Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 03-Φεβ-2009 14:59

    Τι μας προσφέρουν οι βιταμίνες;

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Οι βιταμίνες είναι οι πιο γνωστές απαραίτητες ουσίες της τροφής και υπάρχουν σε ποικίλες ποσότητες σχεδόν σε όλες τις τροφές. Ανακαλύφθηκαν γύρω στο τέλος του περασμένου αιώνα, αλλά η απομόνωση και η μελέτη της δομής τους έγινε από το 1925 έως το 1950.
     
    Οι βιταμίνες είναι σημαντικά στοιχεία της διατροφής που, έστω και σε μικρές ποσότητες, είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη, αναπαραγωγή, συντήρηση και λειτουργία των ιστών. Οι ατομικές ανάγκες όμως μπορεί να ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με την ηλικία, το φύλλο, τη δίαιτα, το ρυθμό του μεταβολισμού, τις ατομικές συνήθειες (κάπνισμα, αντισυλληπτικά, οινοπνευματώδη ποτά) κα.

    Η ελλιπής πρόσληψη ή η τέλεια έλλειψη βιταμινών οδηγεί σε αβιταμινώσεις. Οι διατροφικές αβιταμινώσεις είναι σπάνιες στις δυτικές χώρες λόγω της ποικιλότητας  που υπάρχει στην τροφή.

    Οι σπουδαιότερες αιτίες αβιταμινώσεων είναι η ελλιπής απορρόφησή τους, οι διαταραχές της χλωρίδας του εντέρου καθώς και η χορήγηση φαρμάκων (συνήθως για θεραπευτικούς λόγους) που «ανταγωνίζονται» τη δράση των βιταμινών.

    Οι βιταμίνες που χρειάζονται για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού, ο ρόλος τους, τα συμπτώματα ελλείψεώς τους καθώς και οι οι πηγές πρόσληψής τους, αναφέρονται παρακάτω:

    Βιταμίνη Α ή Ρετινόλη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη:  0,8- 1mg.
    Τη συναντούμε στα πορτοκάλια, τα καρότα, σε κίτρινα, πορτοκαλί ή πράσινα φρούτα και λαχανικά , τα θαλασσινά, το συκώτι και το ενισχυμένο γάλα.
    Επηρεάζει την όραση και την ανάπτυξη και σε έλλειψή της  παρουσιάζεται ξηροφθαλμία, βλάβες στο δέρμα και στους βλεννογόνους.
    Η υπερβιταμίνωση από βιταμίνη Α οδηγεί σε ηπατοσπληνομεγαλία, αναιμία ή και απώλεια τριχών.

    Βιταμίνη Β1 ή Θειαμίνη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 1,1- 1,5mg. 
    Περιέχεται κυρίως στη βύνη, στο γάλα και στα δημητριακά, τα νεφρά, στους ξηρούς καρπούς, στο άπαχο χοιρινό, το αλεύρι σιταριού και σίκαλης.
    Οι ανάγκες σε Β1 εξαρτώνται από το βαθμό προσλήψεως υδατανθράκων από τη διατροφή. Ο κίνδυνος αβιταμινώσεως από Β1 είναι μεγαλύτερος σε διατροφή πλούσια σε υδατάνθρακες.
    Οι δύο κύριες μορφές σοβαρής χρόνιας ανεπάρκειας βιταμίνης Β1 είναι η καρδιαγγειακή και αυτή του νευρικού συστήματος. Πρώιμα συμπτώματα ελαφριάς αβιταμίνωσης σε Β1 είναι η ανορεξία, η δυσπεψία, η δυσκοιλιότητα και οι μυϊκές κράμπες.

    Βιταμίνη Β2 ή Ριβοφλαβίνη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 1,3- 1,7mg.
    Περιέχεται σε μεγάλες ποσότητες στο συκώτι, στα νεφρά, στην καρδιά, στα πράσινα λαχανικά, στα γαλακτοκομικά προϊόντα, το άπαχο κρέας, τα μανιτάρια, το σιτάλευρο, το αλεύρι σόγιας, το μπέικον  και τα αυγά.
    Η έλλειψή της εκδηλώνεται με συμπτώματα από το δέρμα και τους βλεννογόνους, με καταβολή, μειωμένη ικανότητα επούλωσης των εκδορών και μπορεί να κάνει την εμφάνισή της μετά από αλόγιστη δίαιτα.

    Νιασίνη
     
    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 15- 19mg.
    Περιέχεται κυρίως στο συκώτι, τα νεφρά, το άπαχο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, το κουνέλι, τα πλήρη δημητριακά, τους ξηρούς καρπούς, το φυστικοβούτυρο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά.
    Η έλλειψή της είναι σπάνια εκτός και αν η διατροφή είναι φτωχή σε πρωτεΐνες ή αν η κύρια πηγή πρωτεϊνών είναι το καλαμπόκι. Συμπτώματα που χαρακτηρίζουν την έλλειψή της είναι δερματίτιδες, διάρροια και νευρολογικές διαταραχές (πχ κατάθλιψη, σύγχυση).

    Βιταμίνη Β6 ή Ριβοφλαβίνη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 1,6- 2mg.
    Περιέχεται κυρίως στο φλοιό του ρυζιού, του σιταριού, στους ηλιόσπορους, το αβοκάντο, την μπανάνα, το καλαμπόκι, τα ψάρια, τα νεφρά, το άπαχο κρέας, το συκώτι, τα καρύδια, το κοτόπουλο και τη σόγια.
    Η έλλειψή της είναι μάλλον απίθανη. Σε περίπτωση όμως που παρουσιαστεί έλλειψη Β6 τα συμπτώματα που παρουσιάζονται είναι δερματολογικά και νευρολογικά.

    Βιταμίνη Β12 ή Κυανοκοβαλαμίνη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 2mg.
    Περιέχεται μόνο στις ζωικής προέλευσης τροφές.
    Η έλλειψή της είναι σπάνια σε δίαιτα  που περιλαμβάνει τροφές ζωικής προελεύσεως. Εμφανίζεται κυρίως σε χορτοφάγους ή χρήστες μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ. Μειωμένη πρόσληψη Β12 οδηγεί σε κακοήθη αναιμία.

    Βιοτίνη ή Βιταμίνη Η

    Δεν υπάρχει συνιστώμενη ημερησία πρόσληψη.
    Περιέχεται στο γάλα αγελάδος, στις ζύμες και στα αυγά.
    Έλλειψη έχει παρουσιαστεί σε ανθρώπους που τρέφονται ενδοφλέβια για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυξημένη κατανάλωση αυγών μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βιταμίνης Η.

    Φυλλικό Οξύ

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 180- 200mcg.
    Περιέχεται στα φυλλώδη λαχανικά, στους νεφρούς, στο συκώτι, στα εντόσθια, στα αυγά, στα ψάρια, στα ξηρά φασόλια, στα μπιζέλια και στα φιστίκια.
    Η έλλειψη του σε μια ισορροπημένη διατροφή είναι πολύ σπάνια. Συνήθως αβιταμίνωση από Φυλλικό Οξύ παρουσιάζεται σε περίοδο εγκυμοσύνης, κατά το θηλασμό, σε παρατεταμένες λοιμώξεις, σε ορισμένες αναιμίες και σε γαστρεντερικές ιώσεις. Το ίδιο συμβαίνει σε περίπτωση υπερκατανάλωσης αλκοόλ.

    Βιταμίνη C ή Ασκορβικό Οξύ

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 60mg.
    Τη συναντούμε σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κυρίως στα λεμόνια και τα πορτοκάλια και ειδικότερα στο χυμό τους, στις πράσινες πιπεριές, το σέλινο, τα μπρόκολα, στο λάχανο, στο κουνουπίδι, στο σπανάκι και στη ντομάτα. Επίσης σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ότι καταστρέφεται με το βρασμό.
    Η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε σκορβούτο, διαταραχές στην ανάπτυξη των δοντιών και των οστών σε παιδιά.

    Βιταμίνη D

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 5- 10mg.
    Βιταμίνη D προσλαμβάνουμε από τα λιπαρά ψάρια, τα αυγά (κυρίως οι κρόκοι), το γάλα, το συκώτι ζώων που τρώνε ψάρια και το ζωικό λίπος (κυρίως το βούτυρο).
    Η πρόσληψη της βιταμίνης D από τη διατροφή δεν είναι αρκετή αν δεν συνοδεύεται από  ολιγόλεπτη εβδομαδιαία έκθεση στον ήλιο. Είναι βιταμίνη η οποία αποθηκεύεται στο λίπος του σώματος και δεν ενεργοποιείται χωρίς την ηλιακή βοήθεια. Η έλλειψή της οδηγεί σε προβλήματα οστών στη σπονδυλική στήλη και τη λεκάνη.

    Βιταμίνη Ε ή Τοκοφερόλη

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 8- 10mg.
    Περιέχεται στα λαχανικά, το ελαιόλαδο και στις ελιές.
    Ο ρόλος της τοκοφερόλης στον ανθρώπινο οργανισμό δεν έχει ακόμα εξακριβωθεί, οπότε και η έλλειψή της δεν γνωρίζουμε τι παρενέργειες μπορεί να επιφέρει. Θεωρείται όμως, ως αντιοξειδωτική βιταμίνη, ότι είναι πιθανόν υπεύθυνη για την πρόληψη του καρκίνου και της αθηροσκλήρωσης.

    Βιταμίνη Κ

    Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη: 60- 80mcg.
    Περιέχεται κυρίως στα πράσινα λαχανικά, το πράσινο τσάι, το μαρούλι, το μοσχαρίσιο συκώτι και το σπανάκι. Τα κατεψυγμένα προϊόντα περιέχουν ανεπαρκή ποσότητα βιταμίνης Κ.
    Η έλλειψη είναι απίθανη αν η δίαιτα περιλαμβάνει πολλές φυτικές τροφές αλλά μπορεί να συμβεί αν υπάρχει κάποια ασθένεια του ήπατος, μακροχρόνια χορήγηση αντιβιοτικών ή διαταραχή κακής απορρόφησης του λίπους. Σε περίπτωση τέτοια τα συμπτώματα έχουν να κάνουν με διαταραχές στην πηκτικότητα του αίματος και αιμορραγίες.


     
    Πηγές: «Κλινική Παθολογική Βιοχημεία» Peter Karlson, Wolfgang Gerok, Werner Gros, Ιατρικές εκδόσεις Λίτσας
             «Εσωτερική Παθολογία» Σωτηρίου Α. Ράπτη, Επιστημονικές εκδόσεις Γρηγορίου Παρισιάνου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    12:37 27/05

    Τεστ αντισωμάτων κορονοϊού από την Abbot στην Ελλάδα

    Η Abbott ανακοινώνει την άμεση διάθεση των εργαστηριακών τεστ ανίχνευσης αντισωμάτων του COVID-19 στην Ελλάδα, που φέρουν τη σήμανση CE.

    09:29 27/05

    Κάπνισμα: Οι πληρωμένες έρευνες, τα νοσήματα που προκαλεί και η anti-marketing εκστρατεία

    Για όλα τα παραπάνω μίλησαν πνευμονολόγοι με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος.

    09:29 27/05

    124 πιθανότητες για εμβόλιο για τον κορονοϊό

    Τα 124 έφθασαν τα υπό ανάπτυξη εμβόλια για τον κορονοϊό παγκοσμίως, με δέκα να προηγούνται. Στην κούρσα μπαίνει δυναμικά και η Merck.

    08:49 27/05

    Κορονοϊός: Στα 124 τα υπό ανάπτυξη εμβόλια παγκοσμίως με δέκα να προηγούνται

    Στην "κούρσα" και ο κολοσσός Merck, που όμως δεν βλέπει γρήγορα ασφαλές εμβόλιο.

    23:59 26/05

    3 καθημερινές συνήθειες που θα βελτιώσουν το σώμα σας

    Εμπνευσμένες από το σκανδιναβικό τρόπο ζωής. Δοκιμάστε τες.

    13:42 26/05

    Ερρίκος Ντυνάν: "Μένουμε ασφαλείς - Μένουμε υγιείς" με 50% έκπτωση σε όλα τα check up

    Μετά τη δίμηνη καραντίνα για το σύνολο σχεδόν της ελληνικής κοινωνίας, το Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center συμβάλει στο να γίνει πράξη σύνθημα "Μένουμε υγιείς".

    13:28 26/05

    Οι τοπ τροφές που ηρεμούν και διώχνουν το στρες

    Πείτε όχι στα επεξεργασμένα τρόφιμα και σε αυτά που περιέχουν συντηρητικά.

    09:26 26/05

    Μονοκλωνικά αντισώματα έναντι του SARS-CoV-2: Όσα γνωρίζουμε

    Τα μονοκλωνικά αντισώματα χρησιμοποιούνται σήμερα για τη θεραπεία ποικίλων νοσημάτων, όπως το άσθμα, ο καρκίνος, η νόσος του Crohn και η ρευματοειδής αρθρίτιδα.

    09:20 26/05

    Μπορεί να συνδέεται το γονίδιο της άνοιας με τον κορονοϊό;

    Γονίδιο της άνοιας αυξάνει τον κίνδυνο για σοβαρή Covid-19, εύρημα που ρίχνει φως στους κινδύνους από κορονοϊό στους οίκους ευγηρίας.

    09:14 26/05

    Έγκριση για τη γονιδιακή θεραπεία για τη νωτιαία μυϊκή ατροφία στην Ευρώπη

    Η AveXis έλαβε έγκριση υπό όρους από την ΕΕ και ενεργοποιεί το πρόγραμμα "Από την Πρώτη Ημέρα" για άμεση πρόσβαση στη μόνη γονιδιακή θεραπεία για την (SMA).

    14:20 25/05

    Πως η απώλεια βάρους βελτιώνει την υγεία των πνευμόνων

    Η λειτουργία των πνευμόνων είναι ισχυρός δείκτης συνολικής υγείας και δείκτης θνησιμότητας.

    14:12 25/05

    Η άσκηση στην εγκυμοσύνη κάνει καλό

    Οι έγκυοι που έχουν μία φυσιολογική κύηση καλό είναι να μην παραλείπουν να ασκούνται.

    10:11 25/05

    Φάρμακο για τον κορονοϊό: Αυτά είναι τα "βήματα" για να υπάρξει

    Τη στρατηγική για την ταχεία ανάπτυξη φαρμάκων εναντίον του SARS-CoV-2 συνοψίζουν οι καθηγητές Ευστάθιος Καστρίτης και Θάνος Δημόπουλος.

    09:51 25/05

    Δέκα λόγοι που τα "διαβατήρια ανοσίας" είναι κακή ιδέα

    Μέσα σε ένα πλαίσιο ηθικής και ιατρικών ερωτήσεων που δεν έχουν απαντηθεί, τα διαβατήρια ανοσίας έχουν πολλά "κενά" στην εφαρμογή τους.

    23:59 24/05

    Μαγνήσιο: Το πιο πολύτιμο από τα μέταλλα

    Μπορεί να συζητάμε πολύ συχνότερα για τις βιταμίνες, τα μέταλλα όμως είναι κυριολεκτικά πολύτιμα για την υγεία μας. Και ένα είναι ακόμη πιο σημαντικό.

    10:17 22/05

    Επηρεάζει ο κορονοϊός και τον θυρεοειδή;

    Το πρώτο στον κόσμο περιστατικό θυρεοειδίτιδας μετά από λοίμωξη Covid-19.