Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 06-Μαρ-2019 00:04

    Είναι θέμα εμπιστοσύνης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Γεωργίας Καρτσάνη

    Η αντιμετώπιση των επιχειρήσεων ως άψυχες μηχανές παραγωγής, παραμένει ελκυστική μόνο για όσους επιμένουν να πιστεύουν ότι τα κέρδη προέρχονται από αυτοματοποιημένες διαδικασίες που ανταποκρίνονται σε ψυχρές πρακτικές και ορθολογιστικές παρεμβάσεις. 

    Αυτή υπήρξε η επικρατούσα κουλτούρα του δυτικού επιχειρηματικού μοντέλου, με τα σημερινά αποτελέσματα να αποδεικνύουν τα τρωτά της.  

    Σήμερα, όλοι γνωρίζουμε τις καταστροφικές συνέπειες του  employee disengagement. Έχουμε όμως αναρωτηθεί γιατί είναι τόσο δύσκολο να αλλάξουν οι συνθήκες  που το προξενούν;  Έχουμε προσπαθήσει να κατανοήσουμε τι κάνει τόσο επιτυχημένα και αποδοτικά στελέχη να αποχωρούν; 

    Μία είναι η απάντηση, σύμφωνα με τον διάσημο Νευροεπιστήμονα, Paul Zak: Η έλλειψη εμπιστοσύνης. 

    Η εμπιστοσύνη είναι το μυστικό συστατικό της επιτυχίας κάθε κερδοφόρου οργανισμού.  Κάθε φορά που κάποιος μας εμπιστεύεται, μία ισχυρή δόση οξυτοκίνης εκκρίνεται από τους νευρώνες του εγκεφάλου μας, προκαλώντας μας την επιθυμία να  ανταποδώσουμε. Αυτός ο απλός, επαναλαμβανόμενος μηχανισμός, δημιουργεί έναν κύκλο εμπιστοσύνης που είναι απαραίτητος για την ανατροπή των  δυσλειτουργικών μοντέλων εργασίας.

    Υπό το φως των στοιχείων αυτών, ίσως είναι καιρός να ξανασκεφτούμε την εταιρική μας φιλοσοφία. Ίσως να πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα κέρδη κάθε οργανισμού προέρχονται από την εργασία ανθρώπων και ότι οι οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια δεν είναι τόσο μονοδιάστατες, σε αιτίες και επιπτώσεις. 

    Ένας κοινός παρονομαστής σε κάθε ανάλυση, είναι η έννοια της εμπιστοσύνης. 

    Σύμφωνα με στοιχεία ερευνών, οι εργαζόμενοι που χαίρουν της εμπιστοσύνης των οργανισμών τους αναφέρουν: 74% λιγότερο άγχος, 106% περισσότερη ενέργεια, 50% υψηλότερη παραγωγικότητα, 13% λιγότερες ημέρες ασθενείας, 76% υψηλότερο engagement και 29% λιγότερα περιστατικά εξάντλησης, σε σύγκριση με όσους εργάζονται σε περιβάλλοντα χαμηλής εμπιστοσύνης. Τείνουν επίσης να απολαμβάνουν τις δουλειές τους κατά 60% περισσότερο, να είναι 70% πιο ευθυγραμμισμένοι με τον σκοπό των εταιρειών τους και να αισθάνονται 66% πιο κοντά στους συναδέλφους τους. 

    Πόσο ενήμεροι είναι οι σημερινοί ηγέτες για τα στοιχεία αυτά;

    Σύμφωνα με την Global CEO Survey της PwC, το 55% των ανωτάτων Διευθυντικών Στελεχών παγκοσμίως αναγνωρίζουν το έλλειμμα εμπιστοσύνης που απειλεί την ανάπτυξη του οργανισμού τους, αλλά δεν διαθέτουν ένα πλαίσιο που να τους υποδεικνύει πώς να το αντιμετωπίσουν.

    Ποιοι είναι λοιπόν οι έξι βασικοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη στο πλαίσιο των εταιρειών μας;

    1) Μειώστε τα επίπεδα του φόβου

    Ο φόβος ενεργοποιεί την ίδια περιοχή του εγκεφάλου μας που η εμπιστοσύνη κατευνάζει. Τα 2 αυτά συναισθήματα λειτουργούν συνεπώς αντιθετικά. Σήμερα γνωρίζουμε πως μια ενδεχόμενη μείωση των επιπέδων του φόβου, θα αύξανε σημαντικά το επίπεδο εμπιστοσύνης στους οργανισμούς. Αυτό κάνει τον ρόλο του τμήματος ανθρωπίνων πόρων πολύ σημαντικό, καθώς πέρα από τη διαχείριση κρίσεων, μπορεί να λειτουργήσει ως σημαντικός "ανιχνευτής φόβου".

    2)     Επιτρέψτε σε νέους ηγέτες να αναδειχθούν

    Όταν οι ηγέτες αναδύονται μέσα απ’ τον ίδιο τον οργανισμό, αντί να διορίζονται, δημιουργείται μια φυσική ροή και ενέργεια που αναζωογονεί τους οργανισμούς.  Η επένδυση στην ανάπτυξη νέων ηγετών βοηθά σημαντικά την ενίσχυση της ενδοεταιρικής εμπιστοσύνης.  

    3)    Αναγνωρίστε την αριστεία

    Η αναγνώριση των προσπαθειών και των επιδόσεων των ανθρώπων μας είναι το κλειδί για την εξασφάλιση της εμπιστοσύνης τους. Η νευροεπιστήμη μας επισημαίνει ότι οι ευεργετικές επιδράσεις της αναγνώρισης μεγιστοποιούνται όταν αυτή επέρχεται αμέσως μετά την επίτευξη ενός στόχου, όταν προέρχεται από συνομηλίκους και όταν είναι απτή, απροσδόκητη, προσωπική και δημόσια.

    Η αναγνώριση ενός επιτεύγματος δεν επηρεάζει μόνο εκείνους των οποίων η προσπάθεια επιβραβεύεται. Εμπνέει και τα υπόλοιπα στελέχη να στοχεύουν στην αριστεία, κάνοντας τα διακεκριμένα στελέχη παραδείγματα προς μίμηση και φορείς βέλτιστων πρακτικών.

    4) Δώστε στους ανθρώπους σας αυτονομία στο πλαίσιο του ρόλου τους

    Η εμπιστοσύνη που δείχνουμε στους ανθρώπους μας όταν τους αναθέτουμε να σχεδιάσουν μια νέα προσέγγιση ή να προτείνουν μια πιθανή λύση, αυξάνει σημαντικά την απόδοσή τους.  Η αίσθηση της αυτονομίας ενθαρρύνει την καινοτόμο σκέψη. Συχνά, νεότερα ή λιγότερο έμπειρα στελέχη γίνονται οι βασικοί φορείς της καινοτομίας, κυρίως γιατί δεν έχουν ακόμα εξοικειωθεί με παλαιότερα μοντέλα και προσεγγίσεις.  

    5) Μοιραστείτε την πληροφορία ευρέως

    Παρά τη βεβαιότητά μας για το αντίθετο, μόνο το 40% των εργαζομένων δηλώνουν ότι είναι καλά ενημερωμένοι για τους στόχους, τις στρατηγικές και τις τακτικές της εταιρείας τους. Τα μελλοντικά πλάνα ενός οργανισμού, έχουνε άμεση επίπτωση στις συνθήκες εργασίας των ανθρώπων του. Επομένως, η αβεβαιότητα για το μέλλον μιας επιχείρησης μπορεί να οδηγήσει σε χρόνιο στρες.

    Το άγχος εμποδίζει την έκκριση της οξυτοκίνης -της ορμόνης της εμπιστοσύνης- και υπονομεύει την ομαδική εργασία. Η διαφάνεια και η συνεχής επικοινωνία είναι τα αντίδοτα. Μελέτη που εκπονήθηκε από το "State of the American Manager: Analytics and Advice for Leaders”  σε 2,5 εκατομμύρια διευθυντικές ομάδες σε 195 χώρες, διαπίστωσε ότι το engagement των ανθρώπων αυξάνεται όταν τα διευθυντικά στελέχη έχουν καθημερινή επικοινωνία με τους ανθρώπους που αναφέρονται σ’ αυτούς.

    6) Ενθαρρύνετε τη δημιουργία σχέσεων 

    Η ανάγκη για εμπιστοσύνη και κοινωνικοποίηση είναι βαθιά ριζωμένες στη φύση μας. Αυτό όμως δεν λαμβάνεται πάντα υπόψη στο χώρο εργασίας. Οι άνθρωποι καθοδηγούνται ώστε να επικεντρώνονται αποκλειστικά στην εργασία τους, μη δαπανώντας χρόνο σε προσπάθειες κοινωνικοποίησης. Ο Paul Zak, ο διάσημος Νευροεπιστήμονας, απέδειξε με τα πειράματά του ότι όταν οι άνθρωποι οικοδομούν κοινωνικούς δεσμούς στην εργασία, η απόδοσή τους βελτιώνεται.

    Η εμπιστοσύνη λοιπόν αποτελεί βασικό στοιχείο κοινωνικής νοημοσύνης. Δίνει άλλη πνοή στην εργασιακή καθημερινότητα και παίζει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της απόδοσης των οργανισμών. Μας βοηθά δε να αντιληφθούμε την ανθρώπινη διάσταση του επιχειρείν πριν οι συνέπειες του αντιθέτου επιφέρουν σημαντικές καταστροφές και απώλειες.  

    * Η  κα Γεωργία Καρτσάνη είναι Leadership Transformation Coach και CEO της SARGIA Partners

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων