ΔΕΠΑ: "Σπάει" στα δύο, οδεύει προς το Χ.Α.

Πέμπτη, 15-Ιουν-2006 08:45

Ιδιαίτερα σημαντικό, αλλά κρίσιμο έτος για το μέλλον της ΔΕΠΑ, είναι το 2006, καθώς στη διάρκεια του θα πρέπει να ολοκληρωθούν όλες οι οικονομικές, νομικές, αλλά και διοικητικές διαδικασίες για διαχωρισμό της εταιρίας.  Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας επέλεξε να επισκεφθεί σήμερα το μεσημέρι τη ΔΕΠΑ και να ενημερωθεί από τη νέα διοίκηση της για την πορεία της εταιρίας προς το Χρηματιστήριο το 2007, όπως έχει προαναγγελθεί από την κυβέρνηση.

Σύμφωνα με το νόμο για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, η ΔΕΠΑ, πολύ σύντομα θα πρέπει να αποκτήσει τη θυγατρική της εταιρία ΔΕΣΦΑ, που θα είναι ο ιδιοκτήτης και διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου.  Στη νέα απελευθερωμένη αγορά φυσικού αερίου, όπου θα έχουν το δικαίωμα δραστηριοποίησης και ιδιωτικές εταιρίες, η ΔΕΠΑ θα έχει την ευθύνη της προμήθειας αέριου, το οποίο θα πωλεί σε μεγάλους καταναλωτές, όπως η ΔΕΗ, οι Εταιρίες Παροχής Αερίου (προς το παρόν στις υφιστάμενες τρεις Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης) και μεγάλες βιομηχανίες όπως η ΕΒΖ, η ΒΦΛ, ή η νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας των ΕΛ-ΠΕ στη Θεσσαλονίκη.
 
Θα καταβάλλει δε, τέλη στη θυγατρική της ΔΕΣΦΑ, για τη χρήση του δικτύου. Αυτό, είναι ένα μέρος μόνο των δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, η οποία θα κληθεί επίσης να εξασφαλίσει και νέες πηγές προμήθειας αερίου, πέραν του ρωσικού, για την τροφοδοσία τόσο της εγχώριας αγοράς, όσο και της αγοράς της Ευρώπης μέσω του Τουρκικού –Ελληνικού -Ιταλικού αγωγού.
Το συγκεκριμένο έργο απαιτεί προσεκτικούς, όσο και δύσκολους χειρισμούς σε διεθνές επίπεδο, από την επιτυχία των οποίων εξαρτάται η διασφάλιση πολλαπλών πηγών τροφοδοσίας, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη.
Όμως, οι ευθύνες της ΔΕΠΑ δεν σταματούν εδώ. Ως μητρική εταιρεία του νέου σχήματος, θα κληθεί να δημιουργήσει την εταιρία που θα αναλάβει τη διαχείριση του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού φυσικού αερίου, το υποθαλάσσιο τμήμα του οποίου, δεν θα αποτελεί μέρος του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Εξάλλου,  θα είναι η εταιρία που θα πάρει το δρόμο της εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, όπως ήδη έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση, ενώ θα έχει και την ευθύνη της διενέργειας των διαγωνισμών για τη δημιουργία των νέων Εταιριών Παροχής Φυσικού Αερίου Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Από την άλλη πλευρά το έργο που θα κληθεί να διαχειριστεί ο ΔΕΣΦΑ αφορά κυρίως την ταχεία προώθηση της επέκτασης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
• Την ολοκλήρωση των έργων για το διπλασιασμό της δυναμικότητας των αποθηκών υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα.
• Τη δημιουργία των κλάδων μεταφοράς φυσικού αερίου προς:
-την Κόρινθο,
-το Αλιβέρι για την τροφοδοσία της νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ, -τις εγκαταστάσεις της Αλουμίνιον της Ελλάδος στα Άσπρα Σπίτια για να τροφοδοτηθεί η μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας που κατασκευάζει η εταιρία για την κάλυψη των αναγκών της.
-τις πόλεις όπου θα δημιουργηθούν οι νέες ΕΠΑ. 
Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι η ταχεία προώθηση των σχετικών διαγωνισμών και η συμβολαιοποίηση των έργων, είναι ζήτημα μείζονος σημασίας και θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του 2006, προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος απώλειας κοινοτικών κονδυλίων.
Εξάλλου, ρόλος του ΔΕΣΦΑ στο νέο περιβάλλον, συνίσταται στην ορθή διαχείριση του εθνικού συστήματος και στην χρέωση των χρηστών του συστήματος φυσικού αερίου, είτε πρόκειται για τη ΔΕΠΑ, είτε για ιδιωτικές εταιρίες, με τέλη διέλευσης, όπως προβλέπεται στη σχετική υπουργική απόφαση.