Πέμπτη, 24-Νοε-2022 14:03

Απρόσμενη ανακάλυψη για τη λειτουργία του εγκεφάλου από Έλληνες επιστήμονες στη Δανία

Περισσότερο φως στη λειτουργία του εγκεφάλου των ανθρώπων και γενικότερα των θηλαστικών ρίχνει μία νέα έρευνα ομάδας επιστημόνων στη Δανία, με επικεφαλής δύο Έλληνες της διασποράς. Η ανακάλυψη, που χαρακτηρίστηκε "απίστευτη", θεωρήθηκε δεόντως σημαντική για να γίνει βασικό θέμα και εξώφυλλο στο νέο τεύχος του κορυφαίου επιστημονικού περιοδικού "Nature".

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, με επικεφαλής τον καθηγητή Δημήτρη Στάμου του Τμήματος Χημείας και βασικό συνεργάτη του τον δρα Ελευθέριο Κοσμίδη, βρήκαν για πρώτη φορά ότι ένα ζωτικό ένζυμο, το οποίο επιτρέπει τη μεταβίβαση των σημάτων μέσα στον εγκέφαλο, δεν λειτουργεί σε συνεχή βάση (όπως είχε θεωρηθεί αυτονόητο μέχρι σήμερα), αλλά "ανοιγοκλείνει" με τυχαίο τρόπο και μάλιστα κάνει διαλείμματα ακόμη και ολόκληρων ωρών, χωρίς όμως αυτό να οδηγεί τον εγκέφαλο να "κατεβάσει ρολά", όπως θα αναμενόταν.

Εκατομμύρια εγκεφαλικοί νευρώνες στέλνουν συνεχώς μηνύματα μεταξύ τους, κάτι που τροφοδοτεί τη σκέψη, τη μνήμη, την κίνηση του σώματος και άλλες λειτουργίες. Όταν δύο νευρώνες ανταλλάσσουν ένα μήνυμα, ουσίες που λέγονται νευροδιαβιβαστές μεταφέρονται από τον έναν νευρώνα στον άλλον με τη βοήθεια ενός ζωτικού ενζύμου που παρέχει την απαραίτητη ενέργεια, έτσι ώστε να είναι εφικτή η μεταβίβαση. Έως τώρα, σε όλον τον κόσμο οι επιστήμονες πίστευαν ότι αυτά τα -απολύτως αναγκαία για την επιβίωση ενός οργανισμού- ένζυμα είναι ενεργά μονίμως, αλλά όπως αποκάλυψε η νέα έρευνα μόνο αυτό δεν συμβαίνει.

Η στενή παρακολούθηση του ενζύμου V-ATPase από τον δρα Στάμου και την ομάδα του έφερε στο φως την περιοδική και διαλείπουσα δράση του ενζύμου. Όπως δήλωσε ο ίδιος, "είναι η πρώτη φορά που κάποιος μελέτησε τόσο λεπτομερώς αυτά τα ένζυμα του εγκεφάλου των θηλαστικών και έχουμε εκπλαγεί από το αποτέλεσμα. Αντίθετα με τη διαδεδομένη άποψη και αντίθετα από πολλές άλλες πρωτεΐνες, αυτά τα ένζυμα μπορεί να σταματούν να δουλεύουν για αρκετά λεπτά ή και για ώρες. Παρ' όλα αυτά, οι εγκέφαλοι των ανθρώπων και των άλλων θηλαστικών παραμένουν με θαυματουργό τρόπο ικανοί να λειτουργούν".

Ο δρ Στάμου, ο οποίος είναι απόφοιτος του βρετανικού Πανεπιστημίου του Λιντς και της Ελβετικής Ομοσπονδιακής Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάννης (EPFL), χαρακτήρισε "σχεδόν ακατανόητο" ότι στη διάρκεια αυτής της άκρως κρίσιμης διαδικασίας μεταφοράς των νευροδιαβιβαστών μεταξύ των νευρώνων "βρίσκουμε ότι στο 40% του χρόνου αυτά τα μόρια των εν λόγω ενζύμων είναι απενεργοποιημένα". Αυτό εγείρει πολλά ερωτήματα και, όπως ανέφερε ο Έλληνας επιστήμονας, ελπίζεται ότι στο μέλλον θα υπάρξει καλύτερη κατανόηση για το τι συμβαίνει.

Το ένζυμο V-ATPάση αποτελεί σημαντικό φαρμακευτικό στόχο επειδή παίζει βασικό ρόλο στον καρκίνο και στις μεταστάσεις του, καθώς επίσης σε αρκετές άλλες απειλητικές για τη ζωή ασθένειες. Η νέα ανακάλυψη μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην αντικαρκινική και όχι μόνο θεραπεία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στρεπτόκοκκος στα παιδιά: Ερωτήσεις και απαντήσεις

Με αφορμή την αυξημένη ανησυχία για τα περιστατικά στρεπτόκοκκου στη Βρετανία, ο ΕΟΔΥ απαντά σε σημαντικές απορίες όλων μας.

Κουρκουμάς: Με ποιο συστατικό να τον συνδυάσουμε για περισσότερα οφέλη για την υγεία

Ο συνδυασμός που ενισχύει την απορρόφηση της κουρκουμίνης έως και 2.000%!

Μικρότερος ο κίνδυνος κατάθλιψης για όσους τηρούν τις ηθικές αρχές του Βουδισμού

Νέα μικρή μελέτη κατέληξε στο παραπάνω συμπέρασμα.

Αλτσχάιμερ: Ελπίδα για έγκαιρη διάγνωση

Ένα νέο υπό ανάπτυξη τεστ αίματος μπορεί να ανιχνεύσει ίχνη Αλτσχάιμερ χρόνια πριν τα πρώτα συμπτώματα της νόσου.

Φάρμακο για το ήπαρ μπορεί να αξιοποιηθεί κατά της Covid-19

Αυτό ανακάλυψε Έλληνας επιστήμονας στη Βρετανία και υπάρχει επιστημονική δημοσίευση στο Nature, ωστόσο απαιτείται περισσότερη έρευνα προκειμένου να επιβεβαιωθεί η δράση του εν λόγω φαρμάκου.

5 πιθανά συμπτώματα του καρκίνου του προστάτη

Ο καρκίνος του προστάτη είναι μια συχνή μορφή καρκίνου στους άντρες ωστόσο όταν βρεθεί νωρίς η πρόγνωση είναι θετική.

Φρούτο εποχής: Λωτός για σούπερ θρεπτικές ιδιότητες

Ο γλυκός και λωτός έχει γίνει ένα από τα φρούτα που πλέον αγαπάμε. Πόσα γνωρίζουμε όμως για τη θρεπτική του αξία;

Post Covid μετά από Όμικρον vs Δέλτα: Υπάρχουν διαφορές;

Νέα μεγάλη μελέτη εξετάζει τη συμπτωματολογία μετά από COVID-19 ασθενών που έχουν νοσήσει από το στέλεχος Όμικρον συγκριτικά με το στέλεχος Δέλτα του SARS-CoV-2.

Ταχίνι: Πιθανές παρενέργειες από την μεγάλη κατανάλωσή του

Το ταχίνι το αγαπάμε αλλά υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να μας προκαλέσει ενοχλήσεις, ειδικά εάν το παρακάνουμε με την ποσότητα που καταναλώνουμε.

Novartis Hellas: Το αποτύπωμα στην υγεία, την κοινωνία και την οικονομία

Ο ασθενής στο επίκεντρο, η ευθύνη προς την κοινωνία και η βιωσιμότητα παραμένουν ανάμεσα στις βασικές δεσμεύσεις της Novartis Hellas.

Το στρες της πανδημίας φαίνεται να γέρασε πρόωρα τους εγκεφάλους των εφήβων

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε νέα αμερικανική έρευνα.

Το 1555 απαντά στις ερωτήσεις σας για την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας

"Τι είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας; Πώς μπορώ να την αποκτήσω; Πώς και πού την χρησιμοποιώ;" Αυτές είναι κάποιες από τις απορίες που μπορούμε να λύσουμε καλώντας στο 1555.

Η σωματική άσκηση μειώνει τη θνητότητα σε ασθενείς με καρκίνο μαστού

Ενώ είναι γνωστό ότι η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού, νέα δημοσίευση παρέχει δεδομένα ότι συμβάλει και στη μείωση της θνητότητας.

Έλενα Χουλιάρα: "Στήριξη της καινοτομίας στο φάρμακο και ουσιαστική συνεργασία, κλειδί για τη βιωσιμότητα του συστήματος Υγείας"

Όσα επισήμανε η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της AstraZeneca Ελλάδας και Κύπρου Έλενα Χουλιάρα, από το βήμα του "Sixth Sustainability Summit for south-east Europe and the Mediterranean" του...

Δημιουργείται για πρώτη φορά Εθνικό Μητρώο ασθενών με HIV - Ηλεκτρονική η συνταγογράφηση αντιρετροϊκών φαρμάκων

Οι ασθενείς με HIV λοίμωξη εντάσσονται στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση για τα αντιρετροϊκά φάρμακα και τα παραπεμπτικά των εργαστηριακών εξετάσεων.

Έλεγχος αντισωμάτων για κορονοϊό: Ποια η αξία τους την εποχή της μεταλλαγής Οmicron;

Στην εποχή της πανδημίας της νόσου COVID-19, o προσδιορισμός των αντισωμάτων έναντι του κορωνοϊού SARS-CoV-2 έχει αποδειχθεί ένα σημαντικό εργαλείο με ορισμένους όμως περιορισμούς.