Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 07-Μαρ-2013 07:19

    Ρέστα τέλος!

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Στέφανου Κοτσώλη

    Η ύπαρξη υψηλής φοροδιαφυγής που είναι διάχυτη σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες, ανεξαρτήτως γεωγραφίας ή κοινωνικής διαστρωμάτωσης, είναι αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα και σίγουρα, μαζί με τη διαφθορά, η αφετηρία πολλών δεινών της Ελλάδας.  Σε απλά ελληνικά, όλοι κάποια στιγμή της ζωής τους έχουν μπει στον πειρασμό να φοροδιαφύγουν, και συχνά έχουν ενδώσει. Ο ελεύθερος επαγγελματίας, γιατρός είναι ή υδραυλικός, θα αποφύγει την έκδοση απόδειξης, ο επιχειρηματίας θα υποτιμολογήσει το προϊόν του, ο αγοραστής του ακινήτου θα συναινέσει στην μεταβίβαση με πλασματική αντικειμενική αξία. Όλοι έχουν τη δυνατότητα να φοροδιαφύγουν, λιγότερο ή περισσότερο, ο καθένας με τον τρόπο του.

    Η απόκρυψη της φορολογητέας ύλης οδηγεί σε χαμηλά έσοδα του κράτους. Η αντιμετώπιση των ελλειμμάτων που δημιουργούνται μπορεί να πραγματοποιηθεί με δύο τρόπους, με την τιθάσευση του σπάταλου και γιγάντιου κράτους αφενός, και με επιπρόσθετα εισπρακτικά μέτρα, αφετέρου. Το υπάρχον πολιτικό σύστημα έχει αποδείξει ότι δεν θέλει αλλά και δεν μπορεί να μειώσει το κράτος ούτε να συρρικνώσει τις δαπάνες του. Τι μένει; Τα επαναλαμβανόμενα πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα που σχεδιάζονται στο πόδι, χωρίς διάθεση λείανσης των στρεβλώσεων, σχεδόν πάντα οριζόντια, χωρίς στόχευση, ανεξάρτητα φοροδοτικής ικανότητας, μη συνδεόμενα με την παραγωγή αλλά μόνο με την κατοχή πλούτου, υπαρκτού ή τεκμαρτού. Το αποτέλεσμα; Κοινωνική αδικία, οργή, συνοδευόμενη από ύφεση και, τελικά, αδυναμία επιτυχίας θετικού μακροοικονομικού αποτελέσματος.

    Όλα τα παραπάνω είναι λίγο πολύ γνωστά και περιγράφουν την πραγματικότητα. Αλλά που είναι οι προτάσεις, οι λύσεις για την αντιμετώπιση τους; Λύσεις που να λαμβάνουν υπ’ όψιν την πραγματικότητα, να μην βασίζονται όμως σε ευχολόγια για αλλαγή τρόπου σκέψης. Να βασίζονται σε εφαρμογές που να μην επιδέχονται υποκειμενοποίηση, που να λειτουργούν ανεξάρτητα από το ποιος τις διαχειρίζεται. Η μόνη ρεαλιστική απάντηση είναι η χαρτογράφηση κάθε οικονομικής δραστηριότητας στην επικράτεια με τη βοήθεια της μηχανογράφησης των πάσης φύσεως συναλλαγών, από την πλέον καθημερινή έως την πολυπλοκότερη επιχειρηματική.
     
    Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Πλήρη κατάργηση των μετρητών σε οποιαδήποτε συναλλαγή και αντικατάσταση του φυσικού χρήματος με ηλεκτρονικό (πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, e-banking). Τα νομίσματα και τα χαρτονομίσματα αντιπροσωπεύουν απαιτήσεις του κατόχου τους έναντι του εκδότη τους, εν προκειμένω έναντι της ΕΚΤ. Με παρόμοιο τρόπο, το ηλεκτρονικό χρήμα αντιπροσωπεύει τις ίδιες απαιτήσεις. Όλοι οι κάτοχοι ΑΦΜ αντικαθιστούν τα μετρητά τους με προπληρωμένες επαναφορτιζόμενες κάρτες που εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Οποιοσδήποτε ασκεί οικονομική δραστηριότητα εντός Ελλάδος (από τα περίπτερα μέχρι τα super markets, και από τους υδραυλικούς μέχρι τους γιατρούς) είναι εφοδιασμένος με τερματικά είσπραξης εφοδιασμένα με scanners. Κάθε συναλλαγή περνάει μέσα από τους τραπεζικούς λογαριασμούς όλων των συναλλασσομένων με τη χρήση του ηλεκτρονικού χρήματος. Προς εξυπηρέτηση των τουριστών δημιουργούνται ανταλλακτήρια χρήματος/ηλεκτρονικής κάρτας πληρωμών σε κάθε πύλη εισόδου της χώρας και σε τραπεζικά υποκαταστήματα.

    Η χρηματοδότηση αυτού του project μπορεί να πραγματοποιηθεί από τα ευρωπαϊκά ταμεία ή την ΕΚΤ. Οι δανειστές μας έχουν κάθε καλό λόγο να εξασφαλίσουν την επιστροφή των κεφαλαίων τους. Η ανάπτυξη του συστήματος, η υποστήριξη και η εφαρμογή του πραγματοποιείται με την άμεση εποπτεία του χρηματοδότη, σε συνεργασία με ελληνικές εταιρίες. Ένας ρεαλιστικός ορίζοντας υλοποίησης εκτιμάται σε 12-18 μήνες. Το κόστος ανάπτυξης του συστήματος εκτιμάται ότι θα αντισταθμιστεί από τα οφέλη μέσα στους πρώτους μήνες λειτουργίας του.

    Τα πλεονεκτήματά του αμέτρητα και άμεσα: Kαταγραφή κάθε οικονομικής δραστηριότητας και, ως εκ τούτου, εξάλειψη της φοροδιαφυγής. Άμεση απόδοση ΦΠΑ, ΕΦΚ, κλπ στο Δημόσιο.  Αυτόματος συμψηφισμός ΦΠΑ. Άμεσος προσδιορισμός του φορολογητέου εισοδήματος με την ολοκλήρωση του οικονομικού έτους, άρα ταχύτερη απόδοση του φόρου εισοδήματος. Εξάλειψη της εισφοροδιαφυγής. Εξάλειψη της διαφθοράς και της συναλλαγής. Περιορίζεται η δυνατότητα δωροδοκίας σε κάθε επίπεδο (πολεοδομία, εφορίες, πολιτικά πρόσωπα). Εξάλειψη της παράνομης μετανάστευσης. Εξάλειψη της εγκληματικότητας αλλά και της μικροπαραβατικότητας (επαιτεία, παραεμπόριο). Κατάργηση του συστήματος των αντικειμενικών αξιών. Και βέβαια υπάρχουν παράπλευρα οφέλη από τη χαρτογράφηση της πραγματικής οικονομικής δραστηριότητας καθώς επιτυγχάνεται επακριβής προσδιορισμός ΑΕΠ  ανά γεωγραφική ενότητα και κλάδο. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί γίνονται απλούστεροι, στοχευμένοι και χωρίς εμπλοκή του ανθρώπινου παράγοντα. Με την καταγραφή της πραγματικής οικονομίας επιτυγχάνεται η ταχύτατη αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, επαναπροσδιορίζεται ο  δείκτης χρέους/ΑΕΠ και, εν τέλει, αποκαθίσταται σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα το ζητούμενο: η πρόσβασης της Ελλάδας στις διεθνείς χρηματαγορές που θα μας βοηθήσει να επανακτήσουμε την χαμένη μας εθνική κυριαρχία και τιμή.

    Η θεσμοθέτηση και η καθολική εφαρμογή του ηλεκτρονικού χρήματος, πέραν του καθαρά οικονομικού αποτελέσματος, έχει και μια άλλη διάσταση. Αποκαθίσταται το περί δικαίου αίσθημα στην κοινωνία κι έτσι «αγοράζεται» πολιτικός χρόνος για την υλοποίηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων. Η ύπαρξη όμως πολιτικής βούλησης για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα...
     
    * Ο κ. Στέφανος Κοτσώλης είναι επιχειρηματίας, κάτοχος ΜΒΑ από το Yale University, στέλεχος της "Δημιουργία Ξανά!"

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ