Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 26-Σεπ-2019 00:03

    Οι εταιρείες αντιμέτωπες  με τη νέα γενιά εργαζομένων Gen Z

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Πάνου Μπαλτά

    Οι Millennials αποτέλεσαν, αναμφισβήτητα, το κύριο θέμα συζήτησης των επιχειρήσεων την τελευταία δεκαετία, καθώς ήταν η πρώτη γενιά εργαζομένων μυημένη στην τεχνολογία, φέρνοντας νέα δεδομένα και "θέλω" στην αγορά εργασίας, πολύ διαφορετικά από τις προηγούμενες γενιές baby boomers και Gen X. Το τελευταίο διάστημα όμως στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η Generation Z (Gen Z), μία νέα γενιά, που μόλις έχει ξεπροβάλλει. Πρόκειται για όσους γεννήθηκαν από το 1995 έως το 2015, εξ ολοκλήρου μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον και σε έναν κόσμο που πλήττεται από συχνές τρομοκρατικές ενέργειες, οικονομική αβεβαιότητα και κοινωνικές αναταραχές. Όπως είναι αναμενόμενο έχουν τη δική τους κοσμοθεωρία για την εργασία. Αν και η πλειοψηφία της γενιάς Z δεν έχει εισέλθει ακόμα στην αγορά εργασίας, σε μία πρόσφατη έρευνα, η Glassdoor, για εκείνους που γεννήθηκαν μεταξύ 1997-2000 –οι οποίοι έχουν ξεκινήσει την πρώτη τους δουλειά-, κατέληξε σε πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα για τη νέα αυτή γενιά εργαζομένων.

    Η Gen Z επιδιώκει να εργαστεί στην τεχνολογία, ποιος δεν θα το περίμενε άλλωστε. Η πλειοψηφία των αιτήσεων εργασίας από τη γενιά Z ήταν για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην τεχνολογική βιομηχανία. Αντίστοιχα, οι πιο συνηθισμένες λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιούν για να περιγράψουν τα πλεονεκτήματα μιας θέσης εργασίας στους εργοδότες, είναι: "περιβάλλον εργασίας", "ευέλικτες ώρες" και "καλή αμοιβή".

    Οι εκπρόσωποι της γενιάς Z είναι ευέλικτοι και ανυπόμονοι, με υψηλή εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους και έτοιμοι να αποδείξουν το τί μπορούν να κάνουν. Έχουν υψηλές προσδοκίες για την επαγγελματική τους ζωή και θέλουν να μαθαίνουν διαρκώς για να εξελίσσονται, που σημαίνει ότι επιθυμούν να ανέβουν γρήγορα στην ιεραρχία. Και σίγουρα είναι αυτοί που δεν ταιριάζουν µε τα παραδοσιακά εταιρικά εργασιακά περιβάλλοντα, τις συγκεκριμένες δομές και τον έως τώρα τρόπο εργασίας.

    Τι σημαίνει όμως αυτό για τις επιχειρήσεις; Επειδή η Gen Z έχει έναν τόσο διαφορετικό τρόπο να βλέπει τον κόσμο και να αλληλεπιδρά με αυτόν, σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές, οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι έτοιμες να προσαρμόσουν και να επαναξιολογήσουν τις πρακτικές τους.

    Τι πρέπει, λοιπόν, να λάβουν υπόψη τους οι οργανισμοί, προκειμένου να προσελκύσουν τη Gen Z;

    Τεχνολογία

    Η τεχνολογία είναι ίσως ο μεγαλύτερος δείκτης για τη Gen Z. Είτε αυτή προωθείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είτε από το διαδίκτυο. Μία επιχείρηση που θέλει να προσελκύσει τη νέα "ψηφιακή" γενιά εργαζομένων θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι έχει μια ισχυρή και συναρπαστική διαδικτυακή παρουσία.

    Αίσθηση σκοπού

    Οι νέοι της Gen Z έχουν έντονη κοινωνική συνείδηση και επιζητούν να συμμετάσχουν σε κοινωνικές δράσεις και προγράμματα μέσω της εργασίας τους. Αυτό δημιουργεί μία αίσθηση σκοπού, αυξάνει τη δέσμευση και αποτελεί σημαντικό κίνητρο για να επιλέξουν μία θέση εργασίας.

    Όχι στη μικροδιαχείριση

    Η γενιά Z προτιμάει να χειρίζεται μόνη της τα ζητήματα και να βρίσκει λύσεις, αντί να της δίνεται η απάντηση. Για τους Z οι διευθυντές θα πρέπει να ενεργούν περισσότερο σαν "προπονητές" και λιγότερο σαν προϊστάμενοι. Για να το πετύχουν αυτό, οι οργανισμοί θα πρέπει να δημιουργήσουν έναν χώρο που να επιτρέπει αυτή τη διερεύνηση και να βεβαιωθούν ότι οι εργαζόμενοί τους γνωρίζουν πού να πάνε για υποστήριξη, αν χρειαστεί. Με λίγα λόγια, να καταφέρουν να αποφύγουν τη μικροδιαχείριση, όπου ο ηγέτης παρέχει όλες τις απαντήσεις.

    Ευελιξία

    Η παραδοσιακή ερμηνεία του χώρου εργασίας, που χαρακτηρίζεται από σταθερότητα, τείνει να εξαλειφθεί για τη Gen Z, η οποία υποστηρίζει το ευέλικτο ωράριο, την απομακρυσμένη εργασία και την ελευθερία να προσαρμόζει τον ρόλο και τα καθήκοντα της θέσης εργασίας στα δικά της θέλω. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι πρόθυμες να διερευνήσουν την ευελιξία στο χώρο εργασίας, τόσο με τις πρακτικές όσο και με τους εργαζομένους. 

    Ανθρώπινη επαφή

    Παρά το γεγονός ότι είναι γνωστή ως η γενιά της τεχνολογίας, η Gen Z αποδίδει μεγάλη αξία στις αλληλεπιδράσεις πρόσωπο με πρόσωπο. Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι σε ποσοστό 74% προτιμά την άμεση σύνδεση σε σχέση με άλλες μορφές επικοινωνίας, αναφέροντας ότι δίνει μεγαλύτερη αξία στην αποτελεσματικότητα και όχι στην ευκολία.

    Κοινωνική αποστολή

    Η Gen Z είναι μια από τις πιο κοινωνικά ενεργές γενιές που υπήρξαν ποτέ, καθώς 4 στους 5 Gen Z'ers πιστεύουν ότι η ηλικιακή τους ομάδα έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο. Χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως εργαλείο συνδεσιμότητας, μοιράζονται ιδέες, αποστολές και εκστρατείες για να βελτιώσουν τον κόσμο γύρω τους και επιδιώκουν ενεργά να υποστηρίζουν και να εργάζονται για brands, που έχουν μια αξιόπιστη αποστολή. Ωστόσο, οι εταιρείες που έχουν κοινωνική αποστολή, θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι αυτή είναι καλά μελετημένη και ενεργή και ότι υπάρχουν εύκολοι τρόποι συμμετοχής των εργαζομένων τους στη συγκεκριμένη αποστολή. Και αυτό γιατί η Gen Z επιζητά γνήσιες και καλά οργανωμένες αποστολές.

    Διαφορετικότητα

    Οι εκπρόσωποι της γενιάς Z δίνουν επίσης ιδιαίτερα μεγάλη σημασία στην προώθηση της διαφορετικότητας και την ένταξη όλων στον ίδιο οργανισμό. Όπως και στις κοινωνικές αποστολές, οι Gen Z'ers είναι εξαιρετικά "ευαίσθητοι" στην αναγνώριση του "ψεύτικου", οπότε εάν μια εταιρεία πρεσβεύει την διαφορετικότητα, θα πρέπει αυτό να αποδεικνύεται από κάθε δραστηριότητα της.

    * Ο κ. Πάνος Μπαλτάς είναι Director Special Projects PfB Group
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ