Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 02-Δεκ-2019 08:50

    Οι πολυτιμότερες ομάδες της F1: Ferrari και Mercedes κερδίζουν έδαφος

    Οι πολυτιμότερες ομάδες της F1: Ferrari και Mercedes κερδίζουν έδαφος
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Chris Smith

    Στις αρχές Νοεμβρίου, ο Λιούις Χάμιλτον κατέλαβε τη δεύτερη θέση στο Όστιν, στο γκραν πρι της Αμερικής, τερματίζοντας μόλις λίγα δευτερόλεπτα πίσω από ομόσταυλό του Βάλτερι Μπότας. Η δεύτερη θέση ωστόσο έδωσε αρκετούς βαθμούς στον Χάμιλτον για να εξασφαλίσει το έκτο του πρωτάθλημα στη Formula One (F1), και πλέον θέλει μόνο έναν τίτλο ακόμη προκειμένου να ισοφαρίσει το ρεκόρ του Μίκαελ Σουμάχερ. Πρόκειται για ένα απίστευτο κατόρθωμα, με τον 34χρονο Βρετανό να λογίζεται πλέον ως ένας από τους καλύτερους πιλότους όλων των εποχών. Ωστόσο, η κυριαρχία του Χάμιλτον -έχει κατακτήσει πέντε πρωταθλήματα τα τελευταία έξι χρόνια- υποκρύπτει και έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για το μέλλον της F1: την υπερβολική επιρροή των ανεξέλεγκτων δαπανών.

    Μεγάλο μέρος της επιτυχίας του Χάμιλτον οφείλεται στο γεγονός ότι η ομάδα του, η Mercedes, είναι διατεθειμένη να ξοδέψει περισσότερα χρήματα από τους ανταγωνιστές της: Η γερμανική φίρμα δαπανά περίπου 430 εκατ. δολάρια ετησίως, υπερδιπλάσια από αυτά που μπορούν να διαθέσουν οι περισσότερες ομάδες της F1 σε μία σεζόν. Έτσι, η Mercedes παραμένει άπιαστη στην πίστα, κερδίζοντας με ευκολία τα έξι τελευταία πρωταθλήματα (η ομάδα έχει κερδίσει όλους τους τίτλους, εκτός από έναν, και απομένουν μόλις τρεις αγώνες ακόμη). Οι μικρότερες ομάδες του αθλήματος είναι αναγκασμένες να αγωνίζονται για ότι απομένει, ενώ την ίδια ώρα παλεύουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους: εξάλλου, η ιστορία της F1 είναι γεμάτη με "πτώματα” ομάδων που δεν μπόρεσαν να αντέξουν τις οικονομικές πιέσεις.

    Το τεράστιο αυτό οικονομικό χάσμα δεν αποτελεί καινούριο νέο στον χώρο των αγώνων ταχύτητας, όπως επίσης δεν αποτελεί νέο ότι το χάσμα αυτό διαστρεβλώνει τον ανταγωνισμό στο πιο ακριβό άθλημα του κόσμου. Ωστόσο, το θέμα του κόστους έχει επανέλθει στο προσκήνιο, καθώς η Liberty Media, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα εμπορικά δικαιώματα της F1, ετοιμάζεται να εφαρμόσει μέτρα περιορισμού του κόστους, τα οποία αναμένονταν εδώ και πολύ καιρό, καθώς και μια σειρά άλλων σημαντικών μεταρρυθμίσεων. Απώτερος στόχος της είναι η ανανέωση του αθλήματος ώστε να προσφέρει συναρπαστικό αγωνιστικό θέαμα αλλά και να εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα των ομάδων. 

    Οι αλλαγές αυτές βέβαια θα άρουν μερικά πλεονεκτήματα που έχουν σήμερα οι κορυφαίες ομάδες του χώρου. Δεδομένου λοιπόν ότι η F1 δεν έχει ακόμα λάβει μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις από τις ομάδες της -η τρέχουσα σύνθεση είναι εξασφαλισμένη μόνο μέχρι την επόμενη σεζόν- ο χρόνος μετρά ήδη αντίστροφα καθώς προσπαθεί να διασφαλίσει την παραμονή των μεγαλύτερων ομάδων του αθλήματος και για την επόμενη δεκαετία.

    Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που στη F1 επικρατούσε το χάος. Η χρηματοπιστωτική αστάθεια ανάγκασε τη διοργανώτρια αρχή να αναβάλλει επανειλημμένα τις προσπάθειές της να εισαγάγει τη F1 στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης, ενώ μια σειρά δυνητικών αγοραστών εγκατέλειψαν τα σχέδιά τους να εμπλακούν αφού ανακάλυψαν ότι πίσω από τη διοργάνωση κρυβόταν ένας "ιστός” holding εταιρειών, τον οποίο είχε υφάνει το πρώην αφεντικό της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν. Η διοργάνωση έχασε το 12% της αξίας της -περισσότερο από 1 δισ. δολάρια- σε λιγότερο από πέντε χρόνια.

    Ωστόσο, σημείο-σταθμός για τη F1 αποτέλεσε ο Ιανουάριος του 2017, όταν η εταιρεία Liberty Media του δισεκατομμυριούχου Τζον Μαλόουν τελικά ενεπλάκη για να αγοράσει τα εμπορικά δικαιώματα της διοργάνωσης έναντι 8 δισ. δολαρίων. Η F1 από τότε φαίνεται ότι έχει μπει σε καλό δρόμο. Πέρυσι, η διοργάνωση είχε έσοδα 1,83 δισ. δολαρίων, αυξημένα κατά 2,5% σε ετήσια βάση. Η μετοχή παρακολούθησης της F1, FWONK, έχει κεφαλαιοποίηση 10 δισ. δολαρίων και διαπραγματεύεται κοντά στα ιστορικά υψηλά της (η τιμή της μετοχής έχει σημειώσει άλμα 48% από τότε που πέρασε στη Liberty). Αύξηση καταγράφει επίσης η τηλεθέαση στην Αμερική -κατά 22% την τρέχουσα σεζόν- όπως και η παρακολούθηση των αγώνων σε παγκόσμιο επίπεδο.

    Όμως η F1 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ακόμη ένα επιτυχημένο turnaround story. Σχεδόν το σύνολο της αύξησης εσόδων του 2018 προήλθε από δευτερεύουσες δραστηριότητες: τη Formula 2, τις τηλεοπτικές παραγωγές και τις υπηρεσίες ταξιδίου. Εν τω μεταξύ, τα έσοδα από χορηγίες μειώθηκαν, ενώ έχει μειωθεί καιη τηλεθέαση σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς οι μεταδόσεις των αγώνων στρέφονται από τα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια σε καλωδιακά δίκτυα. 

    Κι αυτά την ώρα που επίκειται η εφαρμογή μιας σειράς αλλαγών που έχουν στόχο να εξισορροπήσουν τους όρους ανταγωνισμού. Αρχής γενομένης από το 2021, εισάγονται μονοθέσια νέου σχεδιασμού με στόχο την ενίσχυση του θεάματος, ενώ ορίζεται και ανώτατο όριο προϋπολογισμού για τις ομάδες, ο οποίος δεν θα ξεπερνά τα 175 εκατ. δολάρια ανά σεζόν, αν και στο ποσό αυτό δεν θα περιλαμβάνονται το κόστος του κινητήρα και οι μισθοί των οδηγών, καθώς και κάποια ακόμη έξοδα.

    Είναι μια ριζική αλλά αναγκαία προσαρμογή. Παρότι οι περισσότερες ομάδες είναι διατεθειμένες να χάσουν κάποια χρήματα -εξάλλου πρόκειται κυρίως για ένα παιχνίδι μάρκετινγκ και γοήτρου- το κόστος συμμετοχής στη F1 ήταν μη βιώσιμο για τις μεσαίου μεγέθους ομάδες. Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει ομάδες όπως η Lotus, η Force India και η Manor Racing είτε να χρεοκοπούν ή είτε να πωλούνται για ψίχουλα. 

    Οι οικονομικές πιέσεις που υφίστανται οι ομάδες έχουν ενταθεί εξάλλου και λόγω της αύξησης του κόστους συμμετοχής στη διοργάνωση που έχει μειώσει τα χρηματικά έπαθλα που λαμβάνουν - συνολικά πέρυσι τα χρηματικά έπαθλα ανήλθε σε 913 εκατ. δολάρια, ποσό μειωμένο κατά σχεδόν 6% από τα 966 εκατ. δολάρια του 2016. Ένας ακόμη παράγοντας που έχει αυξήσει τις πιέσεις προς τις ομάδες είναι και το Brexit, λόγω της επίπτωσής του στις ισοτιμίες νομισμάτων, κάτι που έχει ψαλιδίσει τα διαθέσιμα κεφάλαια των ομάδων, καθώς η πλειοψηφία τους ξοδεύει σε βρετανικές λίρες, ενώ εγγράφει έσοδα σε δολάρια ΗΠΑ ή / και ευρώ.

    Η μεγαλύτερη πρόκληση πάντως για τη F1 είναι να πείσει τις κορυφαίες ομάδες του αθλήματος -Ferrari, Mercedes, Red Bull- να βάλουν "φρένο” στα ποσά που ξοδεύουν και να δώσουν στους υπόλοιπους συμμετέχοντες την ευκαιρία να καλύψουν τη απόσταση που τους χωρίζει από αυτές. Οι τρεις τους όμως δεν φαίνονται διατεθειμένες να χάσουν τα πλεονεκτήματά τους, και με τις δεσμεύσεις συμμετοχής τους στο πρωτάθλημα να λήγουν μετά την επόμενη σεζόν, επιχειρούν να ασκήσουν πιέσεις στη Liberty.

    Η Mercedes δεν έχει κάνει τίποτα για να διαψεύσει τις φήμες ότι προτιμά να πουλήσει τη δραστηριότητά της παρά να υπογράψει. Η Red Bull φαίνεται ότι διαρκώς βρίσκεται στα πρόθυρα να αποχωρήσει, κάτι που έκανε και πρόσφατα. Η Ferrari, από την άλλη, έχει επιδείξει απρόσμενη συνεργασία έως τώρα, παρ’ όλο που η ομάδα έχει εκφράσει τις ανησυχίες της σχετικά με το νέο πλαίσιο κανονισμών. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί αντιδρούν, αφού το υφιστάμενο καθεστώς, που δεν τις δεσμεύει ως προς το ύψος των χρημάτων που θα δαπανήσουν, τους έχει επιτρέψει να "χτίσουν” μερικά από τα πιο πολύτιμα brands στον επαγγελματικό αθλητισμό.

    Τρανταχτό παράδειγμα η πρόσφατη κυριαρχία της Mercedes. Τα Silver Arrows της γερμανικής φίρμας βρέθηκαν στην κορυφή της κατάταξης το 2014 μετά από μια τεράστια οικονομική επένδυση. Η ομάδα δαπάνησε συνολικά 380 εκατ. δολάρια εκείνη τη χρονιά, ποσό αυξημένο κατά 26% σε σύγκριση με το 2013 και κατά 59% σε σχέση με το 2012. Και παρότι οι μεγάλες αυτές δαπάνες ανάγκασαν την ομάδα να εμφανίσει απώλειες 150 εκατ. δολαρίων εκείνο το πρώτο έτος του πρωταθλήματος, η διαρκή κυριαρχία της απέφερε τελικά αποτέλεσμα. Πέρυσι, η Mercedes ανακοίνωσε λειτουργικά κέρδη ύψους 22 εκατ. δολαρίων, κι αυτό παρότι οι δαπάνες της ξεπέρασαν κατά 100 εκατ. δολάρια τις δαπάνες των άλλων ομάδων, με εξαίρεση της Ferrari. Σήμερα η αξία της Mercedes ανέρχεται σε 1,15 δισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 46% από την τελευταία αποτίμηση των ομάδων της F1 από το Forbes, πριν από δύο χρόνια.

    Η Ferrari αποτελεί επίσης ένα μεγαθήριο, καθώς είναι η πολυτιμότερη ομάδα αγώνων ταχύτητας στον κόσμο, με αξία σήμερα ύψους 1,35 δισ. δολαρίων. Παρά το γεγονός ότι οι υψηλές δαπάνες της Ferrari έχουν ως αποτέλεσμα να εμφανίζει λειτουργικές ζημίες -εκτιμούμε ότι η Ferrari είχε ζημίες 12 εκατ. δολαρίων με έσοδα ύψους 426 εκατ. δολαρίων το 2018- συνεχίζει να κατέχει τα σκήπτρα, ξεπερνώντας σε αξία ακόμα και τη Mercedes, λόγω της μακρόχρονης επιτυχίας της. Αν και αυτά τα αποτελέσματα μπορεί να αποδειχθούν εφήμερα -αρκεί κανείς να θυμηθεί τη McLaren, η οποία συμμετείχε στο πρωτάθλημα και ήταν ανάμεσα στις κορυφαίες ομάδες σε όρους εσόδων, ώσπου κάποια πρόσφατα προβλήματα την οδήγησαν σε πτώση- πρέπει να σημειωθεί ότι η παρουσία της Ferrari στη F1 είναι τόσο παλιά όσο και το άθλημα, ενώ έχει να τερματίσει εκτός πρώτης τετράδας από το 1981. Η F1 μάλιστα έχει χορηγήσει στην ιταλική ομάδα τη δυνατότητα άσκησης βέτο, ενώ της καταβάλλει και ένα ετήσιο μπόνους μόνο και μόνο για το στάτους που φέρνει στη διοργάνωση.

    Καμία άλλη ομάδα της F! δεν έχει καν πλησιάσει τους δύο αυτούς ηγέτες, ωστόσο είναι πολλά τα παραδείγματα ομάδων που έχουν "χτιστεί” χάρη στις υπέρμετρες δαπάνες. Η Red Bull, η οποία έχει βρεθεί μόλις μία φορά εκτός της πρώτης τριάδας της κατάταξης από το 2008, αξίζει 640 εκατ. δολάρια. Η ομάδα εμφανίζει ονομαστικά κέρδη, αλλά μόνο και μόνο γιατί 92 εκατ. δολάρια ή το 28% των εσόδων της προέρχεται από τη "χορηγία" της Red Bull GmbH, που είναι η μητρική εταιρεία της. Η McLaren, παρά τα πρόσφατα προβλήματα, αξίζει 620 εκατ. δολάρια, καθώς για περισσότερες από πέντε δεκαετίες επενδύει στους αγώνες ταχύτητας, ενώ και η Renault έχει πατήσει "γκάζι” -με την αξία της των 430 εκατ. δολαρίων να έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια- κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι οι Γάλλοι ιδιοκτήτες της αύξησαν τις δαπάνες κατά 35% από τότε που ανέλαβαν την ομάδα, πριν από τη σεζόν του 2016.

    Όμως, με τη θέσπιση ενός ανώτατου ορίου δαπανών στον ορίζοντα, η συνεχιζόμενη αύξηση της αξίας των ομάδων της F1 σύντομα θα επαφίεται σε μεγάλο βαθμό στην ικανότητα της Liberty να διατηρήσει το επίπεδο του ανταγωνισμού σε υψηλά επίπεδα, καθώς παράλληλα αναμορφώνει τους όρους του πρωταθλήματος με στόχο τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των ομάδων. Εάν η F1 καταφέρει να αντεπεξέλθει σε αυτές τις τελευταίες προκλήσεις, θα έχει την ευκαιρία να ανακτήσει ένα μεγάλο μέρος της χαμένης λάμψης του αθλήματος. Για του λόγου το αληθές, αρκετοί δυνητικοί επενδυτές παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις - και εάν πιστέψει κανείς τον CEO της διοργάνωσης, ήδη πολλοί υποψήφιοι νέοι ιδιοκτήτες σκέφτονται να εισέλθουν στον χώρο μέχρι το 2021.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    10:02 11/12

    Ο Τραμπ έχει κατευθύνει $1,7 εκατ. από τις δωρεές υποστηρικτών του στις επιχειρήσεις του

    Το προεκλογικό επιτελείο του Τραμπ στο πλαίσιο της καμπάνιας για την επανεκλογή του στον προεδρικό θώκο δαπανά σημαντικά κεφάλαια σε ακίνητα που ανήκουν στον Αμερικανό πρόεδρο, σύμφωνα με τα...

    18:07 10/12

    Η IPO της εταιρείας real estate JY Grandmark "εκτόξευσε" την περιουσία της οικογένειας Clan

    Η εισαγωγή της JY Grandmark στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ εκτίναξε πάνω από το 1 δισ. δολάρια την περιουσία της οικογένειας Clan, από τις πλουσιότερες της Κίνας στον τομέα του real estate.

    08:32 10/12

    Amazon: Η "προσωπική αντιπάθεια" του Τραμπ για τον Bezos η αιτία απώλειας της σύμβασης του Πενταγώνου

    Η Amazon σε αγωγή που κατέθεσε σε ομοσπονδιακό δικαστήριο υποστηρίζει ότι ο Τραμπ, ο οποίος δεν κρύβει την αντιπάθειά του για τον Μπέζος και την Amazon, "παρενέβη ευθέως" στη διαδικασία επιλογής,...

    17:59 09/12

    T-Mobile-Sprint: Ξεκινά η δικαστική μάχη για την υπεράσπιση συγχώνευσης αξίας 26 δισ. δολ.

    Οι γενικοί εισαγγελείς των ΗΠΑ έχουν προχωρήσει σε αγωγές για να εμποδίσουν τη συγχώνευση αξίας 26 δισ. δολ. των T-Mobile και Sprint, με το σκεπτικό ότι κάτι τέτοιο θα έπληττε τον ανταγωνισμό.

    08:33 09/12

    Οι πιο ακριβοπληρωμένοι μουσικοί του κόσμου για το 2019

    Με απολαβές 185 εκατ. δολαρίων η Taylor Swift βρέθηκε στην κορυφή της λίστας, αφήνοντας δεύτερο τον Kayne West. Δύο συμμετέχοντες έσπασαν επίσης το φράγμα των 100 εκατ., ενώ υπάρχουν και εννέα...

    08:06 08/12

    Οι κροίσοι που υποστηρίζουν την προεκλογική εκστρατεία του Joe Biden

    Τα συνολικά κεφάλαια που έχει συγκεντρώσει ο Biden, ύψους 38 εκατ. δολ., υστερούν έναντι των ανταγωνιστών του, B. Sanders (75 εκατ.) και της El. Warren (60 εκατ.).

    08:04 08/12

    Πώς μπορείς να δημιουργήσεις μια πετυχημένη εφαρμογή για video streaming

    Εξοικονομήστε κεφάλαια, γνωρίστε το κοινό σας, να παρέχετε σε τακτική βάση πρωτότυπο περιεχόμενο και να είστε έτοιμοι να προσαρμοστείτε.

    10:05 07/12

    Γιατί οι μετοχές των Apple, Google, Nike έφτασαν σε νέα υψηλά επίπεδα-ρεκόρ

    Το βλέμμα της Wall Street επικεντρώνεται στις εμπορικές διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Κίνας και στην καταληκτική ημερομηνία της 15ης Δεκεμβρίου.

    14:10 06/12

    H IPO της Saudi Aramco επιβεβαιώνει ότι η αξία της ξεπερνά εκείνη των Apple και Microsoft

    H Aramco τιμολόγησε τις μετοχές στο άνω άκρο του εύρους τιμής, οδηγώντας την αποτίμηση στα $1,7 τρισ.

    00:05 06/12

    Γιατί ο Elon Musk δεν έχει φράγκο στην τσέπη αν και δισεκατομμυριούχος

    Ο Elon Musk βρέθηκε την Τετάρτη σε δικαστήριο του Λος Άντζελες, όπου κατέθεσε στο πλαίσιο της δίκης του για δυσφήμηση μέσω αναρτήσεών του στο twitter το 2018, στις οποίες αποκάλεσε έναν μη επώνυμο...

    15:29 05/12

    Σαμπάνια, LVMH, τυριά τα υποψήφια "θύματα" των Αμερικανικών δασμών στη Γαλλία

    Η απειλή Τραμπ για δασμούς έως 100% σε γαλλικά αγαθα, θα αυξήσει το κόστος δημοφιλών προϊόντων για τους Αμερικανούς καταναλωτές.

    07:59 05/12

    Black Friday και Cyber Monday δίνουν "μαθήματα" για το "κυνήγι" των καταναλωτών

    Μπορεί οι εκπτωτικές καμπάνιες των διαδικτυακών καταστημάτων να ξεκίνησαν φέτος πιο νωρίς από κάθε άλλη φορά και να "έκλεψαν" ένα μέρος από τον καταναλωτικό ντόρο της Black Friday, ωστόσο τα τελικά...

    14:32 04/12

    Τι μας λέει για την αγορά η αποτυχία του τελευταίου deal του Buffett

    Η απόφαση του Buffett να μην μπει σε έναν πόλεμο προσφορών με την Apollo για την απόκτηση της Tech Data Corp., εγείρει ερωτήματα για το αν η χρηματιστηριακή αγορά στο σύνολό της είναι υπερτιμημένη.

    08:06 04/12

    Τα "30 κάτω των 30" κορυφαία "οικονομικά μυαλά" για το 2020

    Το Forbes παρουσιάζει την αφρόκρεμα της νέας γενιάς των traders και dealmakers του χρηματοοικονομικού τομέα, οι οποίοι παρότι δεν έχουν φτάσει ακόμη τα 30 κατέχουν εξέχουσες θέσεις στον χώρο. Τα...

    17:35 03/12

    Οι "30 Under 30" του 2020 με αριθμούς: Νέοι Αμερικανοί και Καναδοί που μπορούν να αλλάξουν το μέλλον

    Αυτοί οι επιχειρηματίες μαθαίνουν σε ιούς να καταπολεμούν τον καρκίνο, αναπτύσσουν τεχνολογία για να βοηθήσουν τους αστροναύτες να αναπνέουν στον Άρη.

    08:07 03/12

    Forbes: Οι κορυφαίοι Ευρωπαίοι επενδυτές της "Λίστας του Μίδα" για το 2019

    Η έκρηξη επενδυτικών κεφαλαίων προς τον ευρωπαϊκό τεχνολογικό κλάδο, έφερε ανακατατάξεις αλλά και τέσσερις νέες παρουσίες στη φετινή "Λίστα του Μίδα".

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    108,4 δισ. $

    -592,8 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    106,8 δισ. $

    +75,8 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    104,8 δισ. $

    -1.052,9 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    87,3 δισ. $

    +55,0 εκ. $

    Mark Zuckerberg

    Mark Zuckerberg

    74,4 δισ. $

    -170,8 εκ. $