Η βελτίωση της παραγωγικότητας από την πληροφορική

Δευτέρα, 30-Οκτ-2006 08:01

Του Θεόδωρου Ν. Κρίντα

Είναι πολλές οι επιχειρήσεις που, στην προσπάθειά τους να βελτιώσουν την απόδοση των επενδύσεων τους σε υποδομές πληροφορικής και να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των δραστηριοτήτων τους, αυξάνουν τις ομάδες "εσωτερικών" προγραμματιστών και μεγαλώνουν τα Τμήματα Πληροφορικής (In-house).

Παρά το γεγονός ότι, αυξάνοντας τη βαρύτητα του τομέα αυτού, επιτυγχάνεται η συσχέτιση των προσπαθειών ανάπτυξης με τους εταιρικούς στόχους, εμφανίζεται επίσης η ατυχής συνέπεια του "τεμαχισμού" της ομάδας των προγραμματιστών στις διάφορες επιχειρηματικές ή λειτουργικές μονάδες με αποτέλεσμα ο συντονισμός και η τήρηση προτεραιοτήτων στα διάφορα έργα να γίνεται δυσκολότερη, αν όχι ανέφικτη. Στην "αντίπερα όχθη", οι επιχειρήσεις που έχουν συγκεντρώσει την λειτουργία σε ένα "κέντρο", πασχίζουν να αντιμετωπίσουν τα διάφορα αιτήματα ανάπτυξης εφαρμογών με ταχύτητα και αξιοπιστία, ανεξάρτητα από το μέγεθος του τμήματος, χωρίς να επιτυγχάνουν, πάντα, το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πως μπορούν λοιπόν οι εταιρείες να επιτύχουν, ταυτόχρονα, ευελιξία και αποτελεσματικότητα στον τομέα πληροφορικής;

Ο θυμόσοφος Ελληνικός λαός έχει ήδη δώσει την απάντηση: "Έκαστος στο είδος του..." λέει, εδώ και αρκετές δεκαετίες και σίγουρα κάτι γνωρίζει. Οι επαγγελματίες της πληροφορικής, όπως άλλωστε συμβαίνει σε κάθε επάγγελμα, είναι οι εκείνοι που μπορούν να πετύχουν τους καλύτερους δείκτες κόστους προς απόδοση. Και οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι τρεις: η εξειδικευμένη γνώση, η εμπειρία από μεγάλο αριθμό εφαρμογών εξειδικευμένων περιπτώσεων και η επαγγελματική ενασχόληση με τη προσφορά λύσεων.

Σωστά, μπορεί κάποιος να πει, αλλά μήπως οι απασχολούμενοι "εσωτερικά" δεν είναι ικανοί επαγγελματίες; Ή μήπως δεν έχουν την κατάλληλη μόρφωση; Σαφώς είναι ικανοί και κατάλληλα καταρτισμένοι. Αρκετές φορές μπορεί να είναι περισσότερο και καλύτερα από τους απασχολούμενους σε εταιρίες εξειδικευμένες στην πληροφορική.

Όμως οι δυο περιπτώσεις, διαφέρουν. Πρώτον, γιατί κατά κανόνα οι σημαντικές αποφάσεις για την πορεία ενός έργου In house, λαμβάνονται από ανθρώπους που έχουν ελάχιστη σχέση με την πληροφορική και δεύτερον, γιατί το εύρος εμπειριών, ενός ανθρώπου της πληροφορικής, είναι ξεκάθαρα "πλατύτερο" και "βαθύτερο" από αυτό ενός επαγγελματία που εργάζεται με αντικείμενο ειδικές εφαρμογές για μια συγκεκριμένη εταιρία.

Με απλά λόγια, ποιος μπορεί να αναλύσει τις ανάγκες, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα έργο software σε μια π.χ. φαρμακοβιομηχανία; Μια ομάδα προγραμματιστών που έχουν την συμβολή κάποιων στελεχών της εταιρίας τους και τα μόνα θέματα που γνωρίζουν για ένα τέτοιο προϊόν είναι αυτά που έχει αντιμετωπίσει κατά καιρούς η συγκεκριμένη εταιρία ή μήπως μια ομάδα από επαγγελματίες της πληροφορικής που, όχι μόνο αποτελείται από πολλές διαφορετικές ειδικότητες του τομέα, με την υποστήριξη ενός οργανισμού, που υπάρχει ακριβώς για να παράγει τέτοια προϊόντα αλλά και να αντιμετωπίζει παρεμφερείς ανάγκες, από πολλαπλές πήγες, καθημερινά;

Η παγκόσμια εμπειρία σε μια σειρά από τομείς έχει αποδείξει ότι ο ορθότερος δρόμος για να για να ξεπεραστεί το αιώνιο πρόβλημα του υψηλού κόστους, των υπερβάσεων προϋπολογισμού και των παραβιασμένων deadlines, είναι να αναλαμβάνουν τα έργα οι ειδικοί, έχοντας την συμπαράσταση του συνεργάτη τους σε θέματα business know-how και με λογική σχέσης win-win. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή οδηγεί σε συμβιβασμούς που δεν επιτρέπουν την επίτευξη των στόχων.

* Ο κ. Κρίντας είναι CFO & Board Director της Profile