Δευτέρα, 22-Ιαν-2024 08:07
Αναζητούνται κονδύλια από το Υπουργείο Υποδομών για να προχωρήσουν τα έργα
Της Ελένης Μπότα
Κονδύλια για την υλοποίηση μιας σειράς έργων αναζητά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Για πολλά έργα που δημοπρατήθηκαν, όπως ανέφερε πρόσφατα η ηγεσία του Υπουργείου, δεν υπήρχαν δεσμευμένες πιστώσεις όπως για παράδειγμα η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, "ένα γόρδιο δεσμό που καλούμαστε να λύσουμε", όπως τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στο μέτωπο των ΣΔΙΤ, αρκετά εκ των οποίων έχουν δημοπρατηθεί και είναι σε κάποια φάση ωρίμανσης, ωστόσο δεν έχει κλειδώσει η χρηματοδότηση τους.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι οι πόροι δεν είναι εξαντλητοί και δεν είμαστε στην εποχή των λεφτόδεντρων, αποφεύγοντας ωστόσο να επιρρίψει ευθύνες για τον μέχρι πρότινος σχεδιασμό του Υπουργείου.
Σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, εκτιμάται ότι λείπουν αρκετά δισ για την υλοποίηση των έργων, μία κατάσταση την οποία επέτεινε η ανάγκη πρόσθετων έργων στη Θεσσαλία από τις πρόσφατες πλημμύρες, όπου το συνολικό κόστος για την αποκατάσταση των υποδομών θα ξεπεράσει το 1 δισ ευρώ ενώ σήμερα διαθέσιμα είναι μόνον τα 600 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.
"Τρύπα" υπάρχει και για τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης του σιδηροδρόμου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η πολιτική ηγεσία, τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο θα καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα "Συνδέοντας την Ευρώπη-2" (CEF-2) για έργα ύψους 1,39 δισ. ευρώ: Αναβάθμιση τμημάτων ΣΚΑ – Οινόη, Λιόσια – Κόρινθος και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και υλοποίηση των έργων Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και Ρίο – Πάτρα.
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις πληρωμών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ που έχουν δημοπρατηθεί και τα οποία όπως έγραψε το capital δεν έχουν ξεκινήσει καθώς δεν έχουν δοθεί οι προκαταβολές στους αναδόχους, ο Ν. Ταχιάος υποστήριξε ότι στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (εκτελείται ως δημόσιο έργο), υπάρχει επιτάχυνση των εργασιών ενώ στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (εκτελείται ως ΣΔΙΤ), υπήρξε προσφάτως εκταμίευση προκαταβολής περί τα 27 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο.
Τέλος όσον αφορά τις οφειλές προς τους κατασκευαστικούς Ομίλους στους οποίους το Δημόσιο οφείλει μεγάλα ποσά είτε από έργα τα οποία έχουν εκτελέσει, είτε από άλλου είδους απαιτήσεις, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι μόνο σε ένα κατασκευαστικό οι οφειλές ξεπερνούν το μισό δισ. ευρώ, ο κ. ΣαταΙκούρας έκανε λόγο "για δυνητικές και πραγματικές οφειλές".
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, "το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξε γενναία χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα με αποπληρωμή οφειλών "καθώς ως προς τις δυνητικές οφειλές εμείς πληρώσαμε τις πραγματικές".