Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 06-Νοε-2019 01:06

    Οικογενειακές επιχειρήσεις: Δημιουργώντας τις βάσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γρηγόρη Λεωνίδη

    O γράφων είχε την τύχη να δουλέψει για δύο μεγάλες οικογενειακές επιχειρήσεις της χώρας στο παρελθόν και να βιώσει από κοντά τις ιδιαιτερότητές τους, τη δυναμική που μπορούν να αναπτύξουν αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετώπιζαν. Ήταν φυσικά 20 χρόνια πίσω μια εποχή που δεν υπήρχε disruption και η εταιρική διακυβέρνηση είχε μόλις αρχίσει να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και επιλεκτικής εφαρμογής για ορισμένες εισηγμένες και διεθνοποιημένες ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις.

    Στις ΗΠΑ μια χώρα με μεγάλη παράδοση στις οικογενειακές επιχειρήσεις όχι μόνο σε επιχειρηματικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο έρευνας και μελέτης, τα στοιχεία για αυτές είναι άκρως εντυπωσιακά.  Έτσι, σύμφωνα με το έγκριτο Harvard Business Review οι περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις, δηλαδή το 70% επιβιώνουν για μόνο μία γενιά. Στον αντίποδα 60% των θέσεων απασχόλησης οφείλονται  σε αυτές ενώ οι ίδιες δημιουργούν το 78% των νέων θέσεων εργασίας. Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί, ότι κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο όπως: η News Corporation, η Samsung, η Walmart, η LG, η Roche, η Dell, η Arcelor Mittal, BMW, η LIDL, η Ford, η Berkshire Hathaway και η Comcast ελέγχονται από οικογένειες. Είναι χαρακτηριστικό ότι 30%  των εταιρειών που ανήκουν στο Fortune 500 είναι οικογενειακές.

    Σε παγκόσμιο επίπεδο τα συνολικά έσοδα των 500 μεγαλύτερων οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως αυξήθηκαν κατά 9,9% τους τελευταίους 24 μήνες, ενώ ο αριθμός των οικογενειακών επιχειρήσεων από κλάδους που εστιάζουν στην τεχνολογία, αυξήθηκε σημαντικά στον Δείκτη Οικογενειακών Επιχειρήσεων της ΕΥ κατά το ίδιο διάστημα (από 28% το 2017, στο 38% φέτος). Αυτό προκύπτει από τον τρίτο διετή Παγκόσμιο Δείκτη Οικογενειακών Επιχειρήσεων που συντάσσουν η ΕΥ και το Πανεπιστήμιο του St. Gallen της Ελβετίας, ο οποίος κατατάσσει τις 500 μεγαλύτερες οικογενειακές επιχειρήσεις στον κόσμο, οι οποίες έχουν τουλάχιστον δύο γενιές στη διοίκηση της επιχείρησης, με βάση τα έσοδά τους. Με βάση γεωγραφικά κριτήρια, η Ευρώπη ηγείται, καθώς το 46% των μεγαλύτερων οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως έχουν την έδρα τους εκεί, ενώ ακολουθεί η Βόρεια Αμερική με 30% των οικογενειακών επιχειρήσεων. Ο αριθμός των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στον Δείκτη αυξήθηκε από 224 το 2017, σε 230 το 2019, ενισχυμένος ιδιαίτερα από την παρουσία νέων γερμανικών επιχειρήσεων, ενώ ο αριθμός των οικογενειακών επιχειρήσεων από τη Βόρεια Αμερική μειώθηκε οριακά από 154 το 2017, σε 150 φέτος. 

    Στη χώρα μας το 80% των ελληνικών επιχειρήσεων είναι οικογενειακές, οι οποίες αποτελούν δομικό στοιχείο της εγχώριας επιχειρηματικότητας, διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην οικονομία, συμβάλλοντας σημαντικά στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Πολλές από αυτές πρωταγωνιστούν στην καινοτομία και την εξωστρέφεια. Αντιμετωπίζουν, όμως και σημαντικές προκλήσεις που συνδέονται κυρίως με την έντονη ανταγωνιστικότητα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από disruption, θέματα εταιρικής και οικογενειακής διακυβέρνησης, καθώς και το κρίσιμο ζήτημα της διαδοχής. 

    Δεν είναι τυχαίο ότι επιτυχημένες ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις με διεθνοποιημένο προφίλ διακρίνονται για την τήρηση των αρχών εταιρικής διακυβέρνησης και την υιοθέτηση κανόνων διαφάνειας και λογοδοσίας στη λειτουργία τους κάτι που νομοτελειακά συμβάλλει στην δυναμική ανάπτυξης και κατά συνέπεια στην  επιχειρηματική επιτυχία.

    Η ομαλή λειτουργία και συνέχιση μιας οικογενειακής επιχείρησης, καθώς και η εξασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξής είναι θέματα που απασχολούν κάθε διοίκηση οικογενειακής επιχείρησης. 

    Σύμφωνα με  έρευνες, που διεξάγονται για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, αυτές θα πρέπει να επικεντρωθούν στις ακόλουθες προτεραιότητες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης. Όντας κατά τεκμήριο ευέλικτες, θα πρέπει να αντιλαμβάνονται έγκαιρα  τις τάσεις της αγοράς, τις τεχνολογικές εξελίξεις, να είναι εξωστρεφείς και να εφαρμόζουν προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού.  Η ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι επιτακτικότερη σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα πιο διασυνδεδεμένος με ότι αυτό συνεπάγεται στις σχέσεις με πελάτες, προμηθευτές και συνεργαζόμενες εταιρείες.

    Η προσέγγιση αυτή γίνεται ουσιαστικότερη καθώς, όπως όλοι γνωρίζουμε αυτές μπορούν ταυτόχρονα   να συγκεράσουν την συσσωρευμένη εμπειρία και γνώση της παλιάς γενιάς  με τη δυναμική  της νέας γενιάς που με τη σειρά της μπορεί να συμβάλλει στην ταχύτερη προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού της εταιρείας.

    Οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της παγκόσμιας και ελληνικής επιχειρηματικότητας. Οι περισσότερες από αυτές σημειώνουν σημαντική ανάπτυξη, συνεισφέρουν τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία και λειτουργούν ως πρότυπα για την υγιή επιχειρηματικότητα. Το ζήτημα της εταιρικής διακυβέρνησης, οι προκλήσεις της διαδοχής και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

    Στο συνέδριο, που διοργανώνει η PALLADIAN CONFERENCES στις 13 Νοεμβρίου 2019 στο ξενοδοχείο Divani Caravel θα συζητηθούν και θα παρουσιαστούν λύσεις για τις παραπάνω προκλήσεις με στόχο αυτές να αντιμετωπιστούν, έτσι ώστε να μπορέσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις να εξελιχθούν και να επιβιώσουν σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα.

    * O κ. Γρηγόρης Λεωνίδης είναι Managing Partner, Palladian Conferences.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων