Ειδικός φόρος και στα αναψυκτικά (!)

Πέμπτη, 06-Μαϊ-2010 09:00

Μια δυσάρεστη έκπληξη για έναν ακόμη επιχειρηματικό κλάδο έκρυβε το μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση με την Ε.Ε. και το ΔΝΤ προκειμένου να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός στήριξης της ελληνικής οικονομίας με το ποσό των 110 δισ. ευρώ.

Όπως σημειώνεται, πέραν των πρόσθετων μέτρων που ανακοινώθηκαν για το 2010, θα συμπεριλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η επιβολή -το αργότερο έως το τέλος  του τρίτου τριμήνου του 2011-  ειδικού φόρου κατανάλωσης για τα μη αλκοολούχα ποτά (αναψυκτικά), με προβλεπόμενα έσοδα τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αν το οικονομικό επιτελείο δεν έχει ακόμη ανακοινώσει το ύψος του ειδικού αυτού φόρου, από την πρώτη στιγμή οι επιχειρήσεις του κλάδου κινητοποιήθηκαν προκειμένου να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις από την επιβολή του μέτρου. 

Υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών με τα οποία επικοινώνησε το Capital.gr χαρακτήρισαν την πρόθεση αυτή «πρωτοφανή» και «κεραυνό εν αιθρία». Όπως σημείωναν, εν πρώτοις δεν γνωρίζουν εάν έχει υπάρξει ανάλογη επιβολή φόρου σε χώρες που βρέθηκαν στην ίδια κατάσταση με την Ελλάδα, ενώ σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, ήδη τα νομικά τμήματα των μεγάλων εταιρειών του κλάδου έχουν ενσκήψει στο θέμα που ανέκυψε, διερευνώντας κατά πόσον ένας τέτοιος φόρος εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και πρακτική. 

Σε αντίθεση με τα αλκοολούχα ποτά όπου για χρόνια η ειδική φορολόγηση αποτελεί συνήθη μηχανισμό είσπραξης εσόδων, εάν τελικώς επιβληθεί ανάλογο μέτρο και στα αναψυκτικά θα σημάνει και την διαφοροποίηση της κατηγορίας αυτής από τα υπόλοιπα τρόφιμα. «Εκτιμώ ότι θα υπάρξει άμεση αντίδραση από τα θεσμικά όργανα του κλάδου», έλεγε υψηλόβαθμο στέλεχος της Pepsico-HBH. 

Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες του κλάδου θεωρούν βέβαιο πως μια ειδική φορολόγηση θα πλήξει την κατανάλωση των αναψυκτικών, σε μια περίοδο που ήδη υπάρχουν εμφανή σημάδια μείωσης των πωλήσεων και επίκειται η νέα αύξηση του ΦΠΑ. Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες της αγοράς, η Coca-Cola 3E (σε επίπεδο μητρικής) και η Pepsico HBH πραγματοποίησαν στην Ελλάδα αθροιστικά πέρυσι τζίρο 827 εκατ. ευρώ και EBITDA 133 εκατ. ευρώ. Οι δύο εταιρείες ελέγχουν το 80% της εγχώριας αγοράς αναψυκτικών στην Ελλάδα, με τη Coca-Cola 3Ε να διατηρεί ηγετική θέση με μερίδιο που στην αγορά εκτιμάται στο 68%. 

Υπό την επιβολή των νέων μέτρων και σε συνδυασμό με τη νέα έκτακτη εισφορά που αποφασίστηκε για τις κερδοφόρες επιχειρήσεις (η Coca-Cola 3E, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, κατέβαλε για την προηγούμενη εισφορά πέρυσι περί τα 20 εκατ. ευρώ), το τοπίο για τις εταιρείες μη αλκοολούχων ποτών επιβαρύνεται σημαντικά και μάλιστα σε μια περίοδο που η κατανάλωση ήδη δοκιμάζεται.

Σύμφωνα με στοιχεία της AC Nielsen, την περυσινή χρονιά στα σούπερ μάρκετ οι πωλήσεις αναψυκτικών ενισχύθηκαν οριακά (1%) φθάνοντας στα 141 εκατ. ευρώ. Στο σύνολό της, η αγορά των μη αλκοολούχων ποτών στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε πέρυσι στα 278 εκατ. ευρώ, αύξηση σε ποσοστό 2%. Στο πρώτο τετράμηνο του 2010 όμως, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν κόπωση των πωλήσεων, αναγκάζοντας ορισμένες εταιρείες να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών με στόχο την ενίσχυση των τζίρων τους.