"Μισές δουλειές" έκανε στα Βαλκάνια η Προοδευτική

Δευτέρα, 15-Μαρ-2010 10:01

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Ημιτελείς κατασκευαστικά δρόμους φαίνεται πως άφησε στο πέρασμα της από τα Βαλκάνια η τεχνική εταιρεία «Προοδευτική», η οποία παρόλα αυτά διεκδικεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων από το βουλγαρικό και ρουμανικό δημόσιο.

Το τελευταίο διάστημα πλήθος ρουμανικών και βουλγαρικών δημοσιευμάτων αναφέρονται επικριτικά στα έργα της ελληνικής κατασκευαστικής, ενώ πρόσφατα η εισηγμένη βρέθηκε στο επίκεντρο ελέγχου του βουλγαρικού Κοινοβουλίου. Αφορμή υπήρξε ο δρόμος «Razlog-Banskogotse Delchev-Sadovo», προϋπολογισμού 10,3 εκατ. ευρώ που η Προοδευτική είχε αναλάβει το 2004 να ανακατασκευάσει.

Ωστόσο, ποτέ δεν ολοκλήρωσε τις εργασίες αποκατάστασης του συγκεκριμένου οδικού άξονα που -μετά το άνοιγμα των συνόρων στο IIinden- συνδέει την Ελλάδα με την Βουλγαρία και διέρχεται από πολυάριθμες τουριστικές πόλεις, όπως το Razlog και το Μπάνσκο. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης, η οδική αρτηρία βρίσκεται κατά την τελευταία οκταετία σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση, με την Προοδευτική να μην έχει πραγματοποιήσει ούτε καν τις στοιχειώδεις κατασκευαστικές εργασίες.

«Σήμερα ο δρόμος έχει μόνο μερικώς ανακατασκευαστεί από την «Προοδευτική». Δεν υπάρχουν ούτε προστατευτικά κιγκλιδώματα, ούτε διαγραμμίσεις ούτε το «Act 16» έχει απονεμηθεί στο έργο», επισημαίνει η ειδησεογραφική διαδικτυακή πύλη «Struma.bg».

Το «Act 16» είναι το πιστοποιητικό που απονέμει το βουλγαρικό δημόσιο σε έργα που έχουν αποπερατωθεί, με το οποίο επιβεβαιώνεται επίσημα ότι ένα έργο έχει ολοκληρωθεί.

Την ίδια στιγμή, η εφημερίδα «Standart» αρκετό καιρό πριν από την διακοπή της σύμβασης με την ελληνική κατασκευαστική επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι το βουλγαρικό δημόσιο θα χάσει εκατομμύρια ευρώ «εξαιτίας των άχρηστων Ελλήνων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει δημοσίευμά της.

Αποζημιώσεις …του αέρα

Η «Προοδευτική» τον Μάιο του 2009 ανακοίνωσε ότι το βουλγαρικό δημόσιο ενέκρινε την καταβολή του ποσού των 4,5 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση υπέρ της κατασκευαστικής, λόγω λύσης της εργολαβίας από υπαιτιότητα του βουλγαρικού κράτους.

Η κατασκευαστική κηρύχθηκε έκπτωτη τόσο εξαιτίας σημαντικών καθυστερήσεων που υπήρχαν στην εκτέλεση του έργου, όσο και «παραβάσεων των όρων της σύμβασης», όπως αναφέρουν βουλγαρικά πρακτορεία ειδήσεων.
Όπως όμως εκτιμούν παράγοντες της βουλγαρικής αγοράς, δεδομένου ότι η Βουλγαρία είναι αποφασισμένη να ακολουθήσει κάθε νόμιμη οδό για να μην καταβάλλει αποζημίωση, είναι αμφίβολο εάν η εισηγμένη θα καταφέρει ποτέ να εισπράξει τα 4,5 εκατ. ευρώ.

Η λήψη αποζημίωσης από την τεχνική εταιρεία καθίσταται ακόμη δυσκολότερη, εάν ληφθούν υπόψη όσα παλαιότερα είχε αναφέρει για την υπόθεση ο πρώην υφυπουργός Δημόσιων Έργων Savin Kovachev και αφορούν κοινοτικά κονδύλια για «παγωμένα» δημόσια έργα.

«Η Βουλγαρία θα πρέπει να επιστρέψει 6,8 εκατ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από αυτά 3,5 εκατ. χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του δρόμου «Razlog-Banskogotse», η οποία ολοκληρώθηκε μόνο κατά 40%. Θα προσφύγουμε κατά της Προοδευτικής στη διεθνή διαιτησία στο Παρίσι», σημείωνε δύο μόλις μήνες αφότου η κατασκευαστική γνωστοποιούσε ότι θα λάβει αποζημίωση.

Και από το ρουμανικό δημόσιο η κατασκευαστική φαίνεται να διεκδικεί αποζημίωση αρκετών εκατομμυρίων, θεωρείται όμως σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξει αρνητική έκβαση. Στη Ρουμανία είχε αναλάβει την ανακατασκευή της εθνικής οδού στα όρια του Νομού «Μπριστριτσα Νασαουντ», προϋπολογισμού 20,3 εκατ. ευρώ, αλλά δεν δημιούργησε παρά έναν δρόμο - καρμανιόλα, όπως αναφέρουν ρουμανικά δημοσιεύματα.

«Ο μόνος που εργάζεται στο δρόμο είναι ο Virgil, ο άνθρωπος που έχει αναλάβει να δίνει το «πράσινο» και «κόκκινο» φως με τη σημαία του στους διερχόμενους οδηγούς, αφού οι σηματοδότες βρίσκονται εκτός λειτουργίας», σημείωνε σκωπτικά πριν από αρκετό καιρό σε δημοσίευμά της η «Gazeta de Sud".

Σήμερα η κατασκευαστική μετά την ακύρωση της τριπλής αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που επεδίωκε, βρίσκεται στο σημείο μηδέν, καθώς παρήλθε η προθεσμία των πέντε μηνών που προβλέπει ο νόμος, χωρίς να βρεθεί στρατηγικός επενδυτής.

dimitris.delevegos@capital.gr