Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 08-Σεπ-2017 00:03

    Η ώρα της επανεκκίνησης στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει έρθει

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νικόλαου Ροδόπουλου

    Ο τομέας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και των Logistics έχει πάρει τη συνήθη πορεία μιας αέναης στασιμότητας. Παρ’ όλες τις ευοίωνες προοπτικές, παρ’ όλο το 11% στο ΑΕΠ, τα προβλήματα παραμένουν βαθιά κι ουσιαστικά. Γνωμοδοτικά όργανα υπάρχουν (Εθνικό Συμβούλιο), Πολιτική βούληση υπάρχει (Ανάπτυξης και Μεταφορών), Στρατηγικά Σχέδια υπάρχουν, τελικά τι φταίει;

    Ο γιγαντισμός ενός συστήματος που λειτουργεί στον δημόσιο τομέα, στέλνει τις προτεινόμενες λύσεις σε μια διαδικασία η οποία ούτε αρχή έχει, ούτε τέλος και φυσικά ούτε αποτελεσματικότητα. Δυστυχώς, τα όποια μικρά ή μεγάλα βήματα, βρίσκουν τοίχο αδιαπέραστο. Το πολυδαίδαλο νομοθετικό πλαίσιο, το μόνο που επιτυγχάνει είναι η ασάφεια, η παρερμηνεία και τελικά το φρενάρισμα οποιωνδήποτε εκσυγχρονιστικών μεταρρυθμίσεων.

    Όλο αυτό βέβαια, δεν είναι αποτέλεσμα μίας κυβέρνησης ή μιας εξουσίας. Είναι αποτέλεσμα ενός συνολικού πλαισίου διακυβέρνησης από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα (τουλάχιστον).

    Ας δούμε ποιοι είναι οι πυλώνες ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας.

    Νομοθετικό Πλαίσιο

    Το νομοθετικό πλαίσιο παραμένει δαιδαλώδες και αναποτελεσματικό. Σε κάθε προσπάθεια νέων επενδυτικών σχεδίων, η διαδικασία αδειοδότησης των επιχειρήσεων είναι αρνητική. Η εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα θα αργήσει πολύ να έρθει. Ο περίφημος νόμος 4302/14 παρότι ενεργοποιήθηκε έχει σημαντικές εκκρεμότητες αφού η απαραίτητη δευτερογενής νομοθεσία δεν έχει ακόμα θεσμοθετηθεί.

    Επενδύσεις & Κίνητρα

    Ο αναπτυξιακός νόμος και το ΕΠΑνΕΚ αποτελούν τα μοναδικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Το συνολικό ποσό που διαχειρίζονται είναι ιδιαίτερα μικρό. Η έλλειψη λύσεων με το πλαίσιο των κινήτρων (π.χ. υπεραποσβέσεις) απουσιάζουν. Οι όμορες χώρες (και όχι μόνο της ΕΕ) με διαφορετικές φορολογικές πολιτικές και υπεραπλούστευση των διαδικασιών είναι έτοιμες να αντλήσουν – και αντλούν - σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

    Ψηφιακή Διακυβέρνηση

    Η ψηφιακή διακυβέρνηση είναι ακόμα σε νηπιακό στάδιο. Η θεσμοθέτηση νόμων παραμένει ακόμα και σε αυτό το κρίσιμο τομέα ανεπαρκής. Απαιτείται πλήρης ψηφιακή λειτουργία των επιχειρήσεων της εφοδιαστικής (και όχι μόνο). Ηλεκτρονικό τιμολόγιο, ηλεκτρονική φορτωτική, ηλεκτρονικός έλεγχος των οχημάτων και μια σειρά άλλων βασικών συστατικών που μπορούν να απελευθερώσουν δυναμική.

    Χωροταξία & Πολεοδομία

    Χρήσεις γης και χωροταξία: μια "αναρχία" η οποία "εξυπηρετεί" λίγους. Δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και επίσης δεν εξυπηρετεί την οργανωμένη επιχειρηματικότητα. Πρέπει να περάσουμε από την "αναρχία" στην οργανωμένη και θεσμοθετημένη πολεοδόμηση. Αποτελεί συμφέρον όλων και σε βάθος χρόνου μπορεί να προσφέρει μεγάλο ανταποδοτικό όφελος.

    Υποδομές

    Οι υποδομές παραμένουν πρώτη προτεραιότητα. Οι οδικοί άξονες (που ολοκληρώθηκαν), το τρένο, τα λιμάνια και βεβαίως τα κεντρικά εμπορευματικά πάρκα (Θριάσιο και Γκόνου) επιβάλλεται να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στα εμπορευματικά πάρκα. Αποτελούν εργαλεία ανάπτυξης, τόσο του τομέα, όσο και του συνολικού παραγόμενου εθνικού προϊόντος.

    Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ως κεντρικός άξονας του διαμετακομιστικού εμπορίου, η Ηγουμενίτσα και η Αλεξανδρούπολη, αποτελούν πηγή και αποδεδειγμένη εφαρμογή παραγωγής πλούτου και εθνικής ανάπτυξης.

    Τρένο

    Το τρένο διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην ανάπτυξη των logistics στη χώρα μας. Χωρίς τρένο το "παιχνίδι" θεωρείται χαμένο. Όσες επενδύσεις και να γίνουν, εάν δεν στηριχθούν και υποστηριχθούν από ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, με μαθηματική ακρίβεια θα καταπέσουν.

    Το μέλλον

    Είναι εμφανές και αποδεκτό από όλον τον πολιτικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό ιστό της Ελλάδας, ότι η εφοδιαστική αλυσίδα παραμένει ένας δυναμικός τομέας ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. Μια ανάπτυξη που μόνο θετικά μπορεί να προσφέρει σε μια δοκιμαζόμενη κοινωνία και μια επίσης δοκιμαζόμενη Ελληνική επιχειρηματικότητα. Αυτό που απαιτείται είναι να περάσουμε από την στρατηγική στην πράξη και από τη στασιμότητα στην αποτελεσματικότητα.

    * Ο κ. Ροδόπουλος είναι πρόεδρος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της OnLine Data

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ