Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 10-Ιουν-2019 00:04

    Πολίτης και εταιρική ευθύνη - Κρίση, Δικαιοσύνη, Εμπιστοσύνη

    Πολίτης και εταιρική ευθύνη - Κρίση, Δικαιοσύνη, Εμπιστοσύνη
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Μαύρου


    Για να αναλύσουμε και να αξιολογήσουμε τη σχέση του πολίτη/καταναλωτή και τη στάση του απέναντι στην Εταιρική Ευθύνη θα χρειαστεί, για άλλη μια φορά, να αναφερθούμε στους θεσμούς και στον τρόπο που λειτουργεί και διοικείται η χώρα. Θα πρέπει, λοιπόν, να δούμε πώς αξιολογείται η Ελλάδα στους βασικούς World Governance Indicators (WGIs) που αφορούν τη Λειτουργία της Δημοκρατίας. Αυτοί είναι η Πολιτική Σταθερότητα, η Αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης, η Λειτουργία των Ρυθμιστικών Αρχών, η Λειτουργία της Δικαιοσύνης και ο Έλεγχος της Διαφθοράς.

    Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο δείκτης, ο οποίος στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα και μάλιστα με εξαιρετικά πτωτική τάση, είναι ο Έλεγχος της Διαφθοράς. Ο δείκτης αυτός δεν έχει βρεθεί σε αξιοπρεπή επίπεδα συγκρινόμενος με όλες τις χώρες που συμμετέχουν στους  δείκτες της World Bank από το 1998. Η αρνητική επιρροή  αυτού του δείκτη φάνηκε και από το γεγονός ότι αποτέλεσε το βασικό κριτήριο στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές, αποτελώντας το  αδύνατο σημείο της αντιπολίτευσης και το δυνατό στοιχείο της παρούσας Κυβέρνησης.

    Όλα τα προηγούμενα είναι εξ αντανακλάσεως άμεσα συσχετισμένα και με τον κεντρικό άξονα του χάρτη ο οποίος διαπερνά το κοινωνικό-πολιτικό τοπίο σήμερα στη χώρα και έχει πόλους τη α) Δίκαιη διανομή των βαρών και  τη β) Δίκαιη πρόσβαση και συμμετοχή των πολιτών στην Ανάπτυξη. Και στους δύο πόλους η παρουσία του όρου "Δίκαιη" / "Δικαιοσύνη" έχει άμεση εξάρτηση με τον Έλεγχο της Διαφθοράς στη χώρα μας.

    Τα δύο αυτά συστατικά "Διαφθορά" και "Έλλειψη Δικαιοσύνης" επηρεάζουν το συναίσθημα της "Οργής" που σκοράρει εξαιρετικά υψηλά ποσοστά στην Ελληνική Κοινωνία. Η "Οργή" ως αποτέλεσμα της "Διαφθοράς" και της "Έλλειψης Δικαιοσύνης" οδηγεί τους Έλληνες πολίτες/καταναλωτές να τοποθετούνται πάνω στον χάρτη των Κοινωνικό-Πολιτισμικών Αξιών, με μεγάλη ένταση σε "ομάδες συμπεριφορών" όπως α) Ανεξάρτητοι οι οποίοι απορρίπτουν τα  επιφανειακά σύμβολα του πλούτου ή της επιτυχίας και β) Ιδεαλιστές οι οποίοι αξιώνουν ηθική συμπεριφορά από Οργανισμούς, Εταιρείες και Κυβερνήσεις.

    Το σύνολο του παραπάνω γενικότερου πλαισίου αποτελεί το πλέον γόνιμο πεδίο που κάνει τους πολίτες/καταναλωτές να "επιβραβεύουν" τις Μάρκες/Εταιρείες που συμπεριφέρονται με Κοινωνικά Υπεύθυνο τρόπο (52%) αλλά κυρίως να "τιμωρούν" Μη Υπεύθυνες Μάρκες/Εταιρείες (72%). Το τελευταίο ποσοστό μάλιστα είναι το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει εμφανισθεί στη χώρα από το 2004. Η ανάγκη για ανάπτυξη στρατηγικών CSR από τη μεριά των Εταιρειών στην Ελλάδα δεν έρχεται μόνο από τη Θετική/Ενεργητική ανάγκη για λόγους ειλικρινούς βοήθειας απέναντι στη φτωχοποίηση των πολιτών, αλλά κυρίως ως Παθητικός/Αμυντικός μηχανισμός προετοιμασίας σε περίπτωση Δημιουργίας Συνθηκών Κρίσης.

    Στην Ελλάδα σήμερα, το πλέον συχνό φαινόμενο είναι η ανάγκη των Μαρκών/Εταιρειών να αντιμετωπίζουν κρίσεις καταναλώνοντας αποθέματα εικόνας και καλής πίστης που έχουν κατακτήσει σε καιρούς ηρεμίας. Το χειρότερο δε συστατικό του παραπάνω σκηνικού είναι ότι η δομή των ενεργών πολιτών οι οποίοι είναι ευαισθητοποιημένοι απέναντι στις συμπεριφορές των Μαρκών/Εταιρειών εμπεριέχουν μια επιμέρους ομάδα ανθρώπων, τους "Παρορμητικούς", οι οποίοι δεν λειτουργούν με βάση δομημένη άποψη για το θέμα της Εταιρικής Υπευθυνότητας.

    Η συγκεκριμένη υποομάδα αντιδρά έντονα σε ερεθίσματα "Καλών" ή "Κακών" τυχαίων περιστατικών που δημιουργούνται στην αγορά υπέρ ή κατά Μαρκών/Εταιρειών με πολύ οξύ τρόπο. Οι "Παρορμητικοί" απαιτούν από τις Μάρκες/Εταιρείες α) Ανταπόκριση σε μείζονα κοινωνικά ζητήματα β) Καινοτόμες λύσεις που στηρίζονται στη φιλοσοφία ότι οι εταιρείες πρέπει να δίνουν λιγότερη σημασία στο όφελός τους και να έχουν λύσεις για αυτούς που πάσχουν και βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση και γ) Διευκόλυνση της καθημερινής ζωής.

    Ωστόσο, περισσότερο από κάθε τι άλλο, το πλέον σημαντικό ζητούμενο από τους πολίτες/καταναλωτές είναι η διάσταση του "Δίκαιου Εργοδότη" η οποία επανέρχεται στο προσκήνιο μετά την υποχώρησή της στις χρονιές 2013, 2014 λόγω της εξαιρετικά οδυνηρής υποτροπής του οικονομικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα το 2015. Αυτό διαπιστώνουμε και από τη συνεχή άνοδο του ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων  που συμμετέχουν στην αξιολόγηση του Great Place to Work.

    * Ο κ. Δημήτρης Μαύρος είναι Διευθύνων Σύμβουλος της  BLACK CHERRY Advertising and Total Communications - Πρόεδρος ΔΣ Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων