Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 11-Δεκ-2017 11:46

    Η Ελλάδα αναρρώνει, αλλά έχει ακόμη πολλά να κάνει

    Η Ελλάδα αναρρώνει, αλλά έχει ακόμη πολλά να κάνει
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Frances Coppola

    Παρόλο το δράμα των τελευταίων εβδομάδων και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, η τρίτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος διάσωσης φαίνεται να έχει περάσει σχεδόν απαρατήρητη. Στις 2 Δεκεμβρίου, η Ελλάδα συμφώνησε αθόρυβα σε ένα νέο πακέτο μεταρρυθμίσεων. Η ελληνική κυβέρνηση θα το περάσει τώρα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο εγκαίρως για την επικύρωση από το Eurogroup στις 22 Ιανουαρίου.

    Όπως πάντα, οι μεταρρυθμίσεις είναι πολιτικά ευαίσθητες, συμπεριλαμβανομένης και της απελευθέρωσης των κρατικών εταιρειών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στον ανταγωνισμό και της αναθεώρησης της νομοθεσίας για τις απεργίες. Αλλά αυτή τη φορά, κανένας δεν αμφιβάλλει ότι οι μεταρρυθμίσεις θα προχωρήσουν. Η Ελλάδα έχει ήδη περάσει πολύ πιο δύσκολες αλλαγές, κυρίως στις συντάξεις, τις οποίες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην αρχή θεωρούσε ως ιερές. Έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να το πάρει αυτό το φάρμακο.

    Η ήσυχη τρίτη αξιολόγηση σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο. Όλα τα κόμματα τώρα αναμένουν την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση στα μέσα του 2018 και μια ρεαλιστική προοπτική εξόδου από το πρόγραμμα διάσωσης. Πριν από δύο χρόνια, λίγοι θα το θεωρούσαν αυτό δυνατό.

    Στο Συνέδριο του Ελληνο-αμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου στην Αθήνα την προηγούμενη εβδομάδα, εντυπωσιάστηκα από την αίσθηση αισιοδοξίας. Όλες οι συζητήσεις ήταν για επενδύσεις. Η Ελλάδα, όπως φαίνεται, είναι ανοικτή για business.

    Το νέο ενδιαφέρον για τις επενδύσεις επεκτείνεται μέχρι τα ανώτατα κλιμάκια της κυβέρνησης. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, έδωσε έμφαση στην ανάγκη να δημιουργηθεί ένα φιλικό προς τις επενδύσεις περιβάλλον. Η εστίασή του στις business ήταν τόσο έντονη που ο Ed Butler του BBC τον ρώτησε αν ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ακόμη αριστερό κόμμα. "Ναι, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ακόμη αριστερό κόμμα και μέλος του ευρωπαϊκού κινήματος της αριστεράς", απάντησε ο Τζανακόπουλος. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ενδιαφέρεται για επιχειρήσεις. Η ελληνική κυβέρνηση έχει συνειδητοποιήσει ότι η προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι απαραίτητη για την ανάκαμψη της Ελλάδας.

    Από καιρό υποψιάζομαι ότι στρατηγική του ΥΠΟΙΚ είναι να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην Ελλάδα με την ελπίδα να προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Για ποιον λόγο αλλιώς θα συμφωνούσε σε όλα όσα του ζήτησαν οι πιστωτές; Εάν αυτή είναι η στρατηγική του, φαίνεται να λειτουργεί.

    Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα έχει πάρα πολλά να κάνει. Τα τελευταία επτά χρόνια η οικονομία της έχει συρρικνωθεί κατά το ένα τρίτο σχεδόν. Αν και η Ελλάδα αναπτύσσεται τώρα, τα χρόνια της ύφεσης έχουν αφήσει τα σημάδια τους. ακόμη και η Αθήνα, αυτή η μεγάλη και υπερήφανη πόλη, φαίνεται να είναι σε άσχημη κατάσταση: οι πολυκατοικίες της είναι σε άσχημη κατάσταση και κάθε διαθέσιμη επιφάνεια καλύπτεται με γκράφιτι. Εκτός Αθηνών, το βιοτικό επίπεδο είναι πολύ χαμηλό για μια δυτική χώρα.

    Και θα έρθει περισσότερος πόνος. Οι ελληνικές τράπεζες παραμένουν φορτωμένες με μη εξυπηρετούμενα δάνεια: η εκκαθάρισή τους θα σημαίνει περισσότερες χρεοκοπίες στον ελληνικό κλάδο των ΜμΕ, και περισσότεροι άνθρωποι θα χάσουν τα σπίτια τους. είναι κατανοητό ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες. Τα αριστερά διαπιστευτήρια του ΣΥΡΙΖΑ είναι σαφώς λεπτά αυτές τις ημέρες.

    Αν και η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται τώρα, η ανεργία παραμένει πάνω από το 20%, και διπλάσιο είναι το ποσοστό για την ανεργία των νέων. Οι νέοι φεύγουν –και αυτοί είναι το μέλλον. Αν η Ελλάδα δεν μπορέσει να σταματήσει την αιμορραγία των νέων και εξειδικευμένων, κανένα ποσό ξένων επενδύσεων δεν θα φέρει μακροπρόθεσμη ευημερία.

    Η μεγαλύτερη ανησυχία του Δημήτρη Παπαδημητρίου, του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, είναι να ανακοπεί η φυγή των νέων από την Ελλάδα. Εξετάζει σειρά ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας που στοχεύουν στους νέους ανθρώπους με υψηλό μορφωτικό και τεχνολογικό ενδιαφέρον. Η ιδέα είναι να αποπροσανατολιστεί η οικονομία στην παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και γνώσεων. "Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το υψηλής ειδίκευσης εργατικό δυναμικό μας για να δημιουργήσουμε μεγαλύτερη παραγωγικότητα", δήλωσε.

    Αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό. Στην Ιρλανδία την προηγούμενη εβδομάδα άκουσα ακριβώς το ίδιο. Η Ιρλανδία επίσης έχει ένα νέο, μορφωμένο και τεχνολογικά πληθυσμό, που θέλει απεγνωσμένα να διατηρήσει. Και σε αντίθεση με την Ελλάδα, έχει ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό συντελεστή εταιρικής φορολόγησης –στο 12,5% έναντι του 29% της Ελλάδας. Επίσης, ασφαλώς, ο πληθυσμός του μιλάει αγγλικά. Όσο σκληρό και αν φαίνεται, η πραγματικότητα είναι πως στον κόσμο της υψηλής τεχνολογίας, όπως και στο finance, η ευχέρεια στα Αγγλικά είναι προϋπόθεση.

    Όμως ο Παπαδημητρίου δεν φαίνεται να πτοείται από αυτό. Οι περισσότεροι νέοι Έλληνες μιλάνε αγγλικά αρκετά καλά, λέει, και κοστίζουν λιγότερο σε σχέση με τους αντίστοιχα εξειδικευμένους ανθρώπους σε άλλες δυτικές χώρες. Η κληρονομιά της κατάρρευσης της Ελλάδας ήταν μια σημαντική πτώση του εργασιακού κόστους, ακόμη και για τις επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας. Οι μισθοί είναι ανταγωνιστικοί με βάση τα διεθνή πρότυπα. Επομένως ο Παπαδημητρίου ελπίζει ότι οι επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας θα ενθαρρυνθούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα εξαιτίας του νέου, ειδικευμένου και σχετικά φθηνού εργατικού δυναμικού.  Αυτό που δεν θέλει είναι οι επιχειρήσεις του εξωτερικού να ενθαρρύνουν ακόμη περισσότερους νέους ειδικευμένους Έλληνες να μεταναστεύσουν. Αλλά με έναν τόσο υψηλό φορολογικό συντελεστή, μπορεί αυτή να είναι η κατάληξη. Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν ότι ελπίζει πως μετά το τέλος του προγράμματος διάσωσης το 2018, η Ελλάδα θα έχει την ελευθερία και το φορολογικό περιθώριο να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές της.

    Δεν είναι μόνο οι φορολογικοί συντελεστές που πρέπει να μεταρρυθμιστούν ωστόσο. Η Ελλάδα ανεβαίνει αργά στον δείκτη "ευκολίας της έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας" της Παγκόσμιας Τράπεζας. Αυτή τη στιγμή είναι στο νούμερο 67, ελαφρώς πάνω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ για τις χώρες υψηλού εισοδήματος. Αλλά είναι πολύ κακή στο να εκτελεί συμβάσεις και στην καταγραφή της ακίνητης περιουσίας και στην πραγματικότητα. Και αυτό οφείλεται στις μεταρρυθμίσεις που δεν έχει κατορθώσει να κάνει μέχρι τώρα η Ελλάδα –τη μεταρρύθμιση του δικαστικού της συστήματος.

    Το σύστημα δικαιοσύνης στην Ελλάδα παραμένει αργό, αναποτελεσματικό και πλήττεται από την οικογενειοκρατία. Χρειάζεται απεγνωσμένα μεταρρύθμιση. Αλλά διαδοχικές κυβερνήσεις το έχουν αποφύγει., αν μη τι άλλο επειδή το να έχει τη δικαιοσύνη σε αιχμαλωσία, έχει τα οφέλη του στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό δημοκρατικό σύστημα της Ελλάδας. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από όταν ο επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ βρέθηκε ένοχος για "παραβίαση πίστης" εξαιτίας του ότι αποτύπωσε με ακρίβεια τα στοιχεία για το έλλειμμα της Ελλάδας. Ο Σίμος Αναστόπουλος, πρόεδρος του ελληνοαμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου, παρατήρησε ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Ελλάδας είναι τα αδύναμα θεσμικά όργανα. Το πρόβλημα είναι πως δεν είναι προς το συμφέρον των πολιτικών να τους ενισχύσουν.

    Θα έχει ο ΣΥΡΙΖΑ το σθένος να αντιμετωπίσει τα κατεστημένα συμφέροντα στο δικαστικό σύστημα; Και το πιο σημαντικό, θα έχει το χρόνο να προχωρήσει σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις; Εκλογές στην Ελλάδα θα γίνουν το αργότερο το 2019, και αυτή τη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται πίσω στις δημοσκοπήσεις από τη ΝΔ. Ποιος προσέχει τις δημοσκοπήσεις αυτές τις ημέρες;

    Όποιος και αν καταλήξει στην εξουσία το 2019, η κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει να ενθαρρύνει τις επενδύσεις, την επιχειρηματική εξέλιξη και την μεταρρύθμιση των θεσμών. Αλλά πρέπει επίσης να προσφέρει κάποια ανακούφιση στους πολύ πιεσμένους πολίτες της.

    Η Ελλάδα έχει κάνει περισσότερα από ό,τι πίστευε ο καθένας ότι ήταν δυνατό. Αλλά δυστυχώς, δεν είναι ακόμη αρκετό.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    110,8 δισ. $

    +579,0 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    105,6 δισ. $

    -154,7 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    100,8 δισ. $

    +45,4 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    82,5 δισ. $

    -103,8 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    71,0 δισ. $

    +856,7 εκ. $