Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 16-Οκτ-2021 09:42

    Ε.M. Σκοπελίτης: Η Ελλάδα έχει ανάγκη από πρότυπα υγιούς επιχειρηματικότητας

    Ε.M. Σκοπελίτης: Η Ελλάδα έχει ανάγκη από πρότυπα υγιούς επιχειρηματικότητας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    "Αναζητούμε και θέλουμε να αναδείξουμε τους επιχειρηματίες που δημιουργούν το μέλλον, σήμερα" επισημαίνει στο Capital.gr ο Ευάγγελος Μάξιμος Σκοπελίτης, Διευθυντής Brand, Marketing και Επικοινωνίας της EY Ελλάδος, η οποία διοργανώνει το διαγωνισμό Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" 2021.

    Ο υπεύθυνος του εν λόγω προγράμματος της ΕΥ απευθύνει κάλεσμα "σε όσους επιχειρηματίες έχουν να μοιραστούν μία ιστορία που πιστεύουν ότι μπορεί να εμπνεύσει και να καθοδηγήσει και άλλους στην παραγωγή θετικών αποτελεσμάτων" να συμμετάσχουν στο φετινό διαγωνισμό και να αποτελέσουν πρότυπα υγιούς επιχειρηματικότητας.

    Άλλωστε, ο διαγωνισμός συμπίπτει με μία περίοδο, κατά την οποία η ελληνική και η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις της πανδημίας και είναι αναγκαίο να εξευρεθούν οι leaders που θα εμπνεύσουν την κοινωνία και τις νεότερες γενιές.

    Ο κ. Σκοπελίτης περιγράφει τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, εξηγεί τα οφέλη για τις επιχειρήσεις που θα αποφασίσουν να συμμετάσχουν και καταθέτει όσα αποκόμισε από τη δική του πολύχρονη εμπειρία γύρω από το διαγωνισμό.

    Συνέντευξη στον Γιώργο Γεωργίου:

    Τι διαφοροποιεί τον Έλληνα "Επιχειρηματία της Χρονιάς" από άλλους αντίστοιχους διαγωνισμούς;

    Ο Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" αποτελεί μέρος του παγκόσμιου διαγωνισμού της ΕΥ, World Entrepreneur Of The Year™, ενός θεσμού που διοργανώνεται σήμερα σε πάνω από 60 χώρες και έχει αποκτήσει, πλέον, πολύ μεγάλο κύρος, λόγω των προσωπικοτήτων του παγκόσμιου επιχειρείν που έχει αναδείξει. Είναι ένας διαγωνισμός που επιβραβεύει επιχειρηματίες, και όχι επιχειρήσεις, μέσα από μια ανεξάρτητη διαδικασία αξιολόγησης που περιλαμβάνει ένα πλέγμα από πολύ συγκεκριμένα και αυστηρά κριτήρια.

    Πρόθεση της ΕΥ, μέσω του Έλληνα "Επιχειρηματία της Χρονιάς", είναι να επιβραβεύσει την επιχειρηματική αριστεία και να τιμήσει τους ανθρώπους που δημιουργούν μακροπρόθεσμη αξία για τις επιχειρήσεις τους, αλλά και για ολόκληρη την κοινωνία. Ανθρώπους εξωστρεφείς και καινοτόμους, που, πάνω απ’ όλα, δε βλέπουν εμπόδια, αλλά μόνο ευκαιρίες για να πάνε την επιχείρησή τους, αλλά και την οικονομία και την κοινωνία, μπροστά.

    Να σημειώσω ότι οι υποψήφιοι δεν επιλέγονται από την EY: ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός σε κάθε ιδιοκτήτη ή μέτοχο ιδιωτικής επιχείρησης με έδρα ή κύρια παραγωγική-λειτουργική δραστηριότητα στην Ελλάδα, με κύκλο εργασιών €10 εκατ. και άνω, ο οποίος είναι ο βασικός υπεύθυνος για την απόδοσή της και αποτελεί ανώτατο, ενεργό στέλεχος της διοίκησής της. Υποψήφιοι μπορούν, επίσης, να προταθούν από τρίτα πρόσωπα.

    Σε αυτό το πλαίσιο, κύριε Γεωργίου, θα ήθελα μέσα από αυτό το βήμα που μας δίνει το Capital.gr με τη συνέντευξη αυτή, να απευθύνω πρόσκληση σε όσους επιχειρηματίες έχουν να μοιραστούν μία ιστορία που πιστεύουν ότι μπορεί να εμπνεύσει και να καθοδηγήσει και άλλους προς την παραγωγή θετικών αποτελεσμάτων, να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, αλλά και στο ευρύ κοινό να προτείνει τους επιχειρηματίες εκείνους που το έργο τους αξίζει να αναδειχθεί και να βραβευθεί.

    Γιατί να συμμετάσχει ένας επιχειρηματίας;

    Κατ’ αρχάς, θα έλεγα ότι ένας επιχειρηματίας που αισθάνεται ότι μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για τους άλλους, το οφείλει, τόσο στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, όσο και στην ελληνική κοινωνία, να συμμετάσχει. Πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από πρότυπα υγιούς επιχειρηματικότητας που μπορούν να καθοδηγήσουν και να εμπνεύσουν την ελληνική κοινωνία και τις νεότερες γενιές. Αυτό ισχύει, ίσως περισσότερο από ποτέ άλλοτε, σε μία χρονική συγκυρία, όπου έχουμε μπροστά μας τόσες προκλήσεις και τόσες αλλαγές.

    Από εκεί και πέρα, τα οφέλη της συμμετοχής, και πολύ περισσότερο της διάκρισης, είναι πολλά: για τον ίδιο τον επιχειρηματία είναι, χωρίς αμφιβολία, μια σημαντική αναγνώριση και ηθική καταξίωση, κάτι που δεν πρέπει να το υποτιμούμε. Ξέρετε, όλοι θεωρούμε ότι το βασικό κίνητρο του επιχειρηματία είναι το κέρδος, ενώ, για πολλούς, το να αφήσουν ένα θετικό αποτύπωμα ως κληρονομιά του έργου τους, είναι εξίσου σημαντικό. Για την επιχείρηση που εκπροσωπεί ο εκάστοτε επιχειρηματίας, τα οφέλη περιλαμβάνουν την ενίσχυση της εικόνας της και την αύξηση της αναγνωρισιμότητάς της, καθώς και την τόνωση του ηθικού των εργαζομένων και της εταιρικής κουλτούρας της.

    Παράλληλα, η εμπειρία από τον διαγωνισμό τα τελευταία 15 χρόνια, μού έχει δείξει – κάτι το οποίο έχουν επιβεβαιώσει και πολλοί υποψήφιοι! – ότι ο διαγωνισμός αποτελεί και μια ευκαιρία για τους επιχειρηματίες που συμμετέχουν, να προβούν σε μία ανασκόπηση της μέχρι τώρα πορείας τους και της πορείας της επιχείρησής τους. Και τι εννοώ με αυτό: μέσα από την διαδικασία αξιολόγησης, αλλά και τις ευκαιρίες διάδρασης και δικτύωσης που προσφέρονται στο πλαίσιο του διαγωνισμού, οι επιχειρηματίες μπορούν να κάνουν ένα "benchmarking” – να συγκριθούν, δηλαδή, με άλλες επιτυχημένες επιχειρήσεις και καταξιωμένους επιχειρηματίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, και να ζυγίσουν τι έχει πάει καλά, τι έχει πάει λιγότερο καλά, και τι μπορεί να γίνει καλύτερα, χρησιμοποιώντας τα πολύτιμα μαθήματα που λαμβάνουν για να ισχυροποιήσουν τη θέση και την πορεία της επιχείρησής τους στο μέλλον.

    Πώς επιλέγεται ο νικητής;

    Οι υποψήφιοι αξιολογούνται από μια ανεξάρτητη, 9μελή Κριτική Επιτροπή η οποία αποτελείται από καταξιωμένους επιχειρηματίες, ακαδημαϊκούς, τραπεζικούς, καθώς και θεσμικούς παράγοντες. Φέτος, έχουμε τη χαρά και την τιμή να προεδρεύει της Επιτροπής ο κύριος Βασίλειος Κάτσος, Πρόεδρος και Συνιδρυτής της VNK Capital, ο οποίος αναδείχθηκε και Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" το 2008.

    Η διαδικασία απαιτεί χρόνο, λόγω του μεγάλου αριθμού των υποψηφιοτήτων και της ενδελεχούς εξέτασης των στοιχείων που μας υποβάλουν. Η αξιολόγηση γίνεται με βάση μια σειρά από κριτήρια, και συγκεκριμένα, την οικονομική απόδοση και τη δημιουργία αξίας, το επιχειρηματικό πνεύμα, τον στρατηγικό προσανατολισμό και τη διεθνή παρουσία, το μοντέλο διοίκησης, την καινοτομία, καθώς και τον κοινωνικό αντίκτυπο και την προσωπική ακεραιότητα.

    Η Επιτροπή επιλέγει αρχικά τους νικητές των επιμέρους κατηγοριών βράβευσης. Στη συνέχεια, στη διάρκεια της τελετής απονομής των βραβείων, που θα διεξαχθεί την άνοιξη του 2022, επιλέγεται ο Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς", ο οποίος και θα εκπροσωπήσει τη χώρα στον παγκόσμιο διαγωνισμό που είναι προγραμματισμένος να διεξαχθεί στο Μόντε Κάρλο, τον Ιούνιο του 2022.

    Τι σημαίνει για μια ελληνική επιχείρηση να φτάσει στο Μόντε Κάρλο; Ποια είναι η εμπειρία;

    Πρόκειται για μια πραγματικά συναρπαστική εμπειρία. Η τελετή της απονομής των βραβείων, αλλά και το forum του World Entrepreneur Of The YearΤΜ, τα οποία απολαμβάνουν την υποστήριξη του Πριγκιπάτου του Μονακό, αλλά και του ίδιου του Πρίγκιπα Αλβέρτου, αποτελούν μια μοναδική, παγκόσμια γιορτή της επιχειρηματικότητας, που πρέπει να τη ζήσεις για να καταλάβεις την ακτινοβολία και το κύρος της.

    Σκεφτείτε ότι οι επιχειρηματίες που έχουν φτάσει στον παγκόσμιο διαγωνισμό, έχουν επιλεγεί μεταξύ περισσότερων από 25.000 υποψηφίων από ολόκληρο τον κόσμο. Εκτός, όμως, από τους εθνικούς νικητές, σε αυτήν την τετραήμερη γιορτή, παρευρίσκονται κορυφαίες παγκόσμιες προσωπικότητες, παρέχοντας ευκαιρίες δικτύωσης, αλλά και ανταλλαγής απόψεων, ιδεών και τεχνογνωσίας, που δύσκολα συναντάς στη ζωή σου.

    Έχοντας παρευρεθεί σε αρκετές διοργανώσεις, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω ομιλίες από, μεταξύ άλλων, τον Dan Schulman, Πρόεδρο και CEO της PayPal, τον Sir Alex Ferguson, τον Bill Ford, Εκτελεστικό Πρόεδρο της Ford Motor Company, την Amal Clooney, τον Giuseppe Lavazza, Αντιπρόεδρο και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Luigi Lavazza S.p.A., την Peggy Johnson, Εκτελεστική Αντιπρόεδρο Business Development της Microsoft και την Kate Winslet.

    Τι αποκομίσατε εσείς προσωπικά από τη διαδικασία του Έλληνα "Επιχειρηματία της Χρονιάς" μετά από 15 χρόνια;

    Συμμετέχω στη διοργάνωση του Έλληνα "Επιχειρηματία της Χρονιάς" από τον πρώτο κιόλας διαγωνισμό, το 2006, και μπορώ να σας πω ότι είχα την τύχη να γνωρίσω από κοντά και να συνομιλήσω για ώρα με έναν μεγάλο αριθμό Ελλήνων και Ελληνίδων επιχειρηματιών, που μας μίλησαν για το ξεκίνημά τους, τα σχέδια και το όραμά τους, τις αγωνίες και τους προβληματισμούς τους, τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν, τις μάχες που δίνουν καθημερινά, τις μικρές και μεγάλες επιτυχίες τους. Όταν ζήσεις αυτήν την εμπειρία, αισθάνεσαι πραγματικά ότι οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να τύχουν μεγαλύτερης αναγνώρισης και ότι αυτοί που ξεχωρίζουν ανάμεσά τους, πρέπει να αναδειχθούν ως πρότυπα και να τιμηθούν.

    Ξέρετε, και νομίζω είναι σημαντικό να μην το ξεχνάμε αυτό, σαν χώρα είχαμε μάθει να μην αγαπάμε την επιχειρηματικότητα και μάλιστα, ίσως, να την ενοχοποιούμε σε ορισμένες περιπτώσεις, κάτι το οποίο είναι βέβαιο πως είχε συνεισφέρει σε όσα πέρασαν η οικονομία, αλλά και η κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια. Για αυτόν τον λόγο χαίρομαι που βλέπω ότι έχει ξεκινήσει να καθιερώνεται ένα νέο αφήγημα γύρω από την υγιή επιχειρηματικότητα, το οποίο, όμως, οφείλουμε όλοι να συνεχίσουμε να στηρίζουμε με τις πράξεις μας. Η καλλιέργεια μίας νοοτροπίας επιχειρηματικότητας και ανάληψης επιχειρηματικού ρίσκου και επιχειρηματικής καινοτομίας, πάνω σε μια γερή βάση εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής υπευθυνότητας, αποτελεί αδιαπραγμάτευτο όρο για τη μελλοντική, βιώσιμη ανάπτυξη και τον μετασχηματισμό του οικονομικού και παραγωγικού μοντέλου της χώρας.

    Τι έχει αλλάξει στον θεσμό όλα αυτά τα χρόνια;

    Θα έλεγα ότι ο θεσμός παρακολουθεί τις μεγάλες αλλαγές που συντελέστηκαν στο οικονομικό περιβάλλον της χώρας όλα αυτά τα χρόνια. Εντελώς διαφορετικές ήταν οι συνθήκες στα "ανέμελα" χρόνια που ξεκίνησε ο θεσμός, το 2006, άλλες οι προκλήσεις τη δεκαετία του 2010 και άλλες σήμερα.

    Τα χρόνια της κρίσης, οι επιχειρήσεις που ξεχώρισαν ήταν αυτές που κράτησαν όρθια την ελληνική οικονομία. Σήμερα, θέλουμε να αναδείξουμε αυτές που μπορούν να στηρίξουν την επανεκκίνηση και τον μετασχηματισμό της οικονομίας. Παρότι οι προκλήσεις διαφέρουν, σήμερα, όπως και τότε, αναζητούμε τους επιχειρηματίες που διαθέτουν το όραμα, την αποφασιστικότητα και την ικανότητα να μετατρέπουν τα εμπόδια σε ευκαιρίες για ανάπτυξη και πρόοδο για όλους.

    Ο θεσμός συμπίπτει με μία περίοδο, κατά την οποία η ελληνική επιχειρηματικότητα εξέρχεται σταδιακά από τις δυσχερείς συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία. Ποια η σημασία ενός τέτοιου θεσμού σήμερα;

    Όταν ξέσπασε η πανδημία, στην ΕΥ μιλήσαμε για την ανάγκη οι επιχειρήσεις να σχεδιάσουν, όχι μόνο για το σήμερα, αλλά και για το αύριο και το μετέπειτα. Βρισκόμαστε αισίως στο μετέπειτα, στη φάση δηλαδή που πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα νέα δεδομένα και τις νέες τάσεις που δημιούργησε η πανδημία: τη μεγαλύτερη έμφαση στη βιωσιμότητα, την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, τις νέες συνήθειες και προσδοκίες του καταναλωτή, την ανάγκη δημιουργίας μακροπρόθεσμης αξίας για όλους. Οι επιχειρηματίες που κατανοούν τις αλλαγές αυτές είναι εκείνοι που θα ξεχωρίσουν και θα πρωταγωνιστήσουν στην ανάκαμψη και στον μετασχηματισμό της οικονομίας μας.

    Ο Peter Drucker, τον οποίο πολλοί αποκαλούν εμπνευστή του σύγχρονου management, είχε πει πως "ο καλύτερος τρόπος να μαντέψεις το μέλλον, είναι να το δημιουργήσεις". Αυτούς, ακριβώς, τους και τις επιχειρηματίες αναζητούμε και πρέπει και θέλουμε να αναδείξουμε στον φετινό διαγωνισμό: εκείνους και εκείνες που δημιουργούν το μέλλον, σήμερα.

    Η ελληνική επιχειρηματικότητα προετοιμάζεται για το αύριο, ή απλά δίνει μάχη επιβίωσης;

    Σας είπα νωρίτερα ότι είχα την ευκαιρία να γνωρίσω αυτά τα χρόνια έναν μεγάλο αριθμό ελληνικών επιχειρήσεων και επιχειρηματιών. Υπάρχουν σίγουρα πολλές επιχειρήσεις που επλήγησαν σοβαρά από την κρίση και δίνουν ακόμη μια δύσκολη μάχη. Υπάρχουν, όμως, και πολλές που, όχι μόνο άντεξαν, αλλά είδαν την κρίση σαν ευκαιρία μετασχηματισμού, με αποτέλεσμα, σήμερα, να έχουν τις προϋποθέσεις και τα εφόδια για να αντιμετωπίσουν το αύριο.

    Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει αποδείξει στα δύσκολα την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητά της. Το επόμενο διάστημα επιφυλάσσει προκλήσεις, αλλά και μεγάλες ευκαιρίες, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης. Ως κοινωνία, δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην τις αξιοποιήσουμε. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην κάνουμε αυτό το αποφασιστικό βήμα μπροστά.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ