Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 06-Φεβ-2020 00:04

    Marketing και logistics

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νικόλαου Παπαβασιλείου

    Μάρκετινγκ και logistics βρίσκονται σήμερα στην ψηφιακή εποχή όλο και πιο κοντά απ’ ό,τι ήταν πριν μερικά χρόνια. Για αυτό τον λόγο το καινοτόμο μάρκετινγκ χρειάζεται πρωτίστως καινοτόμα logistics, κάτι που σημαίνει δηλαδή ότι οι ενέργειες μάρκετινγκ όχι μόνο "φλερτάρουν" τα logistics αλλά και βεβαίως, τα "παντρεύονται". Το μέλλον των επιχειρηματικών ενεργειών βρίσκεται στην ψηφιακή και εξατομικευμένη διάσταση των προϊόντων και υπηρεσιών που αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού. Ο πελάτης προτιμά ευχαρίστως τους διαφορετικούς τρόπους αγοράς των προϊόντων και υπηρεσιών και μάλιστα τους αναζητεί. Έτσι από το πολυκαναλικό σύστημα βαδίζουμε στο διασταυρωμένο καναλικό σύστημα μάρκετινγκ που απαιτεί ανυπερθέτως ως εργαλείο τα logistics. Επομένως, ο πελάτης βρίσκει εύκολα και αξιολογεί καινοτόμες λύσεις. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει αλλάξει το επιχειρείν και τα επόμενα χρόνια θα το αλλάξει περισσότερο. Ο λόγος δεν είναι μόνο η ψηφιακή τεχνολογία αλλά και οι ανάγκες και τα νέα δεδομένα που προκαλεί η αγορά, τα οποία βρίσκουν την ψηφιακή τεχνολογία ως μια νέα δυνατότητα.

    Πελάτες και καταναλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο εξατομικευμένα προϊόντα. Η δυνατότητα να προσαρμοστεί το προϊόν ανάλογα με τις ανάγκες και τις επιθυμίες του κάθε καταναλωτή έχει ήδη εφαρμοστεί στις ψηφιοποιημένες αγορές. Ο πελάτης επεμβαίνει όλο και περισσότερο στην παραγωγή και μάλιστα ταυτόχρονα και ακόμη με πολύ μικρούς χρόνους εφοδιασμού. Σήμερα δεν μιλάμε μόνο για εξατομικευμένη ιατρική αλλά και για εξατομικευμένα φάρμακα. Επίσης, ο τρόπος που εμείς αγοράζουμε έχει ήδη μεταβληθεί και θα μεταβάλλεται όλο και περισσότερο προϊόντος του χρόνου. Καταστήματα τυγχάνουν επίσκεψης ως εικονική πραγματικότητα με το πλεονέκτημα από την οικία των πελατών. Όλο και περισσότερο υπάρχουν καταστήματα ρομπότ και η εταιρεία Amazon εφαρμόζει την αγορά προϊόντων αυτοματοποιημένα. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα λειτουργούν ήδη σε πολλές χώρες. Ό,τι ζούμε στην ιδιωτική κατανάλωση υιοθετείται, επίσης, και στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο χρόνος έχει γίνει ακριβός και σε έλλειψη αγαθό. Οι εργοδότες απαιτούν όλο και περισσότερα από τους εργαζομένους, η κινητικότητα έχει καταστεί "ταλαιπωρία" λόγω των όλων και περισσότερο γεμάτων δρόμων, η αιώνια αναζήτηση χώρων στάθμευσης πρέπει όσο το δυνατόν να αποφεύγεται. Τα άμεσα και έμμεσα κόστη της κινητικότητας αυξάνονται συνεχώς. Ο κινητός συνεργάτης επίσης ονομαζόμενος ως "νομαδικός εργαζόμενος" είναι στον δρόμο και δικτυωμένος. Οι σημερινές επιχειρήσεις όπως, για παράδειγμά, η Google επεξεργάζονται νέους τρόπους εργασίας. Οι πελάτες αναζητούσαν πριν το κατάστημα της εμπιστοσύνης τους. Τα κριτήρια επιλογής ήταν πολύ διαφορετικά: ο ευμενής έμπορος, το κατάστημα με τη μεγαλύτερη συλλογή εμπορευμάτων ή ο έμπορος με την καλύτερη υπηρεσία συμβουλών. Σήμερα είναι για τον πελάτη η ετικέτα του καταστήματος λιγότερο σημαντική απ’ ό,τι στην πραγματικότητα.

    Διάφορες αντιπροσωπευτικές μελέτες έχουν αποδείξει, ότι οι πελάτες, οι οποίοι αγοράζουν στο κατάστημα, στις περισσότερες περιπτώσεις πληροφορούνται πριν από το Διαδίκτυο (Online). Σε αντίθεση με την αγορά στο τοπικό, φυσικό κατάστημα ο πελάτης επιτυγχάνει στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου (E-commerce) μια προκαταβολή εμπιστοσύνης τη στιγμή που με ένα κλικ στον ηλεκτρονικό υπολογιστή παραγγέλνει ένα προϊόν και καθιστά τον προμηθευτή ό,τι οφείλει να του το προσκομίσει. Πρόκειται για ένα εργαλείο logistics χωρίς προστριβή και δαπάνες ευέλικτο σε τόπο και αλλά ακόμη ιδιαίτερα γρήγορο. Η ικανοποίηση με την εξυπηρέτηση του προμηθευτή δεν βρίσκεται πλέον στην ποιότητα των συμβουλών ενός πωλητή αλλά καθαρά στην προσφορά των logistics. Στο επίκεντρο της απόφασης δεν βρίσκονται οι συμβουλές αλλά η εξυπηρέτηση των logistics. Ο ακριβής από απόψεως χρόνου εφοδιασμός, η συσκευασία, η πληρότητα του περιεχομένου του πακέτου και η ορθή τιμολόγηση καθώς και η παρουσίαση του προϊόντος στη συσκευασία και η προσωπική επαφή του προμηθευτή όπως, για παράδειγμα, "αυτό το προϊόν παράχθηκε και συσκευάστηκε για εσάς" είναι νέοι παράγοντες αξιολόγησης για μια "καλή εξυπηρέτηση".

    Ως εκ τούτου, το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί ένα γρήγορο, αξιόπιστο και λειτουργικό εργαλείο των logistics, και είναι το κλειδί της επιτυχίας. Το προς τον πελάτη προσανατολισμένο μάρκετινγκ είναι πολύ γρήγορο και μέσω της ψηφιακής αυτοματοποίησης συνεχώς μεταβάλλεται όπως, για παράδειγμα, γίνεται σήμερα εξατομικευμένο. Μάρκετινγκ και logistics θα βαδίζουν στο μέλλον χέρι με χέρι. Η δημιουργικότητά τους, οι ικανότητές τους και οι δυνατότητές τους θα ενώνονται και από τις δύο πλευρές. Καινοτόμο Μάρκετινγκ συνδέεται με καινοτόμα logistics και με αυτόν τον τρόπο διαμορφώνονται νέα και σταθερά γεγονότα για τον πελάτη. Εξαιτίας της στενής σύνδεσης επιτυγχάνονται οι διαδικασίες ανάπτυξης, εφαρμογής και επιτυχίας. Μέσω του πρώιμου συντονισμού αποφεύγονται λάθη της επικοινωνίας και διοικητικές δαπάνες. Έτσι θα έχουμε ένα σύγχρονο προσανατολισμό στον πελάτη. Η υπόσχεση της προσφοράς θα εκτελείται ουσιαστικά καλύτερα και όπως την επιθυμεί ο πελάτης εξατομικευμένα. Τέλος, με βάση τα παραπάνω ας σημειωθεί πως οι ψηφιακές τεχνολογίες δεν σταματούν πριν το μάρκετινγκ. Οι νέες τεχνολογίες συμπορεύονται με τις μεταβαλλόμενες διαδικασίες του μάρκετινγκ. Οι παραδοσιακές μέθοδοι διαδικασίας αντικαθίστανται όλο και περισσότερο με ψηφιακές, αυτοματοποιημένες διαδικασίες του επιχειρείν. Με την αυτοματοποίηση του μάρκετινγκ δημιουργούνται καλύτερες ευκαιρίες για τις πωλήσεις με μια σειρά πλεονεκτημάτων. 

    * Ο κ. Νικόλαος Παπαβασιλείου είναι Ομότιμος Καθηγητής Μάρκετινγκ, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Επίτιμο μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων