Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 24-Ιαν-2023 11:37

    Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης (24/1) - Παιδεία και επιχειρήσεις: μια παράνομη σχέση;

    Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης (24/1) - Παιδεία και επιχειρήσεις: μια παράνομη σχέση;
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Σε όλα τα κράτη, ακόμα και η αξιολόγηση των Πανεπιστημίων σχετίζεται με την αγορά. Στις ΗΠΑ, ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης των πανεπιστημίων είναι τα χρήματα που παίρνουν από τις επιχειρήσεις για να διεξάγουν έρευνα, η οποία θα αξιοποιηθεί κυρίως από τη βιομηχανία. Ένα άλλο κριτήριο είναι οι προτιμήσεις των εργοδοτών για την πρόσληψη αποφοίτων. Ρωτώντας χιλιάδες εργοδότες από ποια πανεπιστήμια προτιμούν να προσλαμβάνουν αποφοίτους, οι σχετικές έρευνες διαπιστώνουν ποια πανεπιστήμια έχουν την καλύτερη φήμη. Είναι προφανές ότι αυτή η φήμη έχει χτισθεί από τους προηγούμενους αποφοίτους, η ποιότητα της εκπαίδευσης των οποίων εκτιμήθηκε από την αγορά εργασίας, όπως και η ετοιμότητα να αναλάβουν θέσεις ευθύνης αμέσως μετά την αποφοίτησή τους. 

    Όμως αυτό που κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι πως οι ανώτατες σπουδές είναι επένδυση και για την κοινωνία και για την οικογένεια του φοιτητή. Κοστίζουν πολύ και στον κρατικό και στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Και μια επένδυση, για να είναι επιτυχημένη, πρέπει να αποδώσει. 

    Αυτή την αντίληψη εισήγαγε στην Ελληνική Παιδεία ένα πρωτοποριακό Κολλέγιο. Πριν από 50 χρόνια, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα ένα θερμοκήπιο καινοτομίας, αλλά και διασύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς, το BCA College. Χρησιμοποιούσε έναν από τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διέθετε η χώρα, με μέγεθος όσο ένα δωμάτιο! Και πρότεινε στους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, μοντέρνες κατευθύνσεις σπουδών, με διπλό στόχο: την ενδυνάμωση των επιχειρήσεων με στελέχη υψηλών προδιαγραφών αλλά και την καλύτερη δυνατή επαγγελματική εξέλιξη του ίδιου του αποφοίτου. Οι πρώτοι σπουδαστές που φοίτησαν στο BCA απορούσαν για το μάθημα της Πληροφορικής, που ήταν στον κορμό των επιχειρησιακών σπουδών, και άκουγαν με έκπληξη πως αυτή η περίεργη νέα επιστήμη θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και απαραίτητο εργαλείο κάθε επιστήμονα, ακόμα και των ανθρωπιστικών σπουδών.

    Σήμερα, το BCA πάλι μιλάει για τον κόσμο του αύριο: τη ρομποτική τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη διάδραση ανθρώπου και μηχανής, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τη διασυνδεδεμένη εργασία και έρευνα. Διδάσκει τις σημερινές πρωτοποριακές ειδικότητες, ή και "παραδοσιακές" ειδικότητες με πρωτοποριακό τρόπο: management, marketing, χρηματοοικονομικά, ναυτιλιακά, διοίκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, κυβερνοασφάλεια, logistics, παιδαγωγικά, ψυχολογία, με δεκάδες μεταπτυχιακά τμήματα σε κατευθύνσεις αιχμής. 

    Για το BCA, η Παιδεία του 21ου αιώνα οφείλει να είναι χωρίς σύνορα και να διασυνδέεται με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, στα 4 τελευταία εξάμηνα, τα μαθήματα γίνονται στα Αγγλικά, οι εξετάσεις γίνονται στα Αγγλικά, και οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από ένα επίσης πρωτοποριακό, το 23ο Βρετανικό Πανεπιστήμιο, το πολυβραβευμένο για τις επιδόσεις του, University of West London, 1o στην κατάταξη των Modern Universities του Λονδίνου. Όσοι δεν έχουν άνεση στη χρήση της Αγγλικής, μπορούν τα πρώτα δύο χρόνια να επιλέξουν ελληνόφωνο τμήμα, αλλά ταυτόχρονα θα κάνουν εντατικά μαθήματα Αγγλικών μέσα στο κολλέγιο. Επίσης, οι διαλέξεις και τα workshops με εισηγητές κορυφαία στελέχη της αγοράς, οι επισκέψεις και οι ξεναγήσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις είναι οργανικά μέρη της σπουδαστικής εμπειρίας, έτσι ώστε η μετεξέλιξη ενός φοιτητή σε στέλεχος της οικονομίας να είναι μια συνεχής πορεία, χωρίς "κενά αέρος" και αναταράξεις. Ο απόφοιτος του BCA, με Bachelor’s ή Master’s από το University of West London, το ίδιο ακριβώς που απονέμεται στους φοιτητές του Λονδίνου και με την ίδια παγκόσμια αναγνώριση, μπορεί να βρει αμέσως τη θέση που του ταιριάζει στον κόσμο της παραγωγής, εξοπλισμένος με όλα τα εργαλεία, διανοητικά και "τεχνικά". Αυτό θα του προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, συνεπώς και μεγαλύτερα εισοδήματα. 

    Αν η Παιδεία, σήμερα οφείλει να μαθαίνει στα παιδιά να γίνονται δάσκαλοι του εαυτού τους, σε μια εποχή που η επιστήμη και η τεχνολογία προχωρούν με άλματα, η ανώτατη Παιδεία οφείλει να βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο των επιχειρήσεων, διότι αποτελεί τον προθάλαμο για σταδιοδρομία σ΄ αυτές.  

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ