Τετάρτη, 12-Δεκ-2018 10:14

Επιστήμονες φτιάχνουν λάβα μόνο και μόνο για να τη δουν να εκρήγνυται

Του Eric Mack

Όταν η λάβα έρθει σε επαφή με νερό, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι εκρηκτικά και επικίνδυνα. Έτσι, οι ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης στο Buffalo (UB) διεξάγουν πειράματα με τη δική τους λάβα για να κατανοήσουν καλύτερα την αλληλεπίδραση μεταξύ του τηγμένου πετρώματος και του υγρού.

Η ανάγκη για την καλύτερη κατανόηση της λάβας και την πολυτάραχη σχέση της με το νερό έγινε ακόμα πιο επιτακτική την περασμένη χρονιά, όταν οι λεγόμενες "βόμβες λάβας" που προκλήθηκαν από το ηφαίστειο Κιλαουέα της Χαβάης, εισήλθαν στον Ειρηνικό Ωκεανό χτυπώντας ένα τουριστικό πλοιάριο και τραυματίζοντας περίπου 24 άτομα.

Κάποιες πιο πρόσφατες εκρήξεις λάβας-νερού κοντά στο περίφημο ηφαίστειο Κρακατόα στην Ινδονησία, προκάλεσαν επίσης τρόμο σε τουρίστες.

"Αν σκεφτεί κανείς την ηφαιστειακή έκρηξη, υπάρχουν ισχυρές δυνάμεις που εκδηλώνονται και δεν είναι ένα ευγενές πράγμα," δήλωσε ο Ingo Sonder, ερευνητής στο UB και βασικός συντάκτης της νέας μελέτης που δημοσιεύεται στο περιοδικό "Journal of Geophysical Research: Solid Earth". "Τα πειράματά μας εξετάζουν τη βασική φυσική του τι συμβαίνει όταν παγιδεύεται νερό μέσα σε τηγμένο πέτρωμα".

Ο Sonder και η ομάδα του θερμαίνουν περίπου 40 λίτρα τηγμένου πετρώματος σε θερμοκρασίες άνω των 2.000 βαθμών Φαρενάιτ και στη συνέχεια προσθέτουν νερό για να καταγράψουν τα δραματικά αποτελέσματα.

Ενώ πρέπει να γίνουν περισσότερα πειράματα για να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα, οι προκαταρκτικές δοκιμές φαίνεται να δείχνουν ότι οι μεγαλύτερες, πιο λαμπερές εκρήξεις συμβαίνουν όταν το νερό διοχετεύεται στο δοχείο της λάβας πιο γρήγορα και όταν το λιωμένο πέτρωμα τοποθετείται σε υψηλότερα δοχεία.

Δείτε τι συνέβη όταν οι ερευνητές έβαλαν νερό σε ένα δοχείο από διάπυρο τηγμένο πέτρωμα:

Στο βίντεο, μπορείτε να δείτε μια βαριοπούλα που έχει ρυθμιστεί να χτυπήσει το δοχείο λάβας λίγο μετά την έγχυση του νερού. Αυτό συμβαίνει επειδή τα προηγούμενα πειράματα με μικρότερες ποσότητες λάβας απαιτούσαν κάποιου είδους κρούση για να ξεκινήσει η εκρηκτική αντίδραση. Αλλά στο πλάνο είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η παρέμβαση δεν είναι απαραίτητη καθώς οι βόμβες λάβας αρχίζουν να εκρήγνυνται πριν η βαριοπούλα χτυπήσει το δοχείο.

Οι ερευνητές λένε ότι το επόμενο βήμα θα είναι να δοκιμάσουν ένα παρόμοιο πείραμα χρησιμοποιώντας υψηλότερη περιεκτικότητα σε νερό, αλλά το συμπέρασμα από αυτές τις πρώτες δοκιμές φαίνεται να είναι ότι δεν χρειάζεται πολύ μάγμα για να κάνεις αίσθηση, όταν το αναμίξεις ακόμη και με μια μικρή ποσότητα νερού.

Forbes 100+ The Greek List