Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 05-Απρ-2019 00:04

    Δίκαιοι και νόμιμοι θεσμικοί όροι

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νικόλαου Ροδόπουλου 

    Η χώρα μας χάνει τη μία ευκαιρία πίσω από την άλλη και πλέον η απόσταση που πρέπει να διανύσουμε είναι όλο και μεγαλύτερη. Στις αρχές του 2015, μετά τη ψήφιση του νόμου 4302/14 περί Eφοδιαστικής, η σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Εφοδιαστικής φάνταζε η λύση για έναν τομέα που είχε σοβαρή ένδειξη για ανάπτυξη και πρόοδο. Τελικά αρχές του 2016, το συμβούλιο συστάθηκε. Όσοι συμμετείχαμε, "πέσαμε με τα μούτρα" στη δουλειά. Γνωμοδοτήσεις με επιστημονικό υπόβαθρο, με αντίκρισμα στις ανάγκες της πραγματικής αγοράς και ταυτόχρονα θεσμικά δίκαιες προς όλους. Όμως αποδείχθηκε ότι αυτό δεν έφτανε. Χρειαζόταν αποτελεσματικότητα και αυτή απουσίαζε.

    Τελικά ποιος φταίει; Φταίει η πολιτική ηγεσία; Ναι, φταίει και η πολιτική ηγεσία, αλλά δεν έχει την πλήρη ευθύνη. Ένα "συστημικό κατεστημένο" που αισθάνεται θεματοφύλακας (super ήρωας) του "κρατικού συμφέροντος" καθυστερεί την επεξεργασία και μπλέκει σε δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές δομές. Έτσι, τα πράγματα καθυστερούν, οι γνωμοδοτήσεις χάνουν την αξία τους και το "προϊόν" που παράγεται δεν το "αγοράζει" κανένας.

    Σε αυτό το σημείο η επιχειρηματικότητα – και κυρίαρχα η μικρομεσαία - εγκλωβίζεται σε αντιπαραγωγικούς και αντιαναπτυξιακούς ρυθμούς. Επί της ουσίας της "απαγορεύεται" να παραγάγει το δικό της προϊόν, να παραγάγει πλούτο και την ωθεί  σε μια συνεχιζόμενη αποεπένδυση και τελικά στον μαρασμό.

    Τελικά ποιος θα προσφέρει φορολογητέα ύλη και αύξηση της απασχολησιμότητας στη χώρα μας; Η δημόσια διοίκηση; Μάλλον κανένας.

    Συνήθως οι λύσεις είναι απλές και οι προτάσεις των εμπειρογνωμόνων άμεσα εφαρμόσιμες. Η Εφοδιαστική Αλυσίδα και τα Logistics της χώρας μας, δηλαδή το 9,02% του ΑΕΠ, προϋποθέτει την υλοποίηση κάποιων στοιχειωδών και αυτονόητων τομών:

    1. Δημιουργία Ειδικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

    Τόσο το Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής, όσο και ο ΣΕΒ, καθώς και στο σύνολό τους οι επαγγελματικοί σύνδεσμοι των κλάδων που εμπλέκονται, το θεωρούν προϋπόθεση για την απεμπλοκή από την αδράνεια της δημόσιας διοίκησης. Ένας κεντρικός φορέας που θα συντονίζει, θα παρακολουθεί και θα επικαιροποιεί κάθε ανάγκη του τομέα, θα εκσυγχρονίζει και θα κωδικοποιεί το νομοθετικό πλαίσιο.

    2.     Δημιουργία ενός μοναδικού φορέα αδειοδότησης των επιχειρηματικών πάρκων και μόνο ψηφιακά.

    Υπάρχουν συνεχιζόμενες στρεβλώσεις και πολλές φορές επικίνδυνες ερμηνείες των νόμων. Η γραφειοκρατία, οι αγκυλώσεις και πολλά άλλα, δημιουργούν μια αέναη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Η πλήρης ψηφιοποίηση, η τήρηση των κανόνων, θα προσφέρουν αποτελεσματικότητα. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο (ΕΣ) – για την χωροθέτηση Επιχειρηματικών Πάρκων στην επικράτεια - που εκπονήθηκε από την ΓΓΒ (2017), είναι εκτός αγοράς και αντίθετο με κάθε επιστημονική προσέγγιση, χρησιμοποιώντας λανθασμένα και ελλιπή στοιχεία. Χρειάζεται άμεση επικαιροποίηση.

    3.     Πλήρης και οριζόντια ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης.

    Η ψηφιοποίηση – ηλεκτρονικό τιμολόγιο – συνεχίζει να μην είναι εφαρμόσιμο. Η παράταση της εφαρμογής του παραπέμπει στα μέσα του 2020, πράγμα που φωτογραφίζει κατ’ ελάχιστον το 2021. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι εργαλείο άμεσης αποτελεσματικότητας για την πάταξη – ή έστω σημαντικό περιορισμό – της φοροδιαφυγής.

    Η ανάγκη ύπαρξης κεντρικών ψηφιακών υποδομών για τις προμήθειες του δημοσίου, με έμφαση τη δημόσια υγεία, είναι απόλυτα αναγκαίες και θα αυξήσουν τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος. Η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα θα αυξήσει τη λειτουργικότητα και θα προσφέρει ποιοτικές και μόνιμες θέσεις εργασίας.

    4.     Να γίνει νόμος το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εφοδιαστικής.

    Το εθνικό στρατηγικό σχέδιο που υπάρχει, "παραγγέλθηκε" από την SRSS και δεν παραλήφθηκε ποτέ από το αρμόδιο υπουργείο (Μεταφορών). Παρόλα ταύτα έγινε επίσημο κείμενο μέσω του ΚΥΣΟΙΠ. Απαιτείται άμεση νομοθέτηση αυτού για να μην είναι έρμαιο των όποιων κυβερνητικών προθέσεων.

    5.     Επανασχεδιασμός των χρήσεων γης.

    Το τελευταίο ΠΔ – παρά τη θετική εξέλιξή του - αποτελεί μια ημιτελή προσέγγιση και μακριά από την πραγματική οικονομία. Οι λανθασμένες χρήσεις, ακόμα και σε επίπεδο ορολογίας, επί τοις ουσίας, αποκλείουν πλήθος επιχειρηματικών δραστηριοτήτων εφοδιαστικής από περιοχές που ήδη δραστηριοποιούνται. Ένας ορθολογικός και δίκαιος επανασχεδιασμός – με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και επιστημόνων π.χ. επιμελητήρια, ΚΕΕ, Περιφέρειες -  θα μπορέσει να προσδώσει αξία προς μια κατεύθυνση πολιτισμού ίσης αντιμετώπισης  του πολίτη και της επιχειρηματικότητας.

    Κλείνοντας θα ήθελα να επαναλάβω, ότι πρωτίστως, χρειάζονται δίκαιοι και νόμιμοι θεσμικοί όροι ανάπτυξης. Απαιτείται ένας θεσμικός προστατευτισμός των Ελληνικών επιχειρήσεων, ο οποίος θα προσφέρει ένα σύγχρονο και αξιοκρατικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Αυτό χρειαζόμαστε εάν θέλουμε να ευαγγελιζόμαστε την πρόοδο των πολλών, την ανάπτυξη των κοινωνιών και την διαφοροποίηση.

    * Ο κ. Ροδόπουλος είναι Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Πρόεδρος & ΔΣ της OnLine Data

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων