Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Δεκ-2021 10:30

    7 Συμβουλές για να παραμείνετε υγιείς και να κερδίσετε τον χρόνο

    7 Συμβουλές για να παραμείνετε υγιείς και να κερδίσετε τον χρόνο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Γράφει ο Εμμανουήλ Μπριλάκης, Ορθοπαιδικός Χειρουργός – Αθλητίατρος
    Διευθυντής Brilakis Orthopaedics, Γ’ Ορθοπαιδική Κλινική Νοσοκομείου ΥΓΕΙΑ 
    Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, Επιστημονικός συνεργάτης περιοδικού Shape www.BrilakisOrthopaedics.gr

    Ορισμένα πράγματα στη ζωή είναι αναπόφευκτα. Το πέρασμα  του χρόνου και η αύξηση της ηλικίας είναι ένα από αυτά. Το να παραμείνει κάποιος υγιής ενώ μεγαλώνει, δε σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να προσπαθεί να επιστρέψει στη εμφάνιση που είχε στην ηλικία των είκοσι. Περισσότερο αφορά στο να μπορεί να απολαμβάνει τη ζωή, παραμένοντας υγιής σωματικά και ψυχικά. Όλοι μπορούν να διατηρήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν με το πέρασμα του χρόνου. Οι κυριότερες συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση είναι οι παρακάτω:

    Δώστε ιδιαίτερη σημασία στο οικογενειακό σας ιστορικό

    Είναι αρκετά συχνό, άτομα της ίδιας οικογένειας να πάσχουν από διαβήτη ή υψηλή αρτηριακή πίεση. Είναι γεγονός όμως ότι κάποιες από τις κληρονομικές παθήσεις μπορούν να προληφθούν. Για να γίνει αυτό όμως, δεν πρέπει κάποιος να μείνει με σταυρωμένα τα χέρια όταν  διαπιστώσει ότι υπάρχει κληρονομικότητα. Η σωστή ενημέρωση και οι κατάλληλες προφυλάξεις σχετικά με τις επιλογές και τον τρόπο ζωής, είναι σημαντικό βήμα. Η πρόληψη δεν πρέπει να αποτελεί αιτία φόβου, αλλά να κρατά τις "κεραίες" μας ανοιχτές για την αποφυγή δυνητικών παθήσεων.

    Κάνετε τακτικούς ιατρικούς ελέγχους

    Οι περισσότεροι επισκέπτονται τον γιατρό μόνο σε περιπτώσεις όπου η υγεία τους έχει επιδεινωθεί ή έπειτα από μια αναποτελεσματική φαρμακευτική ή άλλη εμπειρική αγωγή. Ωστόσο, αυτό είναι καλό να αλλάξει. Είναι προτιμότερο να απευθύνεται κάποιος στον γιατρό για πρόληψη και όχι μόνο όταν αισθάνεται άρρωστος. Ο τακτικός ιατρικός έλεγχος (checkup) μπορεί να αποτρέψει και να αντιμετωπίσει πολλές παθήσεις λόγω του έγκαιρου εντοπισμού τους. Είναι καλό μετά τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού να λάβετε σχετικές συμβουλές από τον ειδικό που αφορούν στη διατροφή σας, τα πιθανά συμπληρώματα που χρειάζεστε και στη σωματική δραστηριότητα. Επιπλέον, μην αμελείτε τις επισκέψεις στον οδοντίατρο. Μερικές φορές, τα διατροφικά προβλήματα μπορεί προκαλούνται από μη υγιή δόντια. Συνεπώς, είναι σημαντικό πάντα να φροντίζετε την υγεία των δοντιών σας. 

    Περισσότερη σωματική δραστηριότητα

    Τα περισσότερα άτομα της τρίτης ηλικίας είναι πιο ευάλωτα σε προβλήματα υγείας λόγω των πολλών αλλαγών που συμβαίνουν -αναμενόμενα- στον οργανισμό, καθώς και της εξασθένησης του ανοσοποιητικού συστήματος. Εάν η σωματική δραστηριότητα έχει ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα, τότε δε θα έχετε πρόβλημα να συνεχίσετε να την έχετε στη ζωή σας. Ωστόσο, εάν βρίσκεστε στην κατηγορία των σωματικά αδρανών, τότε είναι καιρός να ενεργοποιήσετε τους μύες σας. Όλοι μπορούν να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα σωματικής δραστηριότητας το οποίο μπορούν να ακολουθήσουν ανάλογα με τις σωματικές τους δυνατότητες. Σε αυτήν την περίπτωση, και αφού συμβουλευτείτε τον γιατρό σας σχετικά με το κατάλληλο προπονητικό πρόγραμμα για εσάς, πρέπει να φροντίσετε να είναι όσο πιο ευχάριστο γίνεται. Με αυτόν τον τρόπο, δε θα χάσετε ποτέ το ενδιαφέρον σας και, συνεπώς, θα συνεχίσετε να το κάνετε για πολύ καιρό. 

    Κρατείστε το μυαλό σας ενεργό

    Στο μυαλό αρέσει να ανανεώνεται συνεχώς για να παραμένει ενεργό. Σε αντίθεση με ό, τι πιστεύουν οι περισσότεροι, ο εγκέφαλος είναι ακόμα ικανός να αναπτυχθεί καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής. Ωστόσο, σε ένα άτομο τρίτης ηλικίας που έχει βγει στη σύνταξη υπάρχει κίνδυνος να μη μπορεί να αναπτυχθεί ο εγκέφαλός του καθώς, τις περισσότερες φορές, δεν εκτίθεται σε ερεθίσματα. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να συμμετέχετε σε δραστηριότητες που ενεργοποιούν τον εγκέφαλο, όπως η κηπουρική, η άσκηση, η ενασχόληση με ένα νέο χόμπι, τα παιχνίδια σκέψης όπως τα σταυρόλεξα ή το Sudoku, ο εθελοντισμός και η διατήρηση κοινωνικών αλληλεπιδράσεων. Εάν η ενέργειά σας το επιτρέπει, μπορείτε επίσης να αναλάβετε μια εργασία μερικής απασχόλησης που δεν είναι πολύ κουραστική αλλά μπορεί να κρατάει το μυαλό σας ενεργό.

    Παραμείνετε θετικοί

    Στη σημερινή εποχή υπάρχει καταιγισμός αρνητικών ειδήσεων από τα κλασσικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι πολύ εύκολο να επηρεαστεί κάποιος από όλες τις αρνητικές ειδήσεις και πληροφορίες και να βυθιστεί στην κατάθλιψη. Ωστόσο, όλα αυτά μπορούν να αποφευχθούν με σωστή σκέψη και αντιμετώπιση των αρνητικών συναισθημάτων. Κάθε φορά που αισθάνεστε ότι έχετε φτάσει σε ένα κρίσιμο συναισθηματικό στάδιο, μιλήστε με ένα στενό μέλος της οικογένειας, φίλο ή έναν σύμβουλο ψυχικής υγείας για να λάβετε τη βοήθεια που χρειάζεστε.

    Κάντε συνειδητές επιλογές στη διατροφή σας

    Είναι φυσιολογικό μερικές φορές να ξεφεύγουμε με τη διατροφή μας. Όμως, αν αυτό συνεχίζεται για πολύ καιρό, είναι επιζήμιο για την υγεία. Επομένως, ακόμη και σε περιπτώσεις που θέλετε να διασκεδάσετε, βεβαιωθείτε ότι τηρείτε μια ισορροπία. Εάν έχετε παρασυρθεί σε κατάχρηση λιχουδιών και ανθυγιεινών τροφίμων, αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να το περιορίσετε και να επικεντρωθείτε περισσότερο στις υγιεινές τροφές. Αποφύγετε ποτά με ζάχαρη ή καφεΐνη και καταναλώνετε περισσότερο νερό. Ο προσωπικός σας γιατρός μπορεί να σας βοηθήσει να γνωρίζετε ποια τρόφιμα είναι τα καλύτερα για εσάς και σε ποιες ποσότητες πρέπει να τα καταναλώνετε.

    Πάρτε σοβαρά το χρόνο του ύπνου σας

    Ένας βασικός τρόπος για να διατηρήσετε τη ρουτίνα του ύπνου σας είναι να ελέγχετε την ώρα που περνάτε μπροστά σε οθόνες και να διατηρείτε έναν πιο ενεργό τρόπο ζωής. Ο ύπνος έχει πολλαπλά οφέλη, συμπεριλαμβανομένου του να διατηρεί το δέρμα λαμπερό, ενώ βοηθά στη διατήρηση της ψυχικής υγείας. Μερικές φορές, τα προβλήματα ύπνου μπορεί να προκληθούν από τη φαρμακευτική αγωγή  που λαμβάνετε. Εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα ύπνου, μην καθυστερείτε να ενημερώσετε τον προσωπικό σας γιατρό.

    Συμπερασματικά 

    Είναι αδύνατο κάποιος να είναι προγραμματισμένος και να ακολουθεί αποκλειστικά πρωτόκολλα υγιεινής ζωής. Επίσης, για να παραμείνει κάποιος υγιείς είναι εξίσου σημαντικό να απολαμβάνει τη ζωή. Γνωρίζοντας αυτό, είναι επιβεβλημένο να βρείτε την ισορροπία που χρειάζεται και να αλλάξετε την ζωή σας προς μια πιο υγιεινή και θετική κατεύθυνση.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    12:06 28/01

    Τι είναι τα δεδομένα υγείας, η δευτερογενής χρήση τους και γιατί είναι σημαντικά στην Ελλάδα

    Η Ευρώπη ακολουθεί σήμερα μια χαραγμένη πορεία προς τη διασυστημική δευτερογενή χρήση των δεδομένων υγείας. Ωστόσο πρόκειται για ένα βήμα απαραίτητο και στην ελληνική πραγματικότητα.

    10:18 28/01

    Σε ποια ηλικία κινδυνεύουν οι γυναίκες περισσότερο από εγκεφαλικό

    Έρευνα βρήκε ότι οι νέες γυναίκες κινδυνεύουν περισσότερο από εγκεφαλικό συγκριτικά με τους συνομήλικους άντρες.

    09:00 28/01

    Βιταμίνη D και αυτοάνοσα: Η ηλικία-κλειδί για να μας προστατεύει

    Τα συμπληρώματα βιταμίνης D μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης αυτοάνοσων παθήσεων στους μεσήλικες, επιβεβαιώνει για πρώτη φορά αμερικανική έρευνα.

    08:45 28/01

    Υγιεινά pancakes με βρώμη και άρωμα λεμόνι

    Το κρύο θέλει καλοπέραση και η διαιτολόγος μας προτείνει ένα υγιεινό πρωινό για το Σαββατοκύριακο.

    11:21 27/01

    Θεραπείες για την COVID-19: Τι ισχύει για την αποτελεσματικότητά τους;

    Τα αντιικά χάπια "δουλεύουν" εξίσου καλά κατά της Όμικρον, αλλά τα μονοκλωνικά αντισώματα πολύ λιγότερο, δείχνει νέα αμερικανο-ιαπωνική έρευνα.

    10:47 27/01

    Ανεπάρκεια βιταμίνης Β12: Συμπτώματα, διάγνωση και θεραπεία

    Γιατί είναι τόσο σημαντική η επάρκεια βιταμίνης Β12, τα συμπτώματα της ανεπάρκειας και η διάγνωση.

    09:55 27/01

    Τι σχέση έχει το μικροβίωμα του εντέρου με την μακρά Covid-19

    Το μικροβίωμα είναι το σύνολο του μικροβιακού οικοσυστήματος του εντέρου και σχετίζεται άμεσα με το ανοσοποιητικό και άλλες λειτουργίες του οργανισμού.

    09:46 27/01

    Το τέλος της πανδημίας πλησιάζει αλλά θα μάθουμε να ζούμε με τη COVID-19

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πάνω από το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού θα έχει μολυνθεί με το στέλεχος Όμικρον μεταξύ Νοεμβρίου 2021 και Μαρτίου 2022.

    10:34 26/01

    Eμβόλια Covid-19 και γονιμότητα: Τι ισχύει

    Τα εμβόλια Covid-19 δεν επηρεάζουν αρνητικά τη γονιμότητα, επιβεβαιώνουν δύο νέες αμερικανικές έρευνες.

    09:40 26/01

    Ποιος είναι ο κίνδυνος επαναμόλυνσης από κορoνοϊό;

    Συχνά γεννιέται η απορία σε άτομα που μολύνθηκαν από κορoνοϊό για το αν είναι πιθανό να επαναμολυνθούν και πότε.

    09:36 26/01

    ΙΣΑ: 18 βασικές οδηγίες για αυτές τις παγωμένες ημέρες

    Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών μας δίνει μερικές βασικές αλλά σημαντικές οδηγίες και συμβουλές για να αντιμετωπίσουμε με ασφάλεια τις χαμηλές θερμοκρασίες.

    09:25 26/01

    Υπάρχει οριστική λύση για τη νοσογόνο παχυσαρκία;

    Οι χειρουργικές επεμβάσεις αποτελούν την πλέον αποδεκτή και αποτελεσματική λύση για τη νοσογόνο παχυσαρκία.

    11:16 25/01

    Οδήγηση στον πάγο και στο χιόνι: Τι πρέπει να προσέχουμε

    Ιδανικά, τις μέρες με χιόνια και παγωνιά καλό είναι να μένουμε σπίτι. Τι πρέπει να γνωρίζουμε, όμως, εάν πρέπει να μετακινήσουμε το αυτοκίνητό μας;

    09:54 25/01

    Υποπαραλλαγή Όμικρον: 4 καθηγητές του ΕΚΠΑ μας λένε τι ισχύει

    Στις ειδήσεις της πανδημίας COVID-19 προστέθηκε πρόσφατα και ένας νέος όρος: η υποπαραλλαγή Όμικρον 2.

    11:32 24/01

    3 θεραπείες που αξίζει να συζητήσετε με τον δερματολόγο σας

    Πώς μπορεί να σας βοηθήσει ο δερματολόγος να βελτιώσετε τα συμπτώματα της υπεριδρωσίας, να μειώσετε σημαντικά τις ουλές ακμής και να περιορίσετε την τριχόπτωση.

    08:42 24/01

    Χιονιάς και έντονο κρύο: Πώς αντιδρά το σώμα μας στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες

    Χειμώνας είναι, το κρύο είναι αναμενόμενο και φυσιολογικό, κάποιες μέρες όμως είναι σαφώς πιο έντονο. Πώς επηρεάζουν το σώμα μας οι χαμηλές θερμοκρασίες και ποια σημεία του σώματος είναι πιο ευάλωτα;