Τι κάνουν οι Κινέζοι

Πέμπτη, 05-Ιουλ-2007 08:25

Τι κάνουν οι Κινέζοι

Πώς αντιμετωπίζουν την κακή φήμη που συνοδεύει τα προϊόντα "made in China", προστατεύοντας την "αυτοκρατορία" τους.

"
Made in China"

Πιστολάκια-δολοφόνοι, ανεμιστήρες-γκιλοτίνες και ηλεκτρικά σίδερα που αφανίζουν ανυποψίαστες νοικοκυρές. Τα κινέζικα προϊόντα κατέκλυσαν τις διεθνείς αγορές (μαζί μ’ αυτές και την Ελληνική) αλλά αντιμετωπίζουν ένα μεγάλο πρόβλημα. Η επιγραφή "made in China" μετατρέπεται αυτόματα στον εγκέφαλο του καταναλωτή σε "προσοχή, πιθανόν επικίνδυνο προϊόν". Μήπως αυτό θα είναι το άδοξο τέλος της κίτρινης αυτοκρατορίας; Μήπως είναι ώρα οι Κινέζοι να μαζέψουν την πραμάτεια τους και να οχυρωθούν πίσω από το Σινικό Τείχος;

Κάθε άλλο. Οι Κινέζοι συνεχίζουν να παράγουν με χαμηλό κόστος και όταν αποκαλύπτεται κάποια παρασπονδία στην ποιότητα απλά κάνουν τον... Κινέζο. Διατηρούν ένα μοναδικό προνόμιο που τους καθιστά πρώτη προτίμηση ακόμη και για κατασκευή επώνυμων προϊόντων με τη μέθοδο του φασόν: είναι φθηνότεροι, πολύ φθηνότεροι. Ακόμη και αν μια εταιρεία αναγκαστεί να αποσύρει μια ολόκληρη παρτίδα από κακής ποιότητας "made in China" προϊόντα, το κέρδος είναι μεγάλο από τη συναλλαγή με τους ακούραστους εργάτες.

VS

Σύντομα καλύτερα από "
Made in Japan"

Θα περιοριστούν λοιπόν οι Κινέζοι στο ρόλο της "γαζώτριας-φασόν" του Δυτικού Κόσμου; Επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω. Οι ίδιοι φαίνεται ότι έμαθαν πολύ γρήγορα το παιγνίδι του καπιταλισμού. Κοίταξαν πολύ προσεκτικά την ιστορία του παγκόσμιου marketing και με σταθερά βήματα δημιουργούν ένα σοβαρό brand για τα προϊόντα τους. Άλλωστε οι γείτονες τους Ιάπωνες, κατόρθωσαν κάτι ανάλογο. Τα προϊόντα "made in Japan" προκαλούσαν ανάλογο σκεπτικισμό στη δεκαετία του ΄60 και του ΄70. Ποιος σκεφτόταν τότε να αγοράσει γιαπωνέζικο αυτοκίνητο; Σταδιακά τα γιαπωνέζικα προϊόντα απέκτησαν τη φήμη της αντοχής και της ποιότητας. Σήμερα, τα περισσότερα ιαπωνικά αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται "σκυλιά" και κανείς καταναλωτής δεν ψάχνει να βρει Ελβετικό air-condition.

Η ορμή του κινέζικου γίγαντα δεν αφήνει χρονικά περιθώρια ώστε να καταλάβει ο υπόλοιπος κόσμος την ποιότητα κατασκευής των κινέζικων προϊόντων. Ποια ποιότητα άλλωστε; Γνωρίζουν και οι ίδιοι ότι δεν είναι το δυνατό τους σημείο. Κινούνται λοιπόν με λογικές σύγχρονου marketing. Επειδή κανείς δεν θα τολμούσε να αγοράσει ένα κινέζικο laptop, η εταιρεία Lenovo, αγόρασε την καθιερωμένη IBM. Επειδή η αγορά ενός κινέζικου αυτοκινήτου μάρκας Cherry θα μπορούσε να γίνει ανέκδοτο, η συνεργασία με την General Motors προσδίδει το απαιτούμενο κύρος. Οι Κινέζοι βρήκαν και πάλι τη λύση και προς το παρόν δεν φαίνεται κανείς ικανός να ανακόψει την ξέφρενη πορεία τους.

Σταμάτης Ζαχαρός

stamatis.zacharos@capital.gr