Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 23-Ιουλ-2020 09:07

    Τι αποκάλυψε η έκθεση του Ηνωμένου Βασιλείου για τον ρόλο της Ρωσίας στην Ευρώπη

    Τι αποκάλυψε η έκθεση του Ηνωμένου Βασιλείου για τον ρόλο της Ρωσίας στην Ευρώπη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    του Nigel Gould-Davies

    Η έκθεση, η οποία εκπονήθηκε από την Επιτροπή Πληροφοριών και Ασφάλειας του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου (ISC) και δόθηκε στη δημοσιότητα μετά από εννέα μήνες καθυστέρηση, καθορίζει μια σημαντική ατζέντα πολιτικής, ειδικά στην εγχώρια αρένα, για να αντιμετωπίσει ένα ζήτημα που διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν παραμελήσει.

    Η ISC υποστηρίζει ότι "η Ρωσία του Putin είναι ενεργά εχθρική έναντι του Ηνωμένου Βασιλείου και της Δύσης, και θεμελιωδώς απρόθυμη να τηρήσει τους διεθνείς κανόνες και νόμους".

    Για τον σκοπό αυτό, η Ρωσία αναπτύσσει μια σειρά μέσων –κυβερνοχώρο, παραπληροφόρηση, δραστηριότητες των υπηρεσιών πληροφοριών στο βρετανικό έδαφος- για να προσπαθήσει να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να υπονομεύσει την ασφάλεια. Το έκανε αυτό πολύ περισσότερο καιρό από ό,τι γενικά είναι γνωστό. Το δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της Σκοτίας το 2014 ίσως να ήταν "η πρώτη μετα-σοβιετική ρωσική παρέμβαση σε μια δυτική δημοκρατική διαδικασία".

    Το report υποστηρίζει ότι η Ρωσία ήταν σε θέση να επεκτείνει την επιρροή της για τόσο διάστημα, διότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν πρόσεχε. Οι απαντήσεις του ήταν περιορισμένες, κατακερματισμένες και με άνισους πόρους. Η ISC είναι ιδιαιτέρως επικριτική για την εσωτερική αδυναμία του Ηνωμένου Βασιλείου, που επέτρεψε στη Ρωσία να θέσει αυτή την απειλή, τις golden visas. Επισημαίνει τον ρόλο των "διευκολυντών" στους νομικό, χρηματοπιστωτικό, δημοσίων σχέσεων και ακίνητης περιουσίας τομείς που ξέπλυναν χρήμα και φήμη αποκομίζοντας κέρδος.

    Η ISC επίσης υπογραμμίζει μια εκλογική διαδικασία ευάλωτη σε "εκστρατείες ψηφιακής επιρροής", και από το εξωτερικό. Μόνο το σύστημα καταμέτρησης των ψήφων στο χαρτί θεωρείται σε μεγάλο βαθμό απρόσβλητο σε άμεσες παρεμβολές –μια σιωπηρή συμβουλή να μην προχωρήσει σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα ψηφοφορίας.

    Τι θα πρέπει να κάνει το Ηνωμένο Βασίλειο

    Η έκθεση της ISC παρουσιάζει συστάσεις για την αλλαγή της διαδικασίας πολιτικής και της ουσίας για την αντιμετώπιση της ρωσικής απειλής. Ζητά την απλοποίηση της "πληθώρας σχεδίων και στρατηγικών" και "των ασκόπως περίπλοκων διαγραμμάτων" της πολιτικής απέναντι στη Ρωσία. Αν και η στρατηγική για τη Ρωσία (cross-Whitehall), που έχει αναπτυχθεί από το 2016, θεωρείται στο Ηνωμένο Βασίλειο και πέρα από αυτό, ως ένα μοντέλο διυπηρεσιακής συνεργασίας, η ISC καθιστά σαφές ότι πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω.

    Η νομοθετική ατζέντα ωστόσο πηγαίνει ακόμη πιο μακριά. Όντας έντονα απαισιόδοξη για τις προοπτικές συνεργασίας, εκφράζει έκπληξη για το ότι "δύο από τους πέντε πυλώνες της στρατηγικής του Ηνωμένου Βασιλείου για τη Ρωσία", εστιάζουν ακόμη στην προληπτική δέσμευση και στην οικοδόμηση σχέσεων". Αυτό σημαίνει ότι είναι καιρός να ξεχάσουμε τις ψευδαισθήσεις για σημαντική "δέσμευση".

    Αντιθέτως, η ISC υποστηρίζει με ενθουσιασμό τις κυρώσεις στις ρωσικές ελίτ και ζητά την διευρυμένη χρήση τους. καλεί επίσης το Ηνωμένο Βασίλειο να εργαστεί με τους συμμάχους για να διαμορφώσει διεθνείς κανόνες για επιθετικές κυβερνό-επιχειρήσεις. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηριχθούν από τη διεθνή συνεργασία, αντίστοιχη με εκείνη που οδήγησε στην απέλασε 153 Ρώσων "διπλωματών" μετά από την επίθεση τον Μάρτιο του 2018 με αέριο.

    Πολλά από αυτά είναι συμβατά με την πρόσφατη κατεύθυνση της βρετανικής εξωτερικής πολιτικής. Ουσιαστικά είναι έκκληση για το Ηνωμένο Βασίλειο να κάνει περισσότερα από όσα ήδη κάνει. Το πιο σημαντικό είναι οι εγχώριες συστάσεις. Αυτές επιδιώκουν να μειώσουν την ευάλωτη θέση του Ηνωμένου Βασιλείου και να οικοδομήσουν ανθεκτικές συνθήκες έναντι της εχθρικής επιρροής, για παράδειγμα διευρύνοντας τις εξουσίες των μυστικών υπηρεσιών για την αντιμετώπιση της κατασκοπείας και των παράνομων οικονομικών δραστηριοτήτων της ρωσικής ελίτ. Συγκεκριμένα, η ISC προτείνει το Official Secret Act να αντικατασταθεί με ένα πιο αποτελεσματικό καθεστώς. Παρά τις αμφιβολίες σε μια δημοκρατική κοινωνία, συστήνει επίσης η ΜΙ5, η υπηρεσία εσωτερικής ασφάλειας, να αποκτήσει τον λειτουργικό έλεγχο για την προστασία της δημοκρατίας από ξένη παρέμβαση.

    Όχι λιγότερο σημαντικές, και πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν αντίσταση, είναι οι αλλαγές για την αντιμετώπιση των συμφερόντων εντός του Ηνωμένου Βασιλείου που έχουν ενθαρρύνει τη ρωσική επιρροή. Το report εφιστά την προσοχή στην ανωμαλία του ότι μόνο μέλη της Βουλής των Κοινοτήτων, όχι οι Λόρδοι, έχουν την υποχρέωση να δηλώνουν τις πληρωμές από εξωτερικές πηγές. Η πρόσληψη του "Lords of Boards" ήταν από καιρό ένας κοινός τρόπος ώστε οι ρωσικές –και άλλες- εταιρείες να κερδίζουν σεβασμό. Το report κάνει λόγο για την ανάγκη ύπαρξης μιας αμερικανικού τύπου Foreign Agents Registration Act, η οποία θα απαιτεί όσους εργάζονται για μια ξένη δύναμη, να εγγράφονται και επισήμως ως τέτοιοι.

    Αλλά ίσως το πιο σημαντικό, και για κάποιους αμφιλεγόμενο, μέρος του report είναι η έντονη έκκλησή της για μια "εκτίμηση μιας πιθανής ρωσικής παρέμβασης στο δημοψήφισμα για την ΕΕ" ανάλογη με το report Mueller για τη ρωσική παρέμβαση στις προεδρικές εκλογές του 2016.

    Το report έχει τρεις μεγαλύτερες επιπτώσεις. Πρώτον, η ομόφωνη έγκριση της έκθεσης από την ISC δείχνει ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στις ΗΠΑ, το βάθος της διακομματικής ανησυχίας για τη Ρωσία, υπερβαίνει την κομματική πίστη.

    Δεύτερον, οι μεταρρυθμίσεις της ανθεκτικότητας ίσως χρειαστεί να προχωρήσουν περισσότερο από ό,τι καθορίζουν τα μέτρα στο report. Για παράδειγμα, ο ρόλος της βρετανικής Oversear Territories στο "πλυντήριο" της παράνομης χρηματοδότησης, παραμένει κρίσιμος. Όσα προγραμματίστηκαν μετά από την επίθεση Salisbury για να το αντιμετωπίσουν αυτό, φαίνεται να εξασθενούν. Η διαδικασία προς την βρετανική ιθαγένεια για τους εύπορους Ρώσους και άλλους πολίτες, η οποία μεταξύ άλλων τους επιτρέπει να κάνουν μεγάλες πολιτικές δωρεές, ίσως χρειαστεί επίσης να εξεταστεί.

    Τρίτον, είναι σαφές ότι η εθνική ασφάλεια είναι αδιαίρετη τόσο στην εγχώρια όσο και στην εξωτερική πολιτική. Η ανθεκτικότητα στην εξουσία είναι τόσο σημαντική όσο η προβολή της δύναμης. Αυτό έχει εδώ και καιρό αναγνωριστεί στην περίπτωση των μη κρατικών απειλών, όπως τρομοκρατία και οργανωμένο έγκριση. Και ασφαλώς ισχύει και για τις απειλές από εχθρικά κράτη- και όχι από τη Ρωσία.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.iiss.org/blogs/analysis/2020/07/isc-russia-report-key-points-and-implications

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ