Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 30-Νοε-2022 07:37

    Ο ναυτικός εκσυγχρονισμός των κρατών του Κόλπου

    Ο ναυτικός εκσυγχρονισμός των κρατών του Κόλπου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Kevin Thievon

    Από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, τα κράτη του Κόλπου επενδύουν ολοένα και περισσότερο χρόνο, προσπάθεια και πόρους ώστε να ενισχύσουν τις αμυντικές τους ικανότητες, εν μέρει λόγω των ερωτημάτων που έχουν προκύψει σχετικά με την αξιοπιστία των εγγυήσεων περιφερειακής ασφάλειας που παρέχουν οι Ηνωμένες Πολιτείες. Οι προσπάθειές τους για ναυτικό εκσυγχρονισμό περιελάμβαναν την απόκτηση αξιόλογων νέων πλοίων, με αρκετές χώρες να έχουν μεταμορφώσει το ναυτικό τους δόγμα, δίνοντας έμφαση στο βελτιωμένο ηθικό, τη χρήση ακριβών πλοίων και την εκπαίδευση των ναυτικών στη χρήση προηγμένων τεχνολογιών. Οι ναυτικοί των κρατών του Κόλπου είχαν κάποτε τη φήμη των κακώς εκπαιδευμένων χειριστών γηρασμένων ή ακατάλληλων σκαφών, αλλά οι κυβερνήσεις έκτοτε βελτίωσαν τον βαθμό ετοιμότητας και την εκπαίδευση των ναυτικών τους, προχωρώντας παράλληλα στον εκσυγχρονισμό των στόλων τους.

    Το χρονικό διάστημα 2014 - 2022, ο αριθμός των ναυτικών μέσων του Κόλπου αυξήθηκε από 512 σε 621. Η Σαουδική Αραβία και το Κατάρ απέκτησαν τα περισσότερα πλοία, ενώ το Κουβέιτ (με οκτώ νέα αποβατικά σκάφη) και το Μπαχρέιν (με 16 νέα περιπολικά) απέκτησαν τα λιγότερα. Το μοτίβο αυτών των εξαγορών υποδηλώνει ότι τα κράτη του Κόλπου επιδιώκουν να αναπτύξουν ευρείες ναυτικές ικανότητες, αντί να αντιμετωπίσουν τις απειλές που προέρχονται ειδικότερα από το Ιράν. 

    Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) έχουν υιοθετήσει μια ρεαλιστική προσέγγιση ως προς τις αγορές και τις επιχειρήσεις τους κατά την τελευταία δεκαετία, εν μέρει επειδή θέλουν να επεκτείνουν την εμβέλειά τους πέρα ​​από το Στενό του Ορμούζ, το οποίο το Ιράν μερικές φορές απειλεί να κλείσει. Επιδίωξε επίσης να αποκτήσει κορβέτες αντί για φρεγάτες επειδή είναι πιο εύκολο να τις χειριστεί. Μετά από τις επιθέσεις που αποδίδονται στο Ιράν εναντίον πετρελαιοφόρων στα ανοιχτά της Φουτζάιρα το 2019, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αποφάσισαν να επιβραδύνουν την περιφερειακή προβολή ισχύος τους, υιοθετώντας μια λιγότερο δυναμική στάση εναντίον του Ιράν για να αποκλιμακώσουν τις εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών. Απέσυραν τις δυνάμεις τους από τα λιμάνια Ασσάμπ στην Ερυθραία και Μπερμπέρα στη Σομαλιλάνδη.

    Η δράση της Σαουδικής Αραβίας ήταν πιο χαλαρή. Προφανώς ανησυχεί λιγότερο για άμεσες απειλές, δεδομένου του ότι έχει χάσει ορισμένες σημαντικές δυνατότητες, όπως αυτές που παρέχουν τα σκάφη αντιμετώπισης ναρκών. Και ξοδεύει δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες αγορές αμερικανικών φρεγατών και ισπανικών κορβετών, οι περισσότερες από τις οποίες δεν έχουν ακόμη παραδοθεί. Ένας λόγος για αυτό είναι η ισχυρή αμυντική σχέση της με τις ΗΠΑ, η οποία συνεχίστηκε από το πρόγραμμα ναυτικού εκσυγχρονισμού υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, το οποίο ξεκίνησε το 2008. Η απόκτηση φρεγατών Lockheed Martin από τη Σαουδική Αραβία ενθαρρύνθηκε έντονα από τις ΗΠΑ, παρόλο που η Σαουδική Αραβία δεν έχει ακόμη αποκτήσει, για παράδειγμα, δυνατότητες άμυνας εναντίον βαλλιστικών πυραύλων στη θάλασσα, πράγμα που θα ήταν άμεσα χρήσιμο για την καταπολέμηση πιθανών επιθέσεων σε πλοία του πολεμικού ναυτικού από τους Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν. Τούτου λεχθέντος, η Σαουδική Αραβία βρίσκεται σε διαδικασία εκσυγχρονισμού, με σκοπό την καλύτερη αντιμετώπιση των απειλών, αυξάνοντας παράλληλα την αυτονομία στις αγορές αμυντικού εξοπλισμού. Το Ριάντ ζήτησε την προσθήκη προηγμένων συστημάτων πυραυλικής άμυνας εδάφους-αέρος στις μελλοντικές φρεγάτες πολλαπλών αποστολών του.

    Η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, παρά τις αγορές αυτές, εξακολουθούν να μην έχουν τις ναυτικές δυνατότητες για να αποτρέψουν τις ιρανικές ασύμμετρες ή πυραυλικές απειλές. Χωρίς την υποστήριξη των ΗΠΑ, το Ιράν θα αποτελούσε σημαντική απειλή για τις ναυτικές δυνάμεις των κρατών του Κόλπου. 

    Ο διοικητής του Πολεμικού Ναυτικού του Κατάρ δήλωσε ότι η χώρα εισήλθε στο "τέταρτο στάδιο" εκσυγχρονισμού της με ένα άλμα, που αντικατοπτρίζεται στο συμβόλαιό ύψους 5,65 δισ. δολαρίων με τη Fincantieri το 2016. Αλλά αυτή η εξέλιξη φαινόταν να καθοδηγείται από μια έντονη επιθυμία για κύρος. Για παράδειγμα, μπορεί κανείς να αναρωτηθεί σχετικά με το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από την απόκτηση ενός μεγάλου αμφίβιου σκάφους. Αυτά τα νέα πλοία είναι ακριβά, δύσκολα στη λειτουργία και απαιτούν σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό, και οι Ένοπλες Δυνάμεις του Κατάρ έχουν μόνο 2.500 ναυτικούς. Το Κατάρ αυξάνει τις θαλάσσιες φιλοδοξίες του, αλλά το κάνει με προφανή επιθυμία να καλύψει τη διαφορά που το χωρίζει από τις δυνατότητες των Εμιράτων και της Σαουδικής Αραβίας. Αυτό μπορεί να εξηγήσει το ενδιαφέρον του να επιδείξει τα νέα του πλοία, διατηρώντας τα εσκεμμένως ορατά σε ρηχά νερά λίγο πριν την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

    Το Βασιλικό Ναυτικό του Ομάν δεν έχει αναπτυχθεί σημαντικά, αλλά από το 2013 εκσυγχρονίστηκε αποκτώντας τρεις κορβέτες που κατασκευάστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στόχος του είναι να διατηρήσει την ουδέτερη στάση του στην περιοχή, ενόσω παράλληλα συντηρεί αρκετές δυνατότητες που θα του επιτρέψουν να διατηρήσει τις πρακτικές κατά της πειρατείας και να προστατεύσει τα χωρικά του ύδατα χρησιμοποιώντας αυτά τα σύγχρονα πλοία. Πρόσφατα πραγματοποίησε ασκήσεις με το Ιράν, την Κίνα και τη Ρωσία, καθώς και με τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, και δημιούργησε ένα κέντρο θαλάσσιας ασφάλειας με το Ιράν και το Πακιστάν με επίκεντρο τον Ινδικό Ωκεανό.

    Το Μπαχρέιν και το Κουβέιτ, με περιορισμένους πόρους και σημαντική αμερικανική στρατιωτική παρουσία στα εδάφη τους, δεν έχουν εκσυγχρονιστεί σημαντικά. Αντιθέτως, έχουν διαδραματίσει ενεργό ρόλο στις Συνδυασμένες Ναυτικές Δυνάμεις υπό την ηγεσία των ΗΠΑ (CMF) που συντονίζουν τις επιχειρήσεις περιφερειακής ασφάλειας. Το Κουβέιτ ήταν η βασική χώρα διοίκησης της Combined Task Force 152 που επικεντρώθηκε σε επιχειρήσεις στον Κόλπο, και το Μπαχρέιν φιλοξενεί διεθνείς δυνάμεις όπως η Κεντρική Διοίκηση Ναυτικών Δυνάμεων των ΗΠΑ, η CMF και η Εγκατάσταση Ναυτικής Υποστήριξης του Ηνωμένου Βασιλείου. 

    Παρά την πολυετή ναυτική υποεπένδυση, η συνολική τάση εκσυγχρονισμού δείχνει ότι τα κράτη του Κόλπου ενισχύουν τις αμυντικές και αποτρεπτικές τους ικανότητες και ότι, τελικά, μπορεί να φτάσουν σε σημείο να εξαρτώνται λιγότερο από το αρχιτεκτόνημα θαλάσσιας ασφάλειας των ΗΠΑ στην περιοχή.

    Η αρχική δημοσίευση του άρθρου εδώ

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ