Edison: Ενδιαφερόμαστε για ΔΕΠΑ και μονάδες της ΔΕΗ εάν και εφόσον

Τρίτη, 13-Απρ-2010 19:00

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Η Ιταλική Edison, συνεταίρος της ΔΕΠΑ στον ελληνοϊταλικό αγωγό φυσικού αερίου, είχε στο παρελθόν συμπεριληφθεί μεταξύ των «μνηστήρων» σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση αποφάσιζε να προχωρήσει στην εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για την κρατική εταιρεία αερίου.

Το ενδιαφέρον των  ιταλών, επαναβεβαιώθηκε σήμερα, από  το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Edison Umberto Quadrino, ο οποίος βρίσκεται στην Αθήνα και είχε συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη. Εκτός όμως από τη ΔΕΠΑ και πάντα υπό την αίρεση ότι η κυβέρνηση θα αποφασίσει να προχωρήσουν αντίστοιχες διαδικασίες και στην αγορά ηλεκτρισμού, η ιταλική εταιρεία θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει πάγια και από τη ΔΕΗ. Όπως μάλιστα ανέφερε ο κ. Quadrino σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, η κρίση έχει περιορίσει τη ζήτηση στην αγορά ηλεκτρισμού αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς σε σημείο που να μη δικαιολογούνται επενδύσεις για νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής πλην αυτών που ήδη κατασκευάζονται. Έτσι μια λογική λύση για την απελευθέρωση της αγοράς θα ήταν να διατεθούν πάγια της ΔΕΗ στον ανταγωνισμό, οπότε σε μια τέτοια περίπτωση η Edison θα ενδιαφερόταν όπως είπε «ακόμη και οι παλιές και ρυπογόνες μονάδες της εταιρείας, με το ανάλογο βεβαίως τίμημα». Στην αγορά του ηλεκτρισμού οι επενδύσεις της Edison πάντως πραγματοποιούνται μέσω του κοινού σχήματος με τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων, την Elpedison, τόσο στην παραγωγή όσο και στη λιανική αγορά μέσω της Elpedison trading. Ταυτόχρονα όμως εκτός από τη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή όπου η Elpedison έχει μονάδες 800MW και έχει υποβληθεί αίτηση για μια ακόμη μονάδα με καύσιμο το λιγνίτη στη Φλώρινα, ενδιαφέρον υπάρχει και για την αγορά των ΑΠΕ, ακόμη και για εξαγορά έτοιμων μονάδων ή άλλες συνεργασίες.

Πέρα από τον  ηλεκτρισμό, κινητικότητα υπάρχει, και  μάλιστα σημαντική σε σχέση με τους αγωγούς τον ελληνοϊταλικό ITGI και τον ελληνοβουλγαρικό IGB. Την ερχόμενη εβδομάδα, έχει προγραμματιστεί συνάντηση του Σ. Μπερλουσκόνι με τον τούρκο πρωθυπουργό Ερντογάν, όπου πιθανόν να επιλυθεί το ζήτημα της συμφωνίας τράνζιτ διέλευσης από την Τουρκία του αζέρικου αερίου που προορίζεται για τον ελληνοϊταλικό αγωγό. Εφόσον η συμφωνία τράνζιτ που έχει υπογραφεί, επικυρωθεί από το τουρκικό κοινοβούλιο, τότε θα ξεκινήσουν οι συζητήσεις για τη συμφωνία με τους αζέρους για τις ποσότητες αλλά και τις τιμές του αερίου που θα «γεμίσει» τον ITGI. Μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Quadrino το γεγονός ότι θα κατασκευαστεί ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός, καθιστά τον ITGI υπερεθνική υποδομή που δεν αφορά μόνο δύο χώρες (Ελλάδα, Ιταλία) αλλά και τη Βουλγαρία, πιθανόν και άλλες βαλκανικές χώρες που θα αποκτήσουν πρόσβαση στο αζέρικο αέριο.

Σε ερώτηση εάν  η Edison θα εκδηλώσει ενδιαφέρον σε περίπτωση αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, ο κ. Quadrino, τόνισε ότι  οι όποιες κινήσεις εξαρτώνται από τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, που η ιταλική εταιρεία θα σεβαστεί και βάσει αυτών θα κινηθεί, επαναλαμβάνοντας ταυτόχρονα ότι υπάρχει πολύ καλή συνεργασία μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Edison.

Ενδιαφέρον τέλος  παρουσιάζει η τοποθέτηση του  ιταλού CEO σε σχέση με το project του Αστακού για το οποίο όπως αποκάλυψε η Edison έχει δεχθεί «κρούση». Αφενός για την προοπτική δημιουργίας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LPG, ο κ. Quadrino ανέφερε ότι πρόκειται για μια καινούρια τεχνολογία, με την οποία δεν είναι εξοικειωμένη η Edison, ωστόσο εφόσον υπογραφούν οι συμφωνίες εμπιστευτικότητα και υπάρξει ενημέρωση θα ληφθούν και οι αποφάσεις για τη συμμετοχή ή όχι στο project.  Πρόσθεσε ωστόσο ότι δεν βρίσκει προοπτική στην κατασκευή υποθαλάσσιας διασύνδεσης για να διοχετεύεται η ενέργεια στην Ιταλία. «Γιατί να πωλείται η ενέργεια στην Ιταλία και όχι στην Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά. Όσο για τη δημιουργία τερματικού σταθμού αεριοποίησης LNGστον Αστακό, τόνισε ότι είναι ένα project που θα συναρτηθεί με διάφορους παράγοντες όπως η ζήτηση φυσικού αερίου αλλά και η επάρκεια των υφιστάμενων υποδομών (Ρεβυθούσα, ITGI κλπ). Σύμφωνα μ ε τον κ. Quandrino η ελληνική αγορά δε χρειάζεται δεύτερο τερματικό σταθμό lng και μια τέτοια επένδυση θα είχε νόημα εφόσον το αέριο κατευθυνόταν και σε άλλες αγορές στα Βαλκάνια. Ωστόσο σε αυτή την περίπτωση η τοποθεσία του Αστακού πιθανόν να μην εξυπηρετεί καθώς βρίσκεται σε απόσταση με τις υφιστάμενες υποδομές σε αντίθεση με άλλες περιοχές όπου μια τέτοια επένδυση θα είχε περισσότερη λογική όπως π.χ. η Καβάλα.

Σημειώνεται ότι  η Edison έχει υλοποιήσει επενδύσεις στην Ελλάδα που υπερβαίνουν τα 500 εκ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Quadrino είναι έτοιμη  να δώσει περαιτέρω ώθηση στις δραστηριότητές της, στην ελληνική αγορά και να αξιολογήσει νέες επενδυτικές ευκαιρίες. Ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη και Γ. Μανιάτη και τον υπουργό επικρατείας Χ. Παμπούκη.