επικοινωνιακή εμπιστοσύνη, πεθαίνει" ισχύει μέχρι σήμερα. Η επιφυλακτικότητα αγοράς πολλών πελατών για ένα προϊόν ή υπηρεσία δεν στηρίζεται τις περισσότερες φορές σε έλλειψη οικονομικών πόρων, αλλά περισσότερο στην αβεβαιότητα και στον ελλειπή προσανατολισμό. Έτσι λιμνάζει η οικονομία και δεν υπάρχει ανάπτυξη

    * O κ. Νικόλαος Παπαβασιλείου είναι Ομότιμος Καθηγητής Μάρκετινγκ στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Επίτιμο μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ