Το 2025 ως καταλύτης μετασχηματισμού των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας
Δευτέρα, 22-Δεκ-2025 16:36
Το 2025 καταγράφεται ως χρονιά-ορόσημο για τις Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς επιταχύνθηκαν ουσιαστικά οι βελτιωτικές παρεμβάσεις από τον ΟΑΣΑ και τις θυγατρικές του εταιρείες, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Με επίκεντρο την αναβάθμιση της εμπειρίας των επιβατών και την παροχή αξιόπιστων, σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον υπηρεσιών, υλοποιήθηκε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού στόλου, υποδομών και ψηφιακών υπηρεσιών.
Βασική παρέμβαση αποτέλεσε η ανανέωση του στόλου λεωφορείων. Η διαδικασία ξεκίνησε το 2024, με την ένταξη 140 ηλεκτρικών λεωφορείων και την εγκατάσταση 70 φορτιστών σε τέσσερα αμαξοστάσια. Μέχρι τα τέλη του 2025 τέθηκαν σταδιακά σε κυκλοφορία:
- 211 νέα λεωφορεία για τις περιαστικές γραμμές Ανατολικής και Δυτικής Αττικής
- 300 λεωφορεία φυσικού αερίου CNG και
- 300 λεωφορεία μέσω leasing, εκ των οποίων 100 ηλεκτρικά midi.
Συνολικά, 951 νέα λεωφορεία ενίσχυσαν το συγκοινωνιακό δίκτυο της Αττικής, βελτιώνοντας τη συχνότητα, την αξιοπιστία και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων. Παράλληλα, στις αρχές του 2025 προκηρύχθηκε διαγωνισμός από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια επιπλέον 125 ηλεκτρικών λεωφορείων, με ορίζοντα σταδιακής παραλαβής από τα μέσα του 2026.
Οι παρεμβάσεις αυτές αποτυπώθηκαν ξεκάθαρα στην καθημερινότητα των πολιτών, οδηγώντας σε ουσιαστική ενίσχυση της επιβατικής κίνησης, με το 2025 να καταγράφει αύξηση των επικυρώσεων της τάξης του 10%. Η ανοδική αυτή πορεία είχε τεθεί ήδη σε τροχιά από το 2024, χρονιά κατά την οποία οι επικυρώσεις σημείωσαν αύξηση 9% σε σύγκριση με αυτές του 2023, προαναγγέλλοντας τη δυναμική που ακολούθησε.
Σημαντική καινοτομία αποτέλεσε η πιλοτική τοποθέτηση ψηφιακών καμερών στα λεωφορεία για τον έλεγχο παραβάσεων του ΚΟΚ, όπως η παράνομη χρήση λεωφορειολωρίδων.
Στα μέσα σταθερής τροχιάς, η Γραμμή 1 του Μετρό εισέρχεται σε νέα εποχή με την ανακατασκευή 14 συρμών, ενώ δρομολογούνται εκτεταμένες παρεμβάσεις και στις Γραμμές 2 και 3, με εκσυγχρονισμό συρμών, εγκατάσταση κλιματισμού και προμήθεια νέου τροχαίου υλικού. Παράλληλα, προγραμματίζεται η ανάταξη 5 συρμών 2ης γενιάς, καθώς και η προμήθεια 15 νέων συρμών (7 διρευματικοί για τα δρομολόγια του Αεροδρομίου και 8 για το υπόλοιπο δίκτυο) και ταυτόχρονα υλοποιείται το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής στο Μετρό, με αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιάς, ανακαινίσεις σταθμών και κρίσιμων υποδομών.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η υπηρεσία TAP2RIDE, πληρωμή εισιτηρίων με χρήση τραπεζικών καρτών, η ψηφιακή κάρτα μέσω της νέας εφαρμογής ATH.ENA Go, καθώς και η εγκατάσταση 5G και Wi-Fi σε σταθμούς και σήραγγες, αναβαθμίζουν ουσιαστικά την εμπειρία των επιβατών. Παράλληλα, οι προσλήψεις σε κρίσιμες ειδικότητες και η εκτεταμένη εκπαίδευση προσωπικού ενίσχυσαν την επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Το 2025 δεν αποτέλεσε απλώς μια χρονιά βελτιώσεων, αλλά την αφετηρία μιας συνολικής αλλαγής φιλοσοφίας στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.