Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 05-Νοε-2019 17:00

    Καθοδόν για την οικονομική αναγέννηση της νυχτερινής διασκέδασης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Είναι γεγονός πως η ύφεση σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που αντιμετώπισε το Ελληνικό κράτος στα τέλη του 2009 – η αδυναμία δηλαδή του Ελληνικού δημοσίου να δανειστεί με χαμηλά επιτόκια από τις διεθνείς αγορές – είχε σκληρό αντίκτυπο σε όλα τα επίπεδα ζωής. Από τα είδη υγιεινής και τα τρόφιμα μέχρι και την διασκέδαση, οι Έλληνες πολίτες ξεκίνησαν να αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες της καθημερινότητάς τους ως πολυτέλειες που δε μπορούσαν να εντάξουν στον προϋπολογισμό τους. Μια από αυτές, ήταν και η ψυχαγωγία σε κέντρα νυχτερινής διασκέδασης.

    Τα ένδοξα χρόνια

    Ο θεσμός των μπουζουκιών είναι στενά συνδεδεμένος με την Ελληνική κουλτούρα, το πνεύμα και την μουσική παράδοση πολλών χρόνων. Τα αθηναϊκά μαγαζιά της δεκαετίας του 80’ και του 90’ έχουν σταθεί ως πυλώνες της Ελληνικής νυχτερινής διασκέδασης, υμνώντας μια εποχή συνεχόμενης αναψυχής, πολύβουης ψυχαγωγίας και πολυτελούς ζωής που έφτανε συχνά τα όρια της σπατάλης. Οι ημέρες εκείνης της Ελλάδας του 80’ και 90’ ξεκινούν από τις 19:00 και αγγίζουν τις πρώτες πρωινές ώρες, και είναι γεμάτες με μπουζούκια που διαρκώς προεκτείνουν τις πίστες τους (όπως το Διογένης Palace που το 1994 ξαναχτίζεται μεγαλύτερο λόγω της επιτυχίας του Λευτέρη Πανταζή), βροχές από λουλούδια και χρυσές σαμπάνιες που ρέουν ακατάπαυστα. "Νεράιδα", "Διογένης Palace", "BIO-BIO", "Cabaret", "Αστέρια", "Posidonio" - θρυλικά μπουζούκια που δίνουν πνοή σε ένα είδος διασκέδασης που μεταμόρφωσε την Ελληνική νυχτερινή ζωή, κάνοντάς την μάλιστα ένα trademark για το εξωτερικό. "Βαρύγδουπα" ονόματα του Ελληνικού πενταγράμμου διαγράφουν περίλαμπρες καριέρες μόνο από τις ζωντανές τους εμφανίσεις – Μαρινέλλα, Βασίλης Καρράς, Νότης Σφακιανάκης, Αντύπας, Άντζελα Δημητρίου, Λευτέρης Πανταζής και πολλοί ακόμη. Όλα έδειχναν πως δεν υπήρχε ταβάνι για το επίπεδο της νυχτερινής διασκέδασης στην Ελλάδα, με τα μπουζούκια να αναβαθμίζονται συνεχώς και τους θαμώνες να έρχονται κάθε μέρα της εβδομάδας.
    Και τότε φάνηκαν τα πρώτα σημάδια κόπωσης.

    Η οικονομική κρίση ρίχνει αυλαίες

    Όταν οι πρώτες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και της ύφεσης έγιναν εμφανείς και στην Ελλάδα, ο κλάδος της νυχτερινής διασκέδασης ήταν από τους πρώτους που δέχτηκαν πλήγμα. Πέρα από την συρρίκνωση των μισθών που μεταφράστηκε σε μεγάλη πτώση επισκεπτών (και ελάττωση φιλοδωρημάτων), η εφαρμογή του νόμου απαγόρευσης του καπνίσματος σε εσωτερικούς χώρους έδωσε ακόμη ένα ισχυρό χτύπημα σε μια βιομηχανία που ήδη παρέκκλινε. Μάλιστα σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) για την πολιτιστική κατανάλωση, αναγράφεται ότι η κρίση των τελευταίων χρόνων είχε περιορίσει σε ποσοστό 15% τις εξόδους των Ελλήνων. Ειδικότερα, η προσέλευση επισκεπτών σε μπουζούκια είχε πέσει κατά 45,7% και στα ρεμπετάδικα κατά 51,4%. Η αισθητή αυτή μείωση είχε ως αποτέλεσμα πολλά μπουζούκια να κλείσουν ρίξουν οριστικά την αυλαία και να μαζέψουν τις πίστες τους, ενώ παράλληλα υποχρέωσε πολλά να ανοίξουν με διαφορετικό όνομα σε διαφορετικές τοποθεσίες. Η κατάσταση καρκινοβατούσε έτσι μέχρι το 2018 (με κάποιες εξαιρέσεις, όπως η περίπτωση του Παντελή Παντελίδη αλλά και κάποιων "κλασικών" φωνών του μπουζουκιού), όταν και φάνηκαν τα πρώτα σημάδια της αναβίωσης.

    Η αναζωπύρωση

    Αν και οι επιπτώσεις της κρίσης είναι ακόμα εμφανείς και ευκρινείς στην καθημερινότητα των Ελλήνων, η πιο δύσκολη περίοδος για τα κέντρα νυχτερινής διασκέδασης φαίνεται να έχει περάσει. Νέοι και ανερχόμενοι καλλιτέχνες συναντούν παλιά ονόματα για να σχηματίσουν πειραματικά μουσικά σχήματα, με τα μπουζούκια να προσπαθούν πλέον να συγχρονίζουν και να αναπροσαρμόζουν διαρκώς τον χαρακτήρα τους ώστε να παραμείνουν επίκαιρα. Και αυτό μοιάζει να πετυχαίνει, καθώς σύμφωνα με τον οδηγό διασκέδασης outnow.gr τα μπουζούκια κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της νεολαίας, προσελκύοντας κόσμο με προσφορές στις εισόδους, φοιτητικές εκπτώσεις σε φιάλες και ειδικές εκδηλώσεις. Πολυμερίζοντας το μοντέρνο και εκσυγχρονισμένο με την νοσταλγική αισθητική των παλιών μπουζουκιών, τα νέα και ανακαινισμένα κέντρα νυχτερινής διασκέδασης δεν προσφέρουν μονάχα ένα είδος ψυχαγωγίας αλλά πολλά: δεν περιορίζονται σε έναν καλλιτέχνη ή ένα μουσικό ρεύμα αλλά προσπαθούν να αφουγκραστούν το κοινό τους και να επαναπροσδιορίζονται συνεχώς, τακτική που φαίνεται να αποβαίνει πετυχημένη μέχρι τώρα.

    Καταλήγοντας, αν και η μέγγενη της ύφεσης δεν έχει ξεσφίξει ακόμα τελείως, με τις συνέπειές της να είναι ακόμα νωπές, η νυχτερινή διασκέδαση στην Ελλάδα μοιάζει να ανακάμπτει με αργά αλλά σταθερά βήματα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων