"Παγιδευμένη" σε κοινοτική σήραγγα η ΕΡΓΟΣΕ
Πέμπτη, 08-Ιουν-2006 09:04
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Στον αέρα κινδυνεύουν να τιναχτούν δύο εξαιρετικά κρίσιμα σιδηροδρομικά έργα (σήραγγες Καλλιδρόμου και Τράπεζας – Πλατάνου), με την Ε.Ε. να καλείται για μία ακόμη φορά να βγάλει τα κάστανα από την φωτιά. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η κοινοτική απόφαση στις προσφυγές που έχουν υποβάλει οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ και Μηχανική θα έχει φτάσει στην ΕΡΓΟΣΕ μέχρι τις αρχές Ιουλίου, με τις υπηρεσίες της Ε.Ε. να είναι εξαιρετικά προβληματισμένες για τα συνεχή προβλήματα που καταγράφονται στους διαγωνισμούς της θυγατρικής του ΟΣΕ. Πληροφορίες θέλουν κοινοτικούς παράγοντες να προτείνουν εκ νέου ακόμα και την κατάργηση της ΕΡΓΟΣΕ, εξαιτίας της συνεχιζόμενης αδυναμίας της εταιρείας να χειριστεί με επιτυχία σημαντικούς διαγωνισμούς.
Μόλις πριν από λίγες ημέρες η διοίκηση της θυγατρικής του ΟΣΕ απέστειλε στις αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες τις απαντήσεις της για τους χειρισμούς της στις υποθέσεις του Καλλίδρομου και του έργου κατασκευής της σήραγγας Τράπεζας – Πλατάνου και της γέφυρας Λαδοποτάμου.
Θυμίζουμε ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει κάνει δεκτές ενστάσεις της κοινοπραξίας Ακτωρ - J&P Αβαξ - ΤΕΡΝΑ (δεύτερος μειοδότης και στα δύο έργα), απορρίπτοντας τις προσφορές των πρώτων μειοδοτών εξαιτίας προβλημάτων με τις εγγυητικές επιστολές τους. Στην σήραγγα Καλλιδρόμου (239 εκατ. ευρώ) είχε μειοδοτήσει η Μηχανική με έκπτωση 25,56% και στη σήραγγα Τράπεζας - Πλατάνου (110,5 εκατ. ευρώ) η ΑΕΓΕΚ με έκπτωση 31,80%.
Μετά την απόρριψη των προσφορών τους, οι δύο εταιρείες προσέφυγαν στην Ε.Ε. Οι κοινοτικές υπηρεσίες έχουν μπλοκάρει την υπογραφή των δύο συμβάσεων μέχρι να λάβουν ικανοποιητικές απαντήσεις όσον αφορά το γιατί αποκλείστηκαν οι δύο αρχικοί μειοδότες. Τα σενάρια για το περιεχόμενο της απόφασης της Ε.Ε, και την αντίδραση της ΕΡΓΟΣΕ δίνουν και παίρνουν, ενώ ήδη εξελίσσονται και άλλοι κρίσιμοι σιδηροδρομικοί διαγωνισμοί μέσα σε κλίμα έντονης καχυποψίας και αντιπαράθεσης.
Στην απαντητική της επιστολή η ΕΡΓΟΣΕ υπερασπίζεται την απόφασή της να προχωρήσει σε αλλαγή αναδόχου στα δύο έργα, καθώς θεωρεί ότι οι εγγυητικές επιστολές των δύο αρχικών προσωρινών αναδόχων δεν είναι απόλυτα συμβατές με το περιεχόμενο των προκηρύξεων των δύο διαγωνισμών και κατά συνέπεια έπρεπε να γίνουν δεκτές οι ενστάσεις που υποβλήθηκαν.
Από την πλευρά τους οι εταιρείες Μηχανική και ΑΕΓΕΚ υποστηρίζουν ότι οι «ασυμβατότητες» αυτές είναι χωρίς ουσία, έχουν προσκομίσει βεβαιώσεις των τραπεζών με τις οποίες συνεργάζονται για την εγκυρότητα και την ισχύ των εγγυητικών επιστολών και αναφέρουν ότι πολλοί διαγωνισμοί έχουν ολοκληρωθεί με εγγυητικές αντίστοιχων χαρακτηριστικών με τις δικές τους.
Η ΕΡΓΟΣΕ απαντά ότι ανεξάρτητα από την ουσία ή όχι της υπόθεσης και από το γεγονός ότι άλλοι διαγωνισμοί μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί με αντίστοιχες εγγυητικές, οι νομικές της υπηρεσίες ήταν υποχρεωμένες να κάνουν δεκτές τις ενστάσεις από την στιγμή που δεν υπήρχε απόλυτη εναρμόνιση των εγγυητικών με τις τυπικές προδιαγραφές των προκηρύξεων.
Η υπόθεση αυτή αποτελεί ένα ακόμα δείγμα της σύγκρουσης συμφερόντων που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και της αδυναμίας της κρατικής μηχανής να ολοκληρώσει δίχως προβλήματα και σκιές κρίσιμους διαγωνισμούς.
Η ιστορία αυτή πονοκεφαλιάζει έντονα τον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη, καθώς έχει προηγηθεί το «φιάσκο» με τον προηγούμενο διαγωνισμό για τη σήραγγα Καλλιδρόμου, όπου η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης ανάθεσης στην J&P Αβαξ, παρά το γεγονός ότι η Ε.Ε. είχε προειδοποιήσει με επιστολή της να μη γίνει αυτό πριν διερευνηθούν οι καταγγελίες της Μηχανικής και για εκείνον το διαγωνισμό. Τελικά, η ΕΡΓΟΣΕ υποχρεώθηκε σε ακύρωση της σύμβασης μπροστά στην απειλή διακοπής της κοινοτικής χρηματοδότησης και παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.