Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 05-Ιουλ-2019 00:04

    Το τετράπτυχο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χριστόφορου Μπουτσικάκη

    Ο θαλάσσιος τουρισμός είναι άρρηκτα δεμένος με την κρουαζιέρα και τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που καταπλέουν στους ελληνικούς λιμένες με τη μορφή πλωτών ξενοδοχείων. 

    Η Μεσόγειος άλλωστε αποτελεί προνομιακό προορισμό για τους τουρίστες της κρουαζιέρας, στοιχείο που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι εννέα στους δέκα πιο δημοφιλείς προορισμούς της κρουαζιέρας στην Ευρώπη βρίσκονται στην περιοχή της Μεσογείου. Αυτό οφείλεται στο ιδιαίτερο ενδιαφέρον που παρουσιάζει η Μεσόγειος από άποψη ιστορίας και πολιτισμού, ποικιλομορφίας και πολυπολιτισμικότητας, σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κλίμα, το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και προστασίας που εγγυώνται τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις εύκολες τελωνειακές διατυπώσεις στον κοινοτικό χώρο και τη ζώνη του ευρώ.

    Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους βασικούς προορισμούς κρουαζιέρας στη Ν.Α. Ευρώπη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cruise Lines International Association (CLIA) Ευρώπης, ο Πειραιάς είναι ο πέμπτος πιο δημοφιλής λιμένας σε αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στη Μεσόγειο, ενώ και άλλα ελληνικά λιμάνια κατατάσσονται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή λιμάνια προσεγγίσεων στην Ευρώπη, όπως η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, το Κατάκολο, η Μύκονος, η Πάτμος, το Ηράκλειο, τα Χανιά. η Κεφαλονιά, το Ναύπλιο και άλλα. 

    Οι λιμένες κρουαζιέρας διακρίνονται σε home – ports (λιμάνια που αποτελούν αρχικό ή τελικό ή ακόμα και τα δύο σημεία για μια κρουαζιέρα), ports of call (λιμάνια που επισκέπτεται ένα κρουαζιερόπλοιο κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας) και hybrid ports (λιμάνια που αποτελούν μίγμα των δύο προηγούμενων κατηγοριών, καθώς δρουν ως το αρχικό ή /και το τελικό σημείο για μερικά δρομολόγια κρουαζιέρας, αλλά και δρουν ως ενδιάμεσο σημείο για άλλα).

    Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των λιμένων κρουαζιέρας προσανατολίζεται στο να αποτελέσουν λιμένες εκκίνησης / τερματισμού (home ports) για μία ή περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας για να επωφεληθούν, τόσο ο λιμένας όσο και η ενδοχώρα, από  το υψηλό εισόδημα που προκύπτει από την παροχή υπηρεσιών home porting. 

    Για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας προτείνονται: 
    - Προώθηση διαλόγου και συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και ξένων πρακτόρων κρουαζιέρας (cruise ship operators), φορέων διοίκησης χρήσης και εκμετάλλευσης λιμένων και άλλων εμπλεκομένων.
    - Ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών και συγκέντρωση στοιχείων σχετικά με το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα. 
    - Διαφοροποίηση του προϊόντος για την ικανοποίηση και του πιο απαιτητικού πελάτη – αλλά και των επαναλαμβανόμενων. 
    - Προσφορά Πακέτων Τουριστικών Προϊόντων – σύνδεση και προώθηση τουριστικών αξιοθεάτων ενδοχώρας – guest hosting. 
    - Προσέλκυση επενδύσεων ξένων κεφαλαίων σε Ελληνικούς λιμένες με σκοπό την βελτίωση των λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας
    - Ενθάρρυνση ανάπτυξης ομάδων συνεργασίας, δικτύων επικοινωνίας, συνεργειών (clusters) κτλ με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων επενδυτών
    - Εκμετάλλευση κάθε δυνατού χρηματοδοτικού εργαλείου (πχ ΕΣΠΑ – Europa)
    - Επέκταση της τουριστικής περιόδου – εύρους εποχικότητας – χειμερινός τουρισμός. 

    Σημαντικό ρόλο καλείται να επιτελέσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με δεδομένο ότι πάγια πολιτική του είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας, καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών. Η στρατηγική του ΥΝΑΝΠ οφείλει να εδράζεται στο τετράπτυχο: αναβάθμιση λιμενικών υποδομών – ασφάλεια λιμένων – ποιότητα υπηρεσιών – συνεργασία με την τοπική κοινωνία.

    Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής  – Τουρισμού έχει συσταθεί η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας για την καταγραφή των προβλημάτων λιμενικών υποδομών και υπηρεσιών στους κυριότερους λιμένες υποδοχής κρουαζιέρας. Η επιτροπή ξεκίνησε τη λειτουργία της την 27-07-2016, με κύριο στόχο την ανάπτυξη ενιαίας στρατηγικής για την προώθηση των απαιτούμενων μέτρων και κινήτρων βελτίωσης και ανάπτυξης του κλάδου και για την αύξηση των ωφελειών. 

    * Ο κ. Χριστόφορος Μπουτσικάκης είναι Υποψήφιος βουλευτής ΝΔ Α΄ Πειραιώς και Νήσων 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων