Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 18-Μαρ-2019 15:17

    Μήπως η Boeing έπρεπε να έχει αντικαταστήσει το 737 με ένα νέο μοντέλο αεροσκάφους;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Μήπως η Boeing έπρεπε να έχει αντικαταστήσει το 737 με ένα νέο μοντέλο αεροσκάφους;

    Του Jeremy Bogaisky

    Μετά από δύο συντριβές αεροσκαφών 737 MAX της Boeing, που οδήγησαν στον θάνατο περισσότερων από 300 ανθρώπων, οι τεχνολογικές - μηχανικές επιλογές των κατασκευαστών του αεροπλάνου - κυρίως η απόφαση να τοποθετηθεί ένας μεγαλύτερος κινητήρας σε μοντέλο αεροσκάφους που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1960 - έχουν βρεθεί στο μικροσκόπιο.

    Όταν το 737-100 έκανε το "ντεμπούτο" του το 1968, σχεδιάστηκε για να είναι σε σχετικά μικρή απόσταση από το έδαφος για να διευκολύνει την επιβίβαση με σκάλα. Καθώς η Boeing έχει "δοκιμάσει" τα όρια του αεροσκάφους της με τις καλύτερες πωλήσεις εδώ και χρόνια προκειμένου να "χωρέσει" όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες και  οι στροβιλοκινητήρες έχουν μεγαλώσει για να ωθούν προς τα πίσω περισσότερο αέρα, η Boeing έπρεπε να βρίσκει όλο και πιο δημιουργικές λύσεις σε κάθε διαδοχικό μοντέλο, προκειμένου να προσαρμόσει τους κινητήρες κάτω από τα φτερά.

    Ο κινητήρας του 737-300, ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του το 1984, τοποθετήθηκε σε ένα περίβλημα με πεπλατυσμένο "κάτω χείλος", το οποίο παρομοιάστηκε με... στόμα χάμστερ, με αξεσουάρ όπως οι γεννήτριες και οι αντλίες καυσίμου να μετακινούνται προς τα πλευρικά, δημιουργώντας εξογκώματα που θύμιζαν μάρσιπους.

    Στο 737 MAX, το οποίο έκανε το "ντεμπούτο" του το 2017, οι κινητήρες τοποθετήθηκαν ψηλότερα - εγγύτερα στα φτερά και ακόμη πιο μπροστά. Η Boeing ανακάλυψε ότι το μεγαλύτερο μέγεθός τους και η θέση τους έδιναν στη μύτη του αεροπλάνου την τάση να κλίνει ανοδικά σε ορισμένους χειρισμούς υψηλής ταχύτητας, με κίνδυνο να χάνει την δυναμική ανύψωσης. Για να αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο πρόβλημα, η Boeing πρόσθεσε ένα πρόγραμμα ελέγχου πτήσης που ονομάζεται Maneuvering Characteristics Augmentation System ή MCAS, το οποίο ωθεί αυτόματα τη μύτη προς τα κάτω όταν ο χειρισμός του αεροπλάνου γίνεται χειροκίνητα και η γωνία με την οποία πετάει το αεροσκάφος βρίσκεται κοντά στην επίτευξη αεροδυναμικής στάσης.

    Ειδικοί εκτιμούν ότι ήταν ένας ελαττωματικός αισθητήρας κλίσης που οδήγησε το MCAS να στρέψει την πτήση 610 της Lion Air, στην Ινδονησία, προς τη θάλασσα, στην οποία και συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή της, στις 29 Οκτωβρίου, σκοτώνοντας και τους 186 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος. Οι ομοιότητες μεταξύ εκείνου του ατυχήματος και της συντριβής της περασμένης Κυριακής του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines, που κόστισε τη ζωή σε 157 ανθρώπους αυτή τη φορά, οδήγησαν τις ρυθμιστικές αρχές των μεταφορών σε όλο τον κόσμο να καθηλώσουν στο έδαφος τα 737 MAX, ενώ οι ερευνητές εργάζονται για τον προσδιορισμό των αιτιών των δυστυχημάτων.

    Στην αρχή αυτής της δεκαετίας, η Boeing εξέταζε το ενδεχόμενο να αντικαταστήσει το 737 με ένα ολοκαίνουργιο αεροπλάνο, οραματιζόμενη μια ελαφριά, ελλειπτική σύνθεση ατράκτου, ένα προηγμένο ηλεκτρικό σύστημα και, φυσικά, κατάλληλο σχεδιασμό που να επιτρέπει την ενσωμάτωση μεγαλύτερου και πιο αποδοτικού κινητήρα. Τα νέα σχέδια αεροσκαφών, ωστόσο, δημιουργούν έναν εγγενώς μεγαλύτερο κίνδυνο.

    Ενώ τα αεροσκάφη νέου τύπου περνούν από αυστηρότατες δοκιμές και επιθεωρούνται για να αποκτήσουν πιστοποίηση, συχνά τα προβλήματα προκύπτουν, τόσο όσον αφορά τα μηχανολογικά τους χαρακτηριστικά, όσο και σε ό,τι αφορά την κατανόηση των λειτουργιών τους από τους πιλότους, αφού εισέλθουν κανονικά στην εναέρια κυκλοφορία. Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τη συντριβή ενός Airbus A320 κατά τη διάρκεια πτήσης επίδειξης σε αεροπορική εκδήλωση στη Γαλλία το 1988, εν μέρει επειδή ο πιλότος παρερμήνευσε τη λογική των συστημάτων ελέγχου του αεροσκάφους.

    "Σε ένα νέο, εντελώς διαφορετικό - από σχεδιαστική άποψη - μοντέλο, θα μπορούσε να είχε εισαχθεί ακόμη μεγαλύτερος κίνδυνος στο σύστημα", σημειώνει ο R. John Hansman, καθηγητής αεροναυπηγικής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT).

    Οι αναφλέξεις μπαταριών ιόντων λιθίου που οδήγησε σε τρίμηνη καθήλωση των Boeing 787 το 2013 προέκυψαν από μια προσπάθεια μετάβασης σε μια ριζικά νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική. "Δεν ήταν σαφές ότι μπορούσαν να βρουν μια λύση σε εύλογο χρονικό διάστημα", τονίζει ο Richard Aboulafia, αναλυτής της Teal Group.

    Αν συγκριθεί με το παραπάνω, το πρόβλημα του MCAS φαίνεται απλούστερο, αν και οι συνέπειες ήταν απείρως πιο σοβαρές. Η Boeing εργάζεται σε μια ενημερωμένη έκδοση κώδικα λογισμικού και βελτιώνει τις εισόδους των αισθητήρων κλίσης, που σε συνδυασμό με τις αλλαγές στην εκπαίδευσης των χειριστών αναμένεται να λύσουν το πρόβλημα, λένε οι ειδικοί, με την προϋπόθεση βέβαια ότι οι έρευνες για τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα δεν θα αποκαλύψουν και άλλα ζητήματα.

    Το 737 είναι το αεροπλάνο με τις καλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών, με πάνω από 10.000 αεροσκάφη του μοντέλου να έχουν παραχθεί - κατά συνέπεια, ο βασικός σχεδιασμός και πολλά από τα συστήματά του έχουν αποδειχθεί αξιόπιστα. Η αλλαγή θέσης του κινητήρα στη νέα έκδοση δεν είναι υπερβολική, λέει ο Hansman. "Η αύξηση της σταθερότητας κανονικά θα λειτουργήσει και μόλις πάρει διορθωθεί το λογισμικό θα λειτουργήσει μια χαρά, νομίζω".

    Είναι αλήθεια ότι η ίδια η επιχειρηματική λογική ασκεί "πίεση" στους κατασκευαστές να συνεχίσουν να εξελίσσουν ένα υπάρχον, παλιό μοντέλο, σε σχέση με τη δημιουργία ενός νέου. Πρόκειται για διαδικασία πιο γρήγορη, φθηνότερη, ενώ και η πιστοποίηση είναι σαφώς ευκολότερη.

    Το 2010, η Airbus δρομολόγησε ένα πρόγραμμα για να προσαρμόσει έναν νέο, αποδοτικότερο κινητήρα στο "αντίπαλον δέος" του Boeing 737, το A320, και δεδομένης της ζήτησης για στενές ατράκτους να κινείται σε υψηλά επίπεδα, η Boeing φοβόταν ότι θα χάσει μερίδιο αγοράς τα επόμενα επτά έως δέκα χρόνια εάν εισήγαγε ένα νέο μοντέλο στην αγορά. Μια ανάλυση την οποία διεξήγαγε ο James K.D. Ο Morrison, απόφοιτος του Hansman, με βάση τη θεωρία των παιγνίων, υποστηρίζει την ορθότητα της απόφασης της Boeing να επιμείνει στο μοντέλο του 737.

    "Αν και θα έχετε καλύτερες επιδόσεις με ένα νέο μοντέλο, θα καταλήγατε να χάσετε σε επίπεδο ανταγωνισμού, γιατί για εκείνα τα 10 χρόνια, ο ανταγωνιστής σας θα πουλούσε αεροπλάνα", λέει ο Hansman. "Από επιχειρηματική άποψη δεν νομίζω ότι η Boeing είχε μεγάλη γκάμα επιλογών".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    157,8 δισ. $

    +2.873,6 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    100,9 δισ. $

    +336,9 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    92,8 δισ. $

    -833,7 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    87,2 δισ. $

    +973,4 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    70,1 δισ. $

    -332,8 εκ. $