"Διέξοδο" στη Ρουμανία αναζητούν οι ελληνικές κατασκευαστικές

Παρασκευή, 06-Νοε-2009 08:46

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Το καλοκαίρι του 2007 η Ρουμανία βρισκόταν σε πλήρη ανάπτυξη. Οι αγγελίες προσφοράς για καλοπληρωμένη, ως επί το πλείστον εργασία, ήταν το συνηθισμένο “στολίδι” στις βιτρίνες των καταστημάτων του Βουκουρεστίου. Και ύστερα ήρθε η κρίση για να φρενάρει απότομα την έκρηξη της ρουμανικής οικονομίας. Τον περασμένο Αύγουστο ο δείκτης κατασκευαστικής παραγωγής της Ρουμανίας κατέγραψε την υψηλότερη ετήσια πτώση (-29%), μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. Τον περασμένο μήνα το Χρηματιστήριο στο Βουκουρέστι κατέγραψε απώλειες που άγγιξαν το 70%, ενώ γρήγορα έκαναν την εμφάνισή τους οι κερδοσκόποι, οι οποίοι δεν παύουν να “ποντάρουν” στην υποτίμηση του ρουμανικού λέου.

Οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι που έχουν επεκταθεί στη ρουμανική αγορά, όμως, επιμένουν. Εξάλλου στη χώρα η ελληνική επιχειρηματικότητα ανθίζει τους τελευταίους 27 αιώνες και, όπως όλα δείχνουν, έχει μάθει να προσαρμόζεται στις μεταβολές των οικονομικών κύκλων. Σήμερα στα μητρώα της γειτονικής χώρας είναι εγγεγραμμένες 4.600 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, από τις οποίες περίπου 1.000 είναι ενεργές. Μεταξύ αυτών, μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι που λόγω της εργοληπτικής «λειψυδρίας» στην Ελλάδα, έσπευσαν να διεκδικήσουν σημαντικά έργα υποδομής στη Ρουμανία.

Συνωστισμός κατασκευαστικών

Αν και η Ρουμανία αποτελεί την ένατη μεγαλύτερη σε έκταση χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτει ένα περιορισμένο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μόλις 300 χιλιόμετρων. Αυτός είναι ο μοχλός πάνω στον οποίο επιδιώκουν να στηρίξουν την ανάπτυξή τους εγχώριοι και ξένοι κατασκευαστικοί κολοσσοί που συνωστίζονται στη χώρα. Βέβαια, η κρίση άλλαξε πολλά από τα πλάνα τους. Τα σχέδια ορισμένων παικτών που δραστηριοποιούνται στο ρουμανικό real estate έχουν παγώσει και αρκετά εργοτάξια έκλεισαν. Επιπλέον, ορισμένα οικιστικά projects που προετοίμαζαν ελληνικές κατασκευαστικές ανεστάλησαν, αφού η προπώληση τους έχει καταστεί πλέον δύσκολη. Μεταξύ αυτών και η ΔΙΕΚΑΤ που λόγω και οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε προχώρησε πριν από δύο χρόνια στην πώληση της θυγατρικής Diekat International LTD, ενώ η συνεργασία που σχεδίαζε με τη Betanet έμεινε στα χαρτιά.

Για όσους, όμως, επέμειναν «ποντάροντας» τις προοπτικές της ρουμανικής αγοράς, οι συμμαχίες αποδείχθηκαν πολύτιμες. Στο πλαίσιο αυτό, εγγράφεται και ο συνασπισμός του Άκτωρ με τη Vinci, οι οποίοι έχουν αναλάβει την κατασκευή του πρώτου έργου παραχώρησης της χώρας, τμήματος 55 χλμ του αυτοκινητοδρόμου Βουκουρέστι-Μπρασόβ, αξίας 2 δισ. ευρώ. «Το έργο αυτό αποτελεί χρυσοτόκο όρνιθα, καθώς οδηγεί στα Καρπάθια Όρη, έναν διεθνή τουριστικό προορισμό. Αυτός είναι ο λόγος που οι ανταγωνιστές της κοινοπραξίας υπέβαλλαν σειρά ενστάσεων, χωρίς βέβαια να καταφέρουν να αναστρέψουν το αποτέλεσμα», αναφέρουν στελέχη του κλάδου.

Ένα εξίσου σημαντικό έργο προϋπολογισμού 5,6 εκατ. ευρώ, το δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης των βορείων προαστίων του Βουκουρεστίου έχει κατασκευάσει η J&P Άβαξ. Και η θυγατρική της, Αθηνά, έχει μεγάλη διείσδυση στη ρουμανική αγορά, όπου έχει αναλάβει την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού σταθμού Constanza, όπως και πολυάριθμα οδικά και περιβαλλοντικά έργα.

Στην πολλά υποσχόμενη ρουμανική αγορά ακινήτων επενδύει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπου σε έκταση 7.000 τ.μ. κοντά στο Βουκουρέστι θα δημιουργήσει συγκρότημα μικτής χρήσης επιφάνειας περίπου 18.000 τ.μ. Στα μελλοντικά σχέδια της εισηγμένης συγκαταλέγεται η οικιστική αξιοποίηση οικοπέδου 1.300 τ.μ. στην περιοχή του πρώην ζωολογικού κήπου του Βουκουρεστίου, η ανέγερση κτηρίου επαγγελματικής χρήσης σε οικόπεδο 1.900 τ.μ. σε κεντρική λεωφόρο του Βουκουρεστίου και η αξιοποίηση για μικτή ανάπτυξη έκτασης 60 στρεμμάτων στην περιοχή Ταργκόβιτσε που απέχει 25 χλμ από το Βουκουρέστι. Αυτή τη στιγμή, η κατασκευαστική υλοποιεί την πλήρη ανακαίνιση του τμήματος Baneasa Fundulea της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι-Κωνστάντζα.

Σημαντικά έργα υποδομής (βιομηχανικές εγκαταστάσεις, οδικοί άξονες, γραφειακά κτήρια, νοσοκομεία κ.α.) αναπτύσσει η Intrakat που δραστηριοποιείται στη Ρουμανία από το 2000,  ενώ το 26% του τζίρου της θυγατρικής της Τεχνικής Ολυμπιακής, Μοχλός πραγματοποιείται εκεί.  Τέλος, σημαντικές συμβάσεις για εκτέλεση έργων έχουν αναλάβει η ΑΕΓΕΚ και η Έδραση – Χ. Ψαλλίδας.

dimitris.delevegos@capital.gr