Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Νοε-2017 00:04

    Κλειδί για την παύση της Δημόσιας Σπατάλης ο εξορθολογισμός των Δημοσίων Συμβάσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Πασχάλη Βλάχου

    Όταν οι άλλοι σιωπούν είτε από άγνοια είτε από συμφέρον η Δημοκρατική Ευθύνη παρακολουθεί όχι μόνο τις εξελίξεις που φέρνουν πρόσκαιρη δημοσιότητα, αλλά και τις πρωτοβουλίες που θα φέρουν πραγματική εξοικονόμηση πόρων. 

    Ο εξορθολογισμός των δημοσιονομικών είναι το πρώτο και αναγκαίο βήμα για την εξοικονόμηση πόρων που μπορούν έπειτα να επενδυθούν τόσο στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες όσο και σε έργα και πρωτοβουλίες απαραίτητες για την επανεκκίνηση της οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. 

    Έχουμε τον μεγαλύτερο παγκοσμίως αριθμό αναθετουσών αρχών με άνω των 6.000 υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα που μπορούν να αναθέτουν δημόσιες συμβάσεις. Αυτό το σύστημα πολύ απλά δεν επιτηρείται και δεν συντονίζεται. Είναι δυσλειτουργικό τόσο για το δημόσιο συμφέρον όσο και για τις εταιρίες που συμμετέχουν στις σχετικές διαδικασίες. Όλες οι μελέτες και οι εκθέσεις προβλέπουν σημαντική εξοικονόμηση πόρων στην τάξη των μερικών δισεκατομμυρίων ευρώ ανά έτος και μόνο από τη μείωση αυτού του εξωπραγματικού αριθμού σε επίπεδα ανάλογα με τις υπόλοιπες χώρες.

    Στις 3/10 η Επιτροπή της ΕΕ στο πλαίσιο ενίσχυσης της ενιαίας αγοράς και στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας για την τόνωση των επενδύσεων στην ΕΕ, παρουσίασε μια πρωτοβουλία για την αποδοτικότερη ανάθεση συμβάσεων με βιώσιμο τρόπο, και, παράλληλα, με πλήρη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών για την απλούστευση και την επίσπευση των διαδικασιών.

    Η εν λόγω πρωτοβουλία, αναπτύσσεται σε τέσσερις βασικούς άξονες:

    * Καθορισμός των τομέων προτεραιότητας στους οποίους πρέπει να γίνουν βελτιώσεις

    Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να αναπτύξουν στρατηγική προσέγγιση στις πολιτικές για τις δημόσιες συμβάσεις, με έμφαση σε έξι προτεραιότητες:

    • Υιοθέτηση καινοτόμων, οικολογικών και κοινωνικών κριτηρίων για την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων. 
    • Ενίσχυση του επαγγελματισμού των αγοραστών του δημόσιου τομέα. 
    • Βελτίωση της πρόσβασης των ΜΜΕ στις αγορές δημόσιων συμβάσεων στην ΕΕ και της πρόσβασης των επιχειρήσεων προερχόμενες και από τρίτες χώρες.
    • Αύξηση της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της ποιότητας των δεδομένων για τις δημόσιες συμβάσεις• 
    • Ψηφιοποίηση των διαδικασιών σύναψης δημόσιων συμβάσεων
    • Συνεργασία μεταξύ των αγοραστών του δημόσιου τομέα σε ολόκληρη την ΕΕ.

    * Εθελοντική εκ των προτέρων αξιολόγηση των μεγάλων έργων υποδομής

    Είναι ευρέως γνωστό πως τα πολύπλοκα έργα παρουσιάζουν τις περισσότερες φορές αρκετά προβλήματα, από την αρχή, εάν οι διαχειριστές των έργων δεν κατανοήσουν πλήρως τους σύνθετους κανόνες που ισχύουν για τις δημόσιες συμβάσεις μεγάλης κλίμακας. Στο πλαίσιο στήριξης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδηγείτε προς το εξής βήματα: 

    • Η Επιτροπή αναφέρει πως θα συγκροτήσει γραφείο υποστήριξης που θα μπορεί να απαντά σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σε πρώιμο στάδιο σχετικά με έργα με εκτιμώμενη αξία άνω των 250 εκατ. ευρώ. 
    • Για έργα τα μεγάλης σημασίας συνολικής εκτιμώμενης αξία άνω των 500 εκατ. ευρώ, το κράτος μέλος, είτε οι αρμόδιες αρχές μπορούν να ζητούν από την Επιτροπή να ελέγξει τη συμβατότητα ολόκληρου του προγράμματος σύναψης συμβάσεων με τη νομοθεσία της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις. Η κίνηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι αβεβαιότητες και ο κίνδυνος καθυστερήσεων και νομικών προβλημάτων. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός είναι εθελοντικός και  η γνώμη της Επιτροπής δεν είναι δεσμευτική και η επεξεργασία των πληροφοριών υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες εμπιστευτικότητας. 

    Είναι σαφές βέβαια πως η επεξεργασία τόσο μεγάλων έργων από ένα και μόνο κεντρικό σημείο ενδέχεται να φέρει και διαμαρτυρίες από τους διαγωνιζομένους, εξ ου και η Δημοκρατική Ευθύνη προτείνει (και το προτείνει και επίσημα στην Επιτροπή)  να συμμετέχουν στον εν λόγω μηχανισμό και μέλη από τις χώρες μέλη έτσι ώστε να καλύπτονται και οι τοπικές ιδιαιτερότητες αναλογούντος του έργου. 

    * Σύσταση σχετικά με τον επαγγελματισμό των αγοραστών του δημόσιου τομέα

    Είναι φανερό πως το προσωπικό το οποίο ασχολείται με τις αγορές στον Δημόσιο Τομέα, δεν προέρχεται από τον συγκεκριμένο τομέα ούτε έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση.

    Η Επιτροπή συνιστά να ληφθούν μέτρα από τα κράτη μέλη προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι αγοραστές του δημόσιου τομέα έχουν τις επιχειρηματικές δεξιότητες, τις τεχνικές γνώσεις και την αντίληψη των διαδικασιών που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τους κανόνες, και να εξασφαλιστεί ότι παρέχονται στους φορολογουμένους τα αγαθά και οι υπηρεσίες με την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής. Η Επιτροπή λαμβάνοντας τα προβλήματα υπόψη, θα διευκολύνει την ανταλλαγή ορθών πρακτικών και καινοτόμων προσεγγίσεων.

    * Διαβούλευση σχετικά με την τόνωση της καινοτομίας μέσω των δημόσιων συμβάσεων 

    Από τις 03/10 η Επιτροπή ξεκίνησε στοχευμένη διαβούλευση με σκοπό τη συλλογή παρατηρήσεων από τα ενδιαφερόμενα μέρη όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να τονωθεί η καινοτομία μέσω της προμήθειας αγαθών και υπηρεσιών. Οι δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας μπορεί να αφορούν τα αποτελέσματα της καινοτομίας, καθώς και καινοτόμους τρόπους αγοράς.

    Η διαβούλευση είναι ανοικτή έως τις 31 Δεκεμβρίου και θα τροφοδοτήσει τις μελλοντικές κατευθυντήριες γραμμές για τις δημόσιες αρχές• αφορά θέματα όπως ο τρόπος χάραξης στρατηγικής, η οργάνωση της υποστήριξης για δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας ή τη χρήση φιλικών προς την καινοτομία εργαλείων δημόσιων συμβάσεων.

    Η Επιτροπή θα εξακολουθήσει να στηρίζει τα κράτη μέλη ώστε να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέοι κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις και προσβλέπει στην ανάπτυξη εταιρικής σχέσης με τις αρχές και τα ενδιαφερόμενα μέρη για τη βελτίωση των συμβάσεων στην πράξη.

    Η Δημοκρατική Ευθύνη παρακολουθεί τις εξελίξεις, θέτει τις βάσεις για ένα καλύτερο μέλλον και λαμβάνει την πρωτοβουλία να επικοινωνήσει με όλους τους φορείς, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και τους Κυβερνητικούς εκπροσώπους. Είναι πολύ σημαντικό η Ελλάδα να πάει με δομημένες προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Γενικότερα για το καθεστώς των δημοσίων συμβάσεων έχουμε ήδη προτείνει:

    • Την εκπόνηση ενός ρεαλιστικού στρατηγικού σχεδίου με ιεραρχημένους στόχους και μέσα στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, αποτελεί το κλειδί για την αξιοποίηση των δαπανών του τομέα προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και γενικά της οικονομίας.

    • Tην καταγραφή και παρακολούθησή τους με αξιόπιστο τρόπο σε κεντρικό επίπεδο, έτσι ώστε να συμβάλει τόσο στη βελτίωση της ποιότητας των προμηθειών των έργων και των υπηρεσιών που προμηθεύεται ή λαμβάνει το δημόσιο, όσο και στη σημαντική μείωση του κόστους τους.

    • Τον ανασχεδιασμό και την ανακατασκευή της πλατφόρμας ώστε να καταστεί λειτουργική για όλες τις δημόσιες συμβάσεις με προϋπολογισμό άνω των 60.000 ευρώ  και φιλική στους χρήστες.

    • Τη Χρήση των νέων μορφών δημοσίων συμβάσεων. 

    • Τη Βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των αναθετουσών αρχών. 

    • Την Οργάνωση και λειτουργία κεντρικών και ενδιάμεσων αναθετουσών αρχών. 

    • Τη Δημιουργία της Εθνικής Βάσης Δεδομένων των Δημοσίων Συμβάσεων. 

    Το σύστημα Δημοσίων Συμβάσεων όπως λειτουργεί σήμερα αποτελεί πεδίο διαφθοράς και σπατάλης των χρημάτων των φορολογουμένων. 

    Αποδεικνύει το μέγεθος της ασέβειας του  σημερινού πολιτικού συστήματος της χώρας  για τα χρήματα των φορολογουμένων. Ταυτόχρονα αναδεικνύει τις βαθιές ρίζες της διαπλοκής και της διαφθοράς του πολιτικού συστήματος ("αριστερού και "δεξιού") και της κρατικοδίαιτης "επιχειρηματικότητας".   
     

    * Ο κ. Πασχάλης Βλάχος είναι Υπ. Προμηθειών και Συμβάσεων σε πολυεθνική εταιρεία και μέλος της Δημοκρατικής Ευθύνης 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων