Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 09-Μαρ-2010 09:35

    Ο αερομεταφορέας “των φτωχών” έρχεται στην Ελλάδα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Σε αντίθεση με την αγορά των δρομολογίων εσωτερικού όπου οι υπό συγχώνευση Aegean και Olympic Air νέμονται τους αιθέρες, στις πτήσεις εξωτερικού το τοπίο στην Ελλάδα αλλάζει άρδην με την είσοδο ολοένα και περισσότερων "παικτών".

    Ο τομέας των πτήσεων εξωτερικού χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές ως “φιλικός” για την δραστηριοποίηση νέων εταιρειών και ήδη πολυάριθμοι πολυεθνικοί αερομεταφορείς έχουν ανακοινώσει ότι ξεκινούν πτήσεις. Μία από τις τελευταίες αφίξεις είναι η ιρλανδική Ryanair, η οποία ξεκινά στις 24 Μαΐου δρομολόγια από τις ιταλικές πόλεις Μπέργκαμο και Πίζα προς την Ρόδο, την Κω και το Βόλο.



    Με ιδρυτικό κεφάλαιο μία λίρα

    H Ryanair ιδρύθηκε το 1985 με μετοχικό κεφάλαιο... μίας λίρας, ενώ ένα χρόνο μετά με τις “ευλογίες” της Μάργκαρετ Θάτσερ-που είχε θεσπίσει ευνοϊκό νόμο για την ιρλανδική εταιρεία- καταφέρνει να ξεκινήσει πτήσεις στη γραμμή Δουβλίνο-Λονδίνο, όπου μέχρι εκείνη τη στιγμή δραστηριοποιούνταν μόνον η British Airways και η Aer Lingus.

    Έκτοτε ο αριθμός των επιβατών της δεν παύει να πολλαπλασιάζεται με γεωμετρική πρόοδο: Από 5.000 επιβάτες το 1985, διαμορφώθηκαν κατά το 2009 στους 16 εκατομμύρια. Ωστόσο, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία θα εμφανίσει το 2008 ζημιές μετά φόρων ύψους 101, 5 εκατ. ευρώ, οι οποίες κατά τη χρήση του 2009 θα συρρικνωθούν στα 10,9 εκατ. ευρώ.

    H Ryanair έχει μπει “σφήνα” ανάμεσα στους τρεις μεγάλους των αεροπορικών μεταφορών, την Air France, την British Airways και την Lufthansa, ενώ η επιτυχία της “κρύβεται” σε όσα επισημάνει πριν από αρκετά χρόνια ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O΄Leary: “είμαστε η εταιρεία που μεταφέρουμε τον πελάτη σε μέρη που στο παρελθόν ούτε καν γνώριζε ότι ήθελε να πάει”.

    Άλλως ειπείν, ο ιρλανδικός αερομεταφορέας για την εκτέλεση των ευρωπαϊκών πτήσεων χρησιμοποιεί μικρά και περιφερειακά αεροδρόμια ιδιαίτερα χαμηλού κόστους προσγείωσης. Έτσι, συγκριτικά με τις υπόλοιπες αεροπορικές, ο χρόνος προσγείωσης – απογείωσης των αεροσκαφών της Ryanair είναι πολύ συντομότερος και κατά συνέπεια η λειτουργία τους κοστίζει πολύ λιγότερο.
    Το μοντέλο δηλαδή που υιοθετεί η Ryanair στηρίζεται στην μείωση των εξόδων με ταυτόχρονη αύξηση των εσόδων από την αγορά φαγητού και ποτού κατά τη διάρκεια της πτήσης, την ενοικίαση αυτοκινήτων ή καταλυμάτων και την ακριβή χρέωση επιπρόσθετων αποσκευών.

    Στην Ελλάδα

    Στην χώρα μας η Ryanair θα χρησιμοποιήσει για τα δρομολόγια από και προς το Μπέργκαμο του Μιλάνου και την Hahn της Φρανκφούρτης τον υπό κατασκευή αερολιμένα της Νέας Αγχιάλου, ο οποίος, κατά τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Γ. Μαγκριώτη θα έχει ολοκληρωθεί στις αρχές Απριλίου.

    Όπως επισημαίνει στο Capital.gr, o υπεύθυνος Επικοινωνίας της ιρλανδικής εταιρείας Stephen McNamara “και στην Ελλάδα οι τιμές των εισιτηρίων μας θα είναι ιδιαίτερα χαμηλές και για τον σκοπό αυτό έχουν προηγηθεί πολυετείς διαπραγματεύσεις με τα ελληνικά αεροδρόμια”.

    “Είμαστε ευχαριστημένοι που θα ξεκινήσουμε κατά τη θερινή περίοδο πτήσεις από / προς την Ρόδο, την Κω, τον Βόλο προς / από την Φρανκφούρτη (Hahn), το Μιλάνο (Bergamo) και την Πίζα. Και παρότι προσώρας τα δρομολόγια αυτά προγραμματίζεται να εκτελούνται μόνον κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, ενδιαφερόμαστε να ξεκινήσουμε επαφές με όποιο αεροδρόμιο ενδιαφέρεται να συνεργαστεί μαζί μας. Παρ΄ όλ΄ αυτά, προϋπόθεση οι διαπραγματεύσεις με την Ryanair να στεφθούν με επιτυχία είναι τα ελληνικά αεροδρόμια να γίνουν πολύ πιο αποτελεσματικά και να μειώσουν τα κόστη τους” αναφέρει χαρακτηριστικά το στέλεχος της εταιρείας. 

    Όσον αφορά τις τιμές, ενδεικτικά οι πτήσεις από Κω προς Φρανκφούρτη (Hahn) και από Ρόδο προς Μιλάνο (Μπέργκαμο) ξεκινούν από 31,99 ευρώ και 24,99 ευρώ, αντιστοίχως.

    Η διαμάχη με την EasyJet

    Ο διευθύνων σύμβουλος του ιρλανδικού αερομεταφορέα Michael O΄Leary αποτελεί σήμερα έναν από τους πιο πλούσιους επιχειρηματίες της Ιρλανδίας και είναι γνωστός για την εκκεντρική του συμπεριφορά. Το 2002 είχε ταχθεί εναντίον των διατλαντικών πτήσεων, υποστηρίζοντας ότι “το μοντέλο του χαμηλού κόστους λειτουργεί μόνον σε μικρής διάρκειας δρομολόγια”.

    Χαρακτηριστικό είναι επίσης, το μένος του εναντίον οιονδήποτε ανταγωνιστή της εταιρείας, με τον Κύπριο ιδρυτή της easyJet, κ. Στέλιο Χατζηιωάννου να αποτελεί έναν από τους πλέον πρόσφατους στόχους του. Ο πόλεμος μεταξύ των δύο εταιρειών ξεκίνησε όταν η Ryanair με μία ενορχηστρωμένη διαφημιστική καμπάνια υποστήριζε αφενός ότι η easyJet αποτελεί ουσιαστικά έναν “υψηλού κόστους” αερομεταφορέα και αφετέρου ότι δεν δημοσιεύει στατιστικά στοιχεία των ακριβών ωρών αναχώρησης των πτήσεων (on time performance).

    Με τη σειρά του ο κ. Χατζηιωάννου απάντησε με νομικά μέτρα εναντίον της Ryanair, ενώ ο επικεφαλής της τελευταίας επανήλθε με επίσημο δελτίο Τύπου με το οποίο επισημαίνει ότι θα σταματήσει να διατυπώνει αιτιάσεις κατά της easyJet με μία προϋπόθεση. Ο O΄Leary και ο Κύπριος επιχειρηματίας να... παραβγούν σε αγώνα δρόμου γύρω από την πλατεία Trafalgar και εάν ο πρώτος χάσει θα σταματήσει να αποκαλεί την easyJet “υψηλού κόστους” αερομεταφορέα.

    “[...]Είτε χάσει είτε κερδίσει ο Stelios τουλάχιστον θα εξοικονομήσει μία περιουσία από τους ακριβούς δικηγόρους. Κανένας ακριβός δικηγόρος δεν μπορεί να αλλοιώσει τα γεγονότα, δηλαδή ότι η easyJet, συγκριτικά με την Ryanair, είναι μία υψηλού κόστους αεροπορική και εκτελεί τις πτήσεις της με μεγάλη καθυστέρηση” σημειώνει χαρακτηριστικά ο O΄Leary.

    Πάντως, σε πολλές χώρες την Ryanair ακολουθεί διόλου κολακευτική φήμη, με τα παράπονα επιβατών για ιδιαίτερα κακό επίπεδο εξυπηρέτησης, απώλειες χειραποσκευών και ελλιπή μέτρα ασφαλείας των πτήσεων να αυξάνονται.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων