Η υγεία στα "χέρια" μας: Οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν την πρόληψη και την ασφάλιση

Τετάρτη, 16-Ιουλ-2025 08:00

Η υγεία στα "χέρια" μας: Οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν την πρόληψη και την ασφάλιση

Παραδοσιακά, η παρακολούθηση της υγείας βασιζόταν αποκλειστικά στους γιατρούς και τους επαγγελματίες υγείας. Στις μέρες μας, η τεχνολογία επιτρέπει σε κάθε άτομο να συμμετέχει πιο ενεργά στη φροντίδα του εαυτού του, χωρίς φυσικά να υποκαθιστά τον ρόλο του γιατρού. Η ραγδαία εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων, όπως τα wearable devices, οι "έξυπνες" εφαρμογές κινητών που μετρούν βασικούς βιοδείκτες και η τεχνητή νοημοσύνη (AI) συνθέτουν ένα δυναμικό ψηφιακό οικοσύστημα που προάγει την πρόληψη και τη διαχείριση  της υγείας σε καθημερινή βάση. Τα εργαλεία αυτά ενισχύουν τη συνεργασία με τους επαγγελματίες υγείας, προσφέροντας πιο άμεση, εξατομικευμένη και αποτελεσματική παρακολούθηση του οργανισμού μας.

Οι "έξυπνες" συσκευές παρακολούθησης υγείας, από τα smartwatches και τις συσκευές παρακολούθησης φυσικής δραστηριότητας (activity trackers) μέχρι τους προηγμένους αισθητήρες δραστηριότητας, καταγράφουν συνεχώς και με ακρίβεια ζωτικές λειτουργείες. Αυτές περιλαμβάνουν τον καρδιακό ρυθμό, τα επίπεδα οξυγόνου στο αίμα, τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου καθώς και τη σωματική άσκηση.

Οι εφαρμογές υγείας που συνοδεύουν αυτές τις συσκευές αναλύουν τα δεδομένα, μετατρέποντάς τα σε εύληπτες πληροφορίες. Παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές σχετικά με τη διατροφή, την άσκηση και τις συνήθειες ύπνου, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να στείλουν ειδοποιήσεις για οποιεσδήποτε αλλαγές που χρήζουν προσοχής ή ιατρικής αξιολόγησης.

Συγκεκριμένα, με την ικανότητα να επεξεργάζεται τεράστιους όγκους δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μπορεί να εντοπίζει λεπτά πρότυπα και τάσεις που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτά. Αυτό της επιτρέπει να προβλέπει πιθανά προβλήματα υγείας πολύ πριν εκδηλωθούν, όπως για παράδειγμα την εμφάνιση αρρυθμιών. Κατά συνέπεια, παρέχει τη δυνατότητα για έγκαιρη παρέμβαση που είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς μπορεί να αποτρέψει την εξέλιξη σοβαρών προβλημάτων υγείας.

Τηλεϊατρική, online ραντεβού και ψηφιακοί φάκελοι υγείας

Η τηλεϊατρική έχει μεταμορφώσει την πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες, επιτρέποντας την άμεση επικοινωνία με γιατρούς, την διενέργεια εξ αποστάσεως ιατρικής αξιολόγησης και τη διαχείριση της απαραίτητης συνταγογράφησης, χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας. Παράλληλα, τα online ραντεβού απλοποιούν τον προγραμματισμό της φροντίδας, ενώ οι ψηφιακοί φάκελοι υγείας προσφέρουν ταχύτητα, ασφάλεια και ευκολία πρόσβασης, επιτρέποντας την παρακολούθηση της πορείας της υγείας ανά πάσα στιγμή κι από οποιοδήποτε σημείο.

Η επίδραση της ψηφιακής μετάβασης στον τομέα της ασφάλισης υγείας

Η ψηφιακή μετάβαση έχει σημαντική και θετική επίδραση και στον χώρο της ασφάλισης υγείας, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες λειτουργούν και αλληλεπιδρούν με τους ασφαλισμένους τους. Πλέον, μέσω ψηφιακών πλατφορμών και εφαρμογών, οι ασφαλισμένοι έχουν άμεση πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών και υποστήριξης, χωρίς τις καθυστερήσεις και τη γραφειοκρατία του παρελθόντος.

Παράλληλα, η διαχείριση των αιτήσεων αποζημίωσης και η παρακολούθηση της κάλυψης έχουν απλοποιηθεί και αυτοματοποιηθεί. Αυτό οδηγεί σε ταχύτερη διεκπεραίωση και εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, καθώς μειώνει το διοικητικό φόρτο για τις εταιρείες. Επιπλέον, τα δεδομένα που συλλέγονται από τις τεχνολογίες ψηφιακής υγείας μπορούν να χρησιμοποιηθούν (με την απαραίτητη συγκατάθεση και προστασία δεδομένων) από τις ασφαλιστικές εταιρείες για την παροχή πιο προσωποποιημένων και ευέλικτων ασφαλιστικών προγραμμάτων.

Συνολικά, η τεχνολογία προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία φροντίδας που συνδυάζει την ενεργή πρόληψη, την άμεση διάγνωση και την αποτελεσματική διαχείριση περιστατικών υγείας. Οι ασφαλιστικές εταιρείες με τη βοήθεια της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, επαναπροσδιορίζουν τον ρόλο τους, προσφέροντας πέρα από αποζημιώσεις σε περίπτωση ασθένειας, μια σειρά από πολύτιμα ψηφιακά εργαλεία, με στόχο την ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους και τη δημιουργία κινήτρων για τη διατήρηση της καλής υγείας και της ευεξίας τους.