Flexopack: H Ελληνίδα που… τυλίγει τον κόσμο

Δευτέρα, 17-Μαϊ-2010 09:54

Βρίσκεται σε μια εξάδα εμφιαλωμένων νερών, στα αλλαντικά, στα απορρυπαντικά αλλά και στους… καφέδες. Για την ακρίβεια, μέσω των προϊόντων της βρίσκεται σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό ακόμα και αν το όνομα της δε θυμίζει πολλά στον καταναλωτή.

Η Flexopack, είναι μια αμιγώς ελληνική οικογενειακή εταιρεία, που από το 1979 «δραστηριοποιείται στον κλάδο της παραγωγής εύκαμπτων πλαστικών ειδών συσκευασίας προοριζομένων κυρίως για την βιομηχανία τροφίμων, αλλά και για άλλες εξελιγμένες ειδικές εφαρμογές». Πιο απλά, η οικογένεια Γκινοσάτη, κατασκευάζει εδώ και τρεις δεκαετίες στο Κορωπί, τις πλαστικές συσκευασίες που συνοδεύουν την πλειονότητα των προϊόντων που αγοράζονται κυρίως σε ένα σούπερ μάρκετ.

Έχοντας κατακτήσει ένα σημαντικό μερίδιο της εγχώριας αγοράς, η εισηγμένη στο ΧΑ από το 1996, τα τελευταία χρόνια επιδιώκει την επέκταση της σε αγορές εκτός Ελλάδας. Έτσι, έκανε… ποδαρικό στο 2010 με την δημιουργία θυγατρικής στο Βελιγράδι, η οποία θα έχει ως αντικείμενο την διανομή και προώθηση των προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα. Η Flexosystems Ltd Belgrade, όπως ονομάστηκε, αναμένεται «να ενισχύσει περαιτέρω τη δραστηριότητα της στις γεωγραφικές περιοχές που ήδη δραστηριοποιείται», σημειώνει η εταιρεία στην επίσημη ανακοίνωση.

Πρόκειται για το δεύτερο βήμα της εισηγμένης εκτός Ελλάδας, μετά την Πολωνία όπου έκανε το ντεμπούτο της το 2007, μέσω της απόκτησης ποσοστού 75% της Fescopack. Μάλιστα, στην περίπτωση αυτή, έχει τη δυνατότητα εκτός από την εμπορία των προϊόντων που παράγει στην Ελλάδα, να εγκαταστήσει παραγωγική γραμμή εκεί. Ακόμα, ωστόσο, κάτι τέτοιο δε φαίνεται να είναι στα άμεσα σχέδια της.

Οι δύο αυτές θυγατρικές, πάντως, φαίνεται ότι ήρθαν ως απόρροια του μεγάλου όγκου εξαγωγών που σημειώνει η εταιρεία τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, μέσα σε μια δεκαετία το ποσοστό εξαγωγών επί του τζίρου της εταιρείας υπερδιπλασιάστηκε. Ενώ το 1998 στο σύνολο του τζίρου της τα προϊόντα που εξήγαγε προς Ευρωπαϊκές χώρες δε ξεπερνούσαν το 25%, το 2008 οι εξαγωγές έφτασαν να αποτελούν το 63% των συνολικών πωλήσεων.

Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές της Flexopack την τελευταία τετραετία έχουν αυξηθεί κατά 22% περίπου. Το 2006 οι πωλήσεις προς τις αγορές του εξωτερικού ήταν ύψους 20,3 εκατ. ευρώ, το 2007 έφταναν τα 23 εκατ. ευρώ και το 2008 διαμορφώνονταν στα 26,7 εκατ. ευρώ. Παρά το ότι το 2009 οι πωλήσεις προς το εξωτερικό εμφάνισαν κάμψη από άποψη τζίρου, καθώς κατήλθαν στα 24,6 εκατ. ευρώ το ποσοστό τους στο συνολικό τζίρο του ομίλου αυξήθηκε φτάνοντας το 67,9%.

Οι χώρες όπου ταξιδεύουν τα προϊόντα της Flexopack είναι σήμερα περισσότερες από σαράντα, όταν το 2005 δεν ξεπερνούσαν τις τριαντατέσσερις. ΗΠΑ, Αυστραλία, Γερμανία, Ελβετία, Σουηδία, Τουρκία, Ισραήλ, Κορέα είναι σήμερα μερικές από τις αγορές που εξάγει η εισηγμένη.

Επενδυτικό… χαλί

Ιδιαίτερη έμφαση τα τελευταία χρόνια δίνει η Flexopack στην ανανέωση του εξοπλισμού και τον εκσυγχρονισμό της μονάδας που διαθέτει στο Κορωπί. Μόνο την τελευταία πενταετία έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις περίπου 26 εκατ. ευρώ, για την εγκατάσταση και την έναρξη λειτουργίας νέων μηχανολογικών εξοπλισμών.

Αναλυτικότερα, δαπάνησε 2,16 εκατ. ευρώ, 2,18 εκατ. ευρώ, 7,4 εκατ. ευρώ, 9,2 εκατ. ευρώ και 6,1 εκατ. ευρώ για το 2009, το 2008, το 2007, το 2006 και το 2005 αντίστοιχα. Όπως σημειώνεται στις ετήσιες εκθέσεις του ομίλου, με αυτό τον τρόπο «δίνεται η δυνατότητα περαιτέρω βελτίωσης της παραγωγικής διαδικασίας, αύξησης της παραγωγικής δυναμικότητας καθώς και παραγωγής νέων προϊόντων».

Παράλληλα, η εισηγμένη, φαίνεται ότι επενδύει και στο εργατικό δυναμικό της καθώς παρά τη γενικευμένη ύφεση της αγοράς και την αυξανόμενη ανεργία, αύξησε τον αριθμό των εργαζομένων της κατά 13 άτομα. Έτσι, σε επίπεδο ομίλου απασχολεί σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία 216 άτομα από 205 που ήταν το 2008 και σε επίπεδο μητρικής 195 από 193 που ήταν το 2008.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της, τουλάχιστον όπως υποστηρίζει, έχει παίξει και το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης που διαθέτει και το οποίο εξετάζει τους τρόπους παραγωγής νέων προϊόντων, με χαμηλότερο κόστος και καλύτερη ποιότητα. Το συγκεκριμένο τμήμα συνεργάζεται στενά με την Διεύθυνση Marketing και Πωλήσεων για να εξασφαλισθεί έρευνα και ανάπτυξη σύμφωνη με την στρατηγική της εταιρείας.
 
Μείωση δανεισμού

Η Flexopack, παρά το ότι δεν είδε τα κέρδη της να μειώνονται, εν μέσω της γενικευμένης ύφεσης, σημείωσε κάμψη πωλήσεων που την απέδωσε στη γενική κάμψη της αγοράς παγκοσμίως, αλλά κυρίως στη συμπίεση των τιμών.

Το 2009, ωστόσο, κατάφερε να μειώσει κατακόρυφα τον δανεισμό της. Τα μακροπρόθεσμα δάνεια της μειώθηκαν στα 2,39 εκατ. ευρώ από 3,19 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008 ενώ τα βραχυπρόθεσμα κατήλθαν στα 3,32 εκατ. ευρώ από 6,31 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008. 

Μαριέτα Χριστοπούλου
marieta.christopoulou@capital.gr