Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 25-Φεβ-2019 14:34

    Με μεγάλη διόρθωση απειλούνται οι πωλήσεις κατοικιών και αυτοκινήτων στις ΗΠΑ

    Με μεγάλη διόρθωση απειλούνται οι πωλήσεις κατοικιών και αυτοκινήτων στις ΗΠΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tου Panos Mourdoukoutas

    Οι πωλήσεις σπιτιών και αυτοκινήτων δεν πάνε καλά τελευταία. Οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων στις ΗΠΑ μειώθηκαν στις 16,70 εκατ. μονάδες τον Ιανουάριο από 17,55 εκατ. τον Δεκέμβριο του 2018. Ο αριθμός αυτός μπορεί να θεωρείται υψηλός είναι όμως πολύ χαμηλότερος από το υψηλό των 21,77 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2001. 

    Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ιδιόκτητων σπιτιών στις ΗΠΑ έπεσαν 6,4% στα 4,99 εκατ. σε εποχικά διορθωμένη ετήσια βάση τον Δεκέμβρη του 2018.

    Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2015. Οι πωλήσεις μονοκατοικιών μειώθηκαν κατά 5,5% στα 4,45 εκατομμύρια ενώ οι πωλήσεις διαμερισμάτων μειώθηκαν κατά 12,9% στα 0,54 εκατ. 

    Σε πρόσφατο σημείωμα, ο Torsten Sløk, Διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank Securities, βλέπει τα πράγματα να οδεύουν προς το χειρότερο και για τις δύο αγορές λόγω των άσχημων συνθηκών που επικρατούν στην αγορά οχημάτων και σπιτιών. 

    Σε μια εποχή όπου η αμερικανική οικονομία είναι ισχυρή και η ανεργία σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η μείωση στις πωλήσεις αυτοκινήτων και κατοικιών προκαλεί φόβους ότι οι δύο τομείς ενδέχεται να ετοιμάζονται για μεγάλη και παρατεταμένη πτώση ανάλογη αυτής του 2008 – 2009. 

    Ο λόγος; Η βεβιασμένη ζήτηση (pent down demand) που άρχισε να "κλέβει" πωλήσεις του μέλλοντος από όταν ξεκίνησε η εποχή του "ελεύθερου" χρήματος. Δηλαδή η εποχή των υπερβολικά χαμηλών επιτοκίων. 

    Για να καταλάβουμε πως επηρεάζει η βεβιασμένη ζήτηση (ένας όρος που εφηύρα)  τις πωλήσεις για ακριβότερα αγαθά, ας ξεκινήσουμε από τον πιο γνώριμο όρο της "συμπιεσμένης ζήτησης" (pent up demand), δηλαδή της έλλειψης ζήτησης σήμερα για λιγότερο αναγκαία αγαθά, όπως αυτοκίνητα, σπίτια και ηλεκτρικές συσκευές. Η συμπιεσμένη ζήτηση είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται πριν από περιόδους καταναλωτικής ευφορίας. Προκαλείται από διάφορους παράγοντες όπως είναι οι προσδοκίες για χαμηλότερες τιμές, η χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη ή η πιστωτική κρίση.  Και εξαφανίζεται μαζί με αυτές τις συνθήκες όταν έρχεται η επόμενη ημέρα και οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν τα προϊόντα που δεν είχαν αγοράσει κατά το παρελθόν. 

    Αντίθετα η βεβιασμένη ζήτηση εμφανίζεται μετά την περίοδο της καταναλωτικής ευφορίας. Προκαλείται από το χαμηλό κόστος χρηματοδότησης το οποίο θολώνει τη διάκριση μεταξύ παρόντος και μέλλοντος. Γιατί να περιμένετε να αγοράσετε ένα νέο αυτοκίνητο ή μια νέα οικιακή συσκευή το επόμενο έτος όταν μπορείτε να το έχετε φέτος με ένα σχέδιο χρηματοδότησης 0%;

    Αυτό συνέβη κατά τα έξι χρόνια που προηγήθηκαν της κατάρρευσης των πωλήσεων των αμερικανικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ το 2008 – 2009. Το 0% της χρηματοδότησης των πωλήσεων ώθησε τους καταναλωτές στο να βιαστούν να αγοράσουν οχήματα που κανονικά θα αγόραζαν χρόνια αργότερα. Με αυτόν τον τρόπο οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν από 15 εκατ. κατά μέσο όρο τη δεκαετία του 1980 και του 1990, στα 17 εκατομμύρια τα πρώτα έξι χρόνια της δεκαετίας του 2000, προτού καταρρεύσουν κατά τη διάρκεια της μεγάλης ύφεσης. 

    Ωστόσο η Fed, και άλλοι κεντρικοί τραπεζίτες σε όλο τον κόσμο δεν έλαβαν γνώση των επιπτώσεων της βεβιασμένης ζήτησης στην μελλοντική ανάπτυξη. Αναβάθμισαν τις πολιτικές υπερβολικά χαμηλών επιτοκίων τους, επαναφέροντας εκ νέου τη συμπιεσμένη ζήτηση. 

    Εν τω μεταξύ, η έκδοση δανείων για αυτοκίνητα το 2018 έφτασε σε ιστορικό υψηλό επίπεδο σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Fed. Τα περισσότερα δάνεια συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων βραχυπρόθεσμα, αυτά τα επίπεδα χρέους ωστόσο τις πιέζουν μακροπρόθεσμα. Και κάπως έτσι έθεσαν το σκηνικό για την επόμενη κατάρρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων η οποία μπορεί να μην απέχει και πολύ από το σήμερα. 

    Παρολ' αυτά, ο Haris Anwar, ανώτερος αναλυτής στην παγκόσμια χρηματοπιστωτική πλατφόρμα investing.com εκτιμά πως "το καταναλωτικό αίσθημα παραμένει ισχυρό και η οικονομία εξακολουθεί να δείχνει ανθεκτικότητα ακόμα και ενόψει των εμπορικών κινδύνων που έχουν δημιουργήσει αβεβαιότητες για την οικονομική ανάπτυξη βραχυπρόθεσμα". 

    Ο Ansar βλέπει τις εταιρείες αυτοκινήτων και τις τράπεζες καλύτερα προετοιμασμένες για την αντιμετώπιση μιας οικονομικής επιβράδυνσης ή ύφεσης. "Οι τράπεζες παραμένουν σε επαγρύπνηση κάτω από τις αυστηρές απαιτήσεις των stress – test, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναδιαρθρώνονται προκειμένου να προετοιμαστούν για τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της οικονομίας".  
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    113,1 δισ. $

    -293,2 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    105,6 δισ. $

    +249,5 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    97,5 δισ. $

    +48,5 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    83,4 δισ. $

    +334,1 εκ. $

    Mark Zuckerberg

    Mark Zuckerberg

    69,8 δισ. $

    +21,8 εκ. $