Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 21-Μαρ-2019 00:04

    Το μυστήριο της ελεύθερης πρόσβασης: η αναζήτηση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χρήστου Δούκα 

    Στην αρχή παρουσιάστηκαν μανιφέστα με μεγαλοπρεπείς κοινοτοπίες. Σαν αναγγελία έναρξης  της ελληνικής εκπαιδευτικής ιστορίας -αν όχι της παγκόσμιας. Επέκριναν δριμύτατα το  σύστημα των Πανελλαδικών (που οι ίδιοι είχαν ψηφίσει  προηγουμένως).  Είναι η  περίοδος που η  "ελεύθερη πρόσβαση" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αναγορεύτηκε  σε Ιερό Δισκοπότηρο της Μάθησης.  Κάθε τόσο  ανακοινώνονταν θριαμβευτικά κάποιοι αλγόριθμοι, κάποιοι  μυστικοί κωδικοί που θα ξεκλείδωναν το Εκπαιδευτικό Θησαυροφυλάκιο. 

    Κατάληξη;  Διατήρηση  των Πανελλήνιων Εξετάσεων- "Δεσμών" της Εκπαίδευσης. Προσθήκη μιας ακόμη εξέτασης του Απολυτηρίου (φυσικά μετά της εκλογές). Αντί της ελεύθερης πρόσβασης.  Τί ακριβώς συνέβη;  Ξανά "αυταπάτες",  "ηττηθήκαμε και προσαρμοστήκαμε"; Δεν αρκούν πλέον. Και τί είναι τελικά  πιθανό και τί απίθανο να εφαρμοστεί;

    Θα αναρωτηθείς: Υπάρχει  ένας Οδηγός, ένας Οδικός Χάρτης, που μπορεί να μας ανοίξει τις Πύλες της Μάθησης ώστε να αποφεύγονται τόσες  ανακολουθίες/αποτυχίες; Που να τον αναζητήσουμε;  Ας προσπαθήσουμε  να διαλευκάνουμε  το μυστήριο αυτό.

    Συγκεντρώσαμε  όλο το σχετικό υλικό ώστε να χαρτογραφήσουμε κάθε πιθανή οδό για να φτάσουμε στο σκοπό μας. Από τη μελέτη του υλικού, καταλήξαμε σε τρεις πιθανούς Οδηγούς διαδρομών : Τις Συνεργατικές   Παιδαγωγικές,  τη Νέα/Βαθιά Μάθηση,  τη  Ψηφιακή  Τεχνολογία  Εργαλείων και Μέσων. 

    * Παιδαγωγικές Πρακτικές Συνεργασίας, κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν από τους διαφορετικούς κόσμους των μαθητών και οι μαθητές εκπαιδεύονται να γίνουν οι ίδιοι κάτοχοι της διαδικασίας μάθησης. Κάποιος εκπαιδευτικός μας είπε:

    "Θέλω να ξέρω ποιοι είναι οι μαθητές/τριές μου σε πολλές, διαφορετικές καταστάσεις.. Τί τους εντάσσει στη μάθηση.  Να ξέρω πού βρίσκονται στην πορεία αυτή. Και που  βρίσκομαι εγώ. Είναι μια σχέση διπλής κατεύθυνσης."

    Παιδαγωγική Συνεργασία με σκοπό μια Μάθηση που δεν περιορίζεται μόνο στην κατοχή των περιεχομένων των μαθημάτων. Αλλά στην κατοχή της Μάθησης. Σε  Βαθιά/Νέα Μάθηση, με την  παραγωγή και χρήση της σε συνθήκες πραγματικής ζωής, με όχημα τις αποκαλούμενες νέες ικανότητες/αξίες. 

    Μια εκπαιδευτικός: 
    "Βομβαρδίζονται με πληροφορίες... Είναι τόσα πράγματα που τους αποσπούν... .. Για να ενταχθούν πρέπει η μάθηση να συνδέεται με αυτά που βιώνουν, με τα ενδιαφέροντά τους και την πραγματική ζωή."

    Συνεργατικές Παιδαγωγικές για Βαθιά Μάθηση με την αξιοποίηση Εργαλείων και Μέσων της ψηφιακής τεχνολογίας. Που διευκολύνουν τη σύνδεση με πραγματικά περιβάλλοντα, συνεργατικές μεθόδους, εμβάθυνση και αυτόνομη μάθηση.

    Λέει ένας εκπαιδευτικός: "Οι μαθητές/τριες λόγω της πλατιάς διασύνδεσης με ανθρώπους - και πληροφορίες, εντάσσονται σε εκπαιδευτικές σχέσεις πιο  οριζόντιες, ανοικτές, συμμετοχικές... Η διαφορά δεν είναι αν χρησιμοποιείται ή όχι η τεχνολογία, αλλά πώς χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία μάθηση. Οι ανθρώπινες σχέσεις κάνουν τη διαφορά..."

    Με τους Οδηγούς αυτούς ξεκινήσαμε την περιπέτεια της αναζήτησης. Εξαντλήσαμε τις διαδρομές που προβλέπονταν στους Εκπαιδευτικούς Οδικούς Χάρτες. Συνομιλήσαμε με σημαντικά εκπαιδευτικά προγράμματα, με  φανερές και αφανείς  πηγές, εκεί που λένε ότι λαμβάνονται οι παγκόσμιες αποφάσεις, σε κλειστές λέσχες,  απόκρυφες στοές και  μυστικές κρύπτες. Κανένα αποτέλεσμα. Δεν βρήκαμε πουθενά μυστικό κλειδί, Ιερό Δισκοπότηρο, Θησαυροφυλάκιο.. Έτσι φτάσαμε σε αδιέξοδο και στην απόφαση  να εγκαταλείψουμε την έρευνα.

    Τότε μας ήρθε μια φαεινή ιδέα. Ότι δηλαδή ο δρόμος που ακολουθούμε, είναι ο ίδιος δρόμος  που οδηγεί στην αντιμετώπιση και του  θέματος των εξετάσεων. Δεν υπάρχει ένας μυστικός μονόδρομος, αλλά μια πορεία αναζήτησης-επίλυσης. Συνομιλήσαμε για το θέμα με σχετικό Ερευνητικό Ίδρυμα.

    Μας είπαν: "Νομίζουμε ότι η αξιολόγηση πρέπει να αλλάξει. Αυτό που αξιολογείται σήμερα είναι η γνώση που μπορείς να βρεις στο ίντερνετ. Η ικανότητα είναι να επιδεικνύεις αντί να απομνημονεύεις: Πώς να λύνεις προβλήματα,  να δημιουργείς πράγματα, να συνεργάζεσαι.."

    Δίδαγμα (αν μπορεί να υπάρξει): Δεν στεγανοποιείται η επίλυση κεντρικών προβλημάτων. Το σύστημα της πρόσβασης δεν είναι τεχνικό θέμα. Ήταν και θα εξακολουθήσει να είναι κεντρικό θέμα για την ομαλή μετάβαση στο ανώτατο επίπεδο σπουδών,  για την έμφαση στις εσωτερικές αξιολογήσεις σχολείων αντί των εξωτερικών εξετάσεων κ.ά. Η διαχείρισή του συνδέεται με θέματα όπως η προετοιμασία των σχολείων για νέους τρόπους αξιολόγησης-παιδαγωγικής-διδασκαλίας-προγραμμάτων, επιμόρφωσης κ.ά.  

    Οδηγούμαστε  στην ανάγκη  να προσθέσουμε έναν ακόμα Οδηγό σε αυτούς που επιλέξαμε  αρχικά:  Τη Γνώση/Διαχείριση των Αλλαγών, το πώς αλλάζουν (βελτιώνονται) τα πράγματα. Με εφαλτήρια, τη "συστημικότητα" (αντί της αποσπασματικότητας), την ανάπτυξη  ικανοτήτων των εκπαιδευτικών (πχ επιμόρφωση επικεντρωμένη στα σχολεία), τις  πολιτισμικές σχέσεις των σχολικών κοινοτήτων (κίνητρα, κλίμα εμπιστοσύνης, διάλογος κ.α.).  

    Πριν τη Γνώση/διαχείριση στην Πράξη, όλα φαίνονται πιθανά. Μετά διαβαθμίζονται. Το μη πιθανό δύσκολα γίνεται πιθανό, αλλά το πιθανό είναι εφικτό να γίνει πραγματοποιήσιμο.  

    * Ο κ.  Χρήστος Δούκας, είναι δρ. πολιτικής της εκπαίδευσης

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων