Ακτοπλοΐα: Δεν υπάρχει καρτέλ

Τετάρτη, 14-Ιουν-2006 08:58

Του Δημήτρη Παφίλα
 
Οι ελληνικές εταιρείες θα γίνουν πιο δυνατές στην Αδριατική, εάν αναπτυχθούν στο εσωτερικό. Αυτό υπογραμμίζει σε  συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr ο κ. Μανώλης Γαλανάκης, μέλος του δ. σ. της ΑΝΕΚ, και αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας.

Ουσιαστικά, αυτή η αποστροφή αποτελεί κι ένα κάλεσμα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να ξεκαθαριστεί η ερμαφρόδιτη κατάσταση που επικρατεί στις θαλάσσιες μεταφορές της πατρίδας μας. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γαλανάκης «η εσωτερική ανάπτυξη θα επανατροφοδοτήσει τις επενδύσεις των ελληνικών εταιρειών στην Αδριατική». Ο κ. Γαλανάκης, ως μέλος της Ένωσης Ακτοπλόων, υπενθυμίζει επίσης ότι, σε αυτό το θολό τοπίο που επικρατεί στο νομικό καθεστώς, οι εταιρείες μπορούν να σκέπτονται μόνο θεωρητικά για επενδύσεις!

Για το κρίσιμο θέμα των συνενώσεων των εταιρειών τονίζει πως αυτό είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων (κοινό σχέδιο, ομοειδής κουλτούρα κ. α.) και προσθέτει ότι, η ΑΝΕΚ έχει επιλέξει την αυτόνομη ανάπτυξη.  Σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις που παρέχονται σημειώνει πως και μόνο το γεγονός ότι υπάρχουν ακυρώνει κάθε φιλολογία περί δημιουργίας «καρτέλ» από τις εταιρείες ακτοπλοΐας. Παράλληλα, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ αναλύει τα σχέδια της εταιρείας σε νέους τομείς, όπως την κρουαζιέρα. Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:       

                                                                                                             
Παρά τις πιέσεις που δέχονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις τιμές του πετρελαίου, συνεχίζετε τις εκπτώσεις τιμών και τις προσφορές; Τι οφέλη έχετε αποκομίσει από την "επιθετική πολιτική" στις τιμές;

Παρά τη συνεχή αύξηση της τιμής των καυσίμων και τη σημαντική λειτουργική επιβάρυνση του κόστους εκμετάλλευσης των πλοίων μας, επιμένουμε στη συγκεκριμένη εμπορική πολιτική. Η ΑΝΕΚ , εταιρεία ισχυρής κοινωνικής ευθύνης και ευαισθησίας, κατανοεί και συμμερίζεται τις οικονομικές δυσκολίες, τη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος πολλών συμπολιτών μας. Σε αυτή την πραγματικά δυσχερή συγκυρία, ερχόμαστε αρωγοί, διαμορφώνοντας τις τιμές και τις προσφορές μας, όχι μόνο με επιχειρηματικά αλλά και με κοινωνικά κριτήρια. Παράλληλα, αποδομούμε  τη σχετική παραφιλολογία, περί εναρμονισμένων πρακτικών των εταιρειών και δημιουργία καρτέλ στην ακτοπλοΐα. Ο υγιής ανταγωνισμός, αποτελεί τη μοναδική αποτελεσματική διαδικασία, βελτίωσης του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών και αποκλιμάκωσης της τιμής των ναύλων.

Ποιες είναι οι αλλαγές που θα επέρχονταν στην ακτοπλοΐα εάν το υπουργείο αποφάσιζε να εφαρμόσει την ευρωπαϊκή οδηγία περί απελευθέρωσης. Σε τι επενδύσεις θα προχωρούσατε εάν ίσχυε η απελευθέρωση;

Όπως γνωρίζετε , προσπαθούμε να πείσουμε την πολιτεία –  ιδιαίτερα το αρμόδιο υπουργείο ναυτιλίας – και τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες, να αναθεωρήσουν την αδιέξοδη και ατελέσφορη πολιτική του κρατικού παρεμβατισμού, εναρμονίζοντας την Εθνική νομοθεσία στο Ευρωπαϊκό κοινοτικό κεκτημένο. Οι ναυτιλιακές εταιρείες , εξ¨ αιτίας του αναχρονιστικού πλαισίου λειτουργίας αδυνατούμε να διαμορφώσουμε οι ίδιες τον επιχειρηματικό σχεδιασμό και την τιμολογιακή μας πολιτική, όπως επιτάσσουν οι κανόνες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της οικονομίας της αγοράς. Επιβάλλεται να αναθεωρηθεί πλήρως, ή και να καταργηθεί ο νόμος 2932/2001 πού προκαλεί σοβαρές παρενέργειες και να εφαρμοστεί άμεσα ο Ευρωπαϊκός κανονισμός 3577/92.

Μη παραβλέπετε, ότι η ουσιαστική απελευθέρωση θα εξαλείψει σειρά ανασταλτικών διατάξεων, όπως οι κρατήσεις υπέρ τρίτων που επιβάλλονται αναγκαστικά και επιβαρύνουν το ναύλο κατά 30%, ο επίναυλος 3% και οι υποχρεωτικές εκπτώσεις που αποτελούν διεθνή πρωτοτυπία . Είναι πρωτοφανές, να εξαναγκάζονται ιδιωτικές ή πολυμετοχικές εταιρείες σε τέτοιου είδους παροχές χωρίς καμία ανταποδοτικότητα. Αυτά τα παράδοξα συμβαίνουν μόνο στην ακτοπλοΐα, και πρέπει να μας εξηγήσουν – σοβαρά και υπεύθυνα- γιατί τέτοιες πρακτικές δεν επιβάλλονται και στις αεροπορικές εταιρείες. Προφανώς, αδυνατούν να δικαιολογήσουν τη δυσμενή μεταχείριση ενός κλάδου, που απασχολεί και δημιουργεί χιλιάδες θέσεις εργασίας , συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου, χωρίς να συσσωρεύει κρατικά ελλείμματα όπως οι δημόσιες συγκοινωνίες ΟΣΕ , ΟΑΣΠ , ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ κλπ και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στη θολή, ερμαφρόδιτη κατάσταση που βιώνουμε σήμερα την έννοια της επένδυσης μόνο θεωρητικά μπορούμε να την προσεγγίσουμε.

Πως εξελίσσεται ο ανταγωνισμός στις γραμμές της Αδριατικής; Μετά την ναυπήγηση αρκετών νεότευκτων πλοίων οι επενδύσεις σταμάτησαν;

Η ΑΝΕΚ χρόνια τώρα, προσφέρει υψηλού ποιοτικού επιπέδου υπηρεσίες και ανταγωνίζεται με μεγάλη επιτυχία στις γραμμές Αδριατικής. Με τα μεγάλα σύγχρονα πλοία μας, θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την αύξηση των μεριδίων αγοράς ,  επαναδιατυπώνοντας τους υφιστάμενους συσχετισμούς. Η απαράμιλλη Κρητική φιλοξενία, η πολυτέλεια και άνεση των πλοίων μας, το άψογο service, η ταχύτητα, οι αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας, οι δελεαστικές προσφορές μας, τα happenings εν πλω μετατρέπουν το ταξίδι σε πραγματική απόλαυση και πρωτόγνωρη εμπειρία. Καθορίζουν τις συντεταγμένες της ποιοτικής ναυτιλίας. Και η ΑΝΕΚ διαχρονικά είναι άρρηκτα ταυτισμένη με την ποιότητα και την ασφάλεια.

Οι νέες επενδύσεις είναι συνάρτηση και προϋπόθεση αποσαφήνισης και εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του κλάδου. Η στρατηγική ανάπτυξη  της εσωτερικής ακτοπλοϊκής αγοράς  και των εταιρειών, θα επανατροφοδοτήσει την επενδυτική δυναμική ταυτόχρονα στο χώρο της Αδριατικής.

Ποιοι είναι οι στόχοι της ΑΝΕΚ όσον αφορά τις κρουαζιέρες που έχετε ξεκινήσει προς διάφορους προορισμούς;

Η ΑΝΕΚ έχει καταγεγραμμένη επιτυχία και εμπειρία στη διοργάνωση τέτοιων ταξιδιών . Στις κρουαζιέρες μικρών-εντός της Ελλάδας- αποστάσεων αλλά και σε αυτές που πραγματοποιούμε στην ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου. Διαθέτουμε σημαντικό Κnow-how και είμαστε η μοναδική ακτοπλοϊκή ναυτιλιακή που θεσμοθέτησε και καθιέρωσε δυναμικά τη κρουαζιέρα. Βεβαίως, αυξάνουμε τα έσοδα μας, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύουμε το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών μας, τη φιλοξενία μας, την πολυτέλεια και άνεση των πλοίων μας, όλα εκείνα που χαρακτηρίζουν την ΑΝΕΚ. Προσφέρουμε  διασκέδαση, αναψυχή , εμπειρίες και νέους ταξιδιωτικούς            προορισμούς . Ενθαρρύνουμε τις διαπολιτισμικές επαφές, αναβιώνουμε τη μεγάλη ναυτική παράδοση του τόπου, αποδεικνύουμε ότι ο Ελληνισμός άνθησε στη λογική των ανοικτών οριζόντων. Επισκεπτόμαστε χώρες, που αιώνες τώρα επηρεάσθηκαν ανεξίτηλα από τα Ελληνικά γράμματα, την τέχνη και τον πολιτισμό μας.


Υπό τα σημερινά δεδομένα στο Αιγαίο και την Κρήτη θα είχε νόημα μια συνένωση εταιρειών ; 

Ο συνενώσεις, οι συνέργιες των εταιρειών αποσκοπούν στη μεγιστοποίηση του οικονομικού αποτελέσματος, στη διεύρυνση των μεριδίων αγοράς , στις οικονομίες κλίμακας και στη μεταφορά τεχνογνωσίας. Προϋποθέτουν κοινά αποδεκτό επιχειρηματικό σχέδιο, ομοιογενή εταιρική κουλτούρα και συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση . Εάν υπάρξει μεγαλύτερη συγκέντρωση στο χώρο θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Στη συγκεκριμένη συγκυρία εμείς έχουμε επιλέξει τη πολιτική της αυτόνομης ανάπτυξης.